تاریخچه سایت چیست؟

تاریخچه سایت چیست؟

قبل از این که به اعماق تاریخ برویم باید اول موضوع بحث را روشن کنیم. تعریف علمی مفهوم سایت کمی پیچیده است اما به زبان ساده می‌توان   گفت:

یک وب سایت مجموعه‌ای از صفحات به هم پیوسته است که از طریق یک آدرس قابل دسترسی هستند؛ صفحاتی که شامل متن، تصویر، قالب‌های مختلف و … می‌شوند.

در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات بشر را برای همیشه تغییر داد.

images 57

او که با نام TimBL نیز شناخته می‌شود، مخترع World Wide Web یا شبکه جهان‌گستر است. نرم‌افزاری که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

این پروفسور دانشگاه ام آی تی در سال ۱۹۹۱ اولین سایت تاریخ را در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد.

اولین سایت‌ها با کدهای ساده HTML نوشته می‌شدند. صفحات این سایت‌ها شامل سرتیتر و پاراگراف و ابرمتن (Hypertext) بود که روی صفحه نمایش رایانه‌های مختلف به نمایش درمی‌آمد.

در ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) استفاده می‌شد و از طریق این پیوندها کاربران می‌توانستند به صفحات دیگر مراجعه کنند.

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که لازم است بدانید این است که وب سایت‌ها بستر ارتباطی ساده و انعطاف‌پذیر­ی هستند که یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ بشر به شمار می‌روند و این تازه زمانی است که هنوز موتورهای جست‌وجو وارد بازی نشده‌ بودند! (یک روز خود را بدون گوگل تصور کنید!)

انواع سایت‌های اینترنتی

با یک نگاه کلی همه سایت‌ها مثل هم به نظر می‌رسند، نه؟ البته رنگ و رخسار و مطالبشان متفاوت است اما تفاوت‌های اصلی پشت پرده جریان دارد!

سایت‌ها را می‌‌توان از جهات گوناگونی مانند نوع کاربری، ویژگی‌های فنی و نسل تقسیم‌بندی کرد.

انواع سایت از نظر فنی

از دیدگاه فنی، سایت‌ها به انواعی مثل داینامیک، استاتیک و … تقسیم می‌شوند.

سایت استاتیک

سایت استاتیک یا ایستا به سایتی گفته می‌شود که قابلیت تغییر یا آپدیت شدن ندارد. این سایت‌ها با دو روش HTML و فول‌فلش نوشته می‌‌شوند. مزایای سایت‌های استاتیک و پابرجا به شرح زیر است:

برای طراحی سایت‌های استاتیک نیازی نیست برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید. یک اچ تی ام ال کار هم می‌تواند فرایند طراحی را انجام دهد. به این ترتیب هزینه طراحی سایت پایین می‌آید.
از آن جا که طراحی صفحات در سایت‌های ایستا به صورت جداگانه انجام می‌شود، طراح می‌تواند هر صفحه را با ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی کند.

تاریخچه سایت چیست؟

اما معایب این نوع سایت چیست ؟

امکان به روز رسانی تنها توسط طراح سایت وجود دارد. در این حالت شما برای حذف و اضافه مطالب به تماما به طراح وابسته هستید.
هزینه نگهداری این سایت‌ها بالاتر است چون صاحبان باید هزینه‌های جداگانه‌ای برای ویرایش مطالب به طراح بپردازند و نمی‌توانند این کارها را شخصا انجام دهند.
به دلیل این که به روز رسانی در سایت‌های ایستا انجام نمی‌شود، نمی‌توانند رتبه بالایی در موتورهای جست‌وجو به دست بیاورند. (تا به حال به صفحه دوم نتایج گوگل سر زده‌اید!؟)
این سایت‌ها انعطاف‌پذیر نیستند و امکان برقراری ارتباط میان کاربر و مدیر در آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل کاربران علاقه‌‌ای به سایت‌های ایستا ندارند.

سایت‌های داینامیک

سایت داینامیک یا پویا به سایتی گفته می‌شود که انعطاف‌پذیر باشد و امکان ویرایش را در اختیار مدیران قرار دهد. این سایت‌ها با سیستم مدیریت محتوا یا CMS طراحی می‌شوند.

با داشتن این سایت‌ها نیازی نیست خوره کامپیوتر باشید یا برنامه‌نویسی بدانید تا بتوانید به راحتی به مطالب سایت خود دسترسی داشته باشید، هر وقت دل‌تان خواست آن‌ها را تغییر بدهید و به روز رسانی کنید. سیستم‌های مدیریت محتوای متعددی وجود دارند که وردپرس یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها است.

سایت‌های داینامیک، یا مبتنی بر برنامه‌نویسی طراحی می‌شوند یا به صورت فلش داینامیک. سایت‌های فلش داینامیک در بستر ادوب فلش نمایش داده می‌شوند و به همین دلیل سنگین هستند. سایت‌های سنگین دیر بارگذاری می‌شوند و در موتورهای جست‌وجو رتبه‌های پایین‌تری دارند. این سایت‌ها هر چند که حوصله آدم را سر می‌برند، زیبا و جذابند و برای کاتالوگ‌های معرفی محصول یا محتوای هنری مناسب هستند.

انواع سایت از نظر کارکرد

سایت‌ها کارکردهای مختلفی دارند و برای موارد متعددی استفاده می‌شوند. سایت‌های تفریحی، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری، سایت‌های فروشگاهی و … که هر کدام ویژگی‌ها و کاربری خاص خود را دارند.

سایت‌ها چگونه طراحی می‌شوند؟

طراحی سایت مراحل متعددی دارد. اول باید کسب‌وکار خود را به خوبی بشناسید و هدف از راه‌اندازی سایت را مشخص کنید. با توجه به این هدف می‌توانید نوع سایت را انتخاب کنید. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم بهترین نوع طراحی سایت چیست .

بعضی از سایت‌ها با استفاده از سیستم‌های آماده و رایگان مدیریت محتوا طراحی می‌شوند. سیستم‌هایی مانند وردپرس یا جوملا که قالب‌های آماده را در اختیار طراحان قرار می‌دهند.

استفاده از این نوع سایت‌ها ساده و ارزان و برای اهداف کوچک بسیار مناسب است. حتی ممکن است خودتان هم بتوانید یک سایت وردپرسی ساده و غیر حرفه‌ای طراحی کنید. البته اگر حوصله سر و کله زدن با نرم‌افزارها و خواندن متن‌های آموزشی را داشته باشید!

نوع دیگر طراحی سایت به صورت سفارشی و توسط برنامه‌نویسان حرفه‌ای انجام می‌شود. اگر قالب‌های آماده برای کسب‌وکار شما کافی یا مناسب نباشند، باید از این روش استفاده کنید.

سایت‌های بزرگی مانند یوتیوب، فیس بوک، دیوار، آپارات و … همگی با این روش طراحی شده‌اند. این نوع برای شرکت‌های بزرگ و جیب‌های بزرگ مناسب تر است!

می‌توانید با شرکت‌های طراحی سایت مشاوره کنید. آن‌ها بر اساس نوع کسب‌وکار و هدف‌تان، نوع مناسبی را به شما پیشنهاد می‌دهند.

چه نوع کسب‌وکارهایی به سایت نیاز دارند؟

امروزه تقریبا تمامی کسب‌‌وکارها به سایت نیاز دارند! با توجه به بالا رفتن آمار استفاده از اینترنت و رواج استفاده از گوشی‌های هوشمند ، افراد هر جایی که باشند می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق سایت‌های اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند.

به همین دلیل تمامی کسب‌وکارها، از کلینیک‌های پزشکی گرفته تا سوپر مارکت‌ها به سایتی برای معرفی خود نیاز دارند.

وبسایت مثل یک کارت ویزیت یا کاتالوگ است که اینترنت آن را در دسترس همه قرار می‌دهد. کسب‌وکاری که در اینترنت معرفی نشود، خیلی زود از بین می‌رود.

البته این روزها شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند معرف شما در فضای مجازی باشند.

برای راه‌اندازی یک سایت از کجا شروع کنیم؟

برای راه‌اندازی سایت باید سه مرحله را طی کنید: طراحی سایت، خرید دامین و اجاره سرور.

بهترین کار این است که یک شرکت طراحی سایت معتبر پیدا کنید و کار را به آن‌ها بسپارید. این شرکت‌ها، برای انتخاب نوع سایت به شما مشاوره می‌‌دهند و بعد از عقد قرارداد، سایت را با توجه به ویژگی‌های خواسته‌شده برای‌تان طراحی می‌کنند.

در مرحله بعد باید برای خرید دامین اقدام کنید. این کار را می‌‌توانید شخصا انجام دهید اما بهتر است آن را به شرکت بسپارید. ریزه‌کاری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و بهتر است توسط افراد باتجربه انجام شود.

اجاره سرور آخرین مرحله راه‌اندازی سایت است. منظور از سرور کامپیوتری است که سایت شما روی آن نصب می‌‌شود. برای اجاره سرور به دو صورت می‌توانید اقدام کنید:

اجاره سرور اختصاصی که در آن همه منابع سرور در اختیار یک مشتری است. هزینه‌های سرور اختصاصی بسیار بالا است و برای سازمان‌هایی با بودجه‌های کافی مناسب است.

اجاره سرور یا هاست اشتراکی که در آن شرکت مالک سرور، آن را با استفاده از نرم‌افزارهای خاصی میان مشتری‌ها به اشتراک می‌گذارد. این تقسیم‌بندی بر اساس قدرت سیستم و پهنای باند انجام می‌شود.

تاریخچه سایت چیست؟

نکات مهم در مورد راه‌اندازی سایت

قبل از اقدام به راه‌اندازی سایت، کمی در این زمینه تحقیق کنید. روش‌ها و ابزارهای مختلف را بشناسید تا بتوانید از کلاه‌برداری‌های احتمالی پیش‌گیری کنید.
تبلیغات فراوانی در زمینه طراحی سایت وجود دارد. از خدمات شرکت‌های معتبر استفاده کنید و قبل از عقد قرارداد نمونه‌‌کارها و سابقه شرکت را بررسی کنید.
از تیم طراحی بخواهید که دامین را به نام شخص شما یا شرکت‌تان ثبت کنند.
گول قیمت‌های خیلی پایین را نخورید زیرا ممکن است کار بی‌کیفیتی تحویل بگیرید. قیمت‌های بسیار بالا نیز منطقی نیستند و لزوما به کیفیت عالی منجر نمی‌شوند. قیمت‌های رایج را می‌توانید با بررسی و تحقیق شناسایی کنید.
پس از طراحی سایت، باید تبلیغات را شروع کنید. سایتی که کسی آن را نبیند، به چه درد می‌خورد!؟

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!