بک لینک چیست؟
اگر شما عزیزان از آن دسته افرادی هستید که به دنبال یادگیری سئو و بهینه سازی سایت هستید باید بهتون بگم قبل از شروع هر کاری باید پایه اون رو بصورت کامل یاد گرفت. بک لینک و بحث لینک بیلدینگ یکی از مهمترین متد ها برای افزایش سئو سایت و بهینه سازی سایت هست. این مطلب که براتون تهیه کردم با توجه به آخرین تغییرات گوگل در سال 2017 نوشته شده و دقیقآ آپدیت هست و هرگونه تغییرات کلی در روند لینک بیلدینگ تو همین پست بروز رسانی میشه.
بصورت سر بسته میتونیم بک لینک رو اینطور تعریف کنیم : اگر لینکی از سایت شما خارج بشه و به یک سایت دیگه اشاره داشته باشه چه بصورت مستقیم یا غیر مستقیم ( follow یا nofollow که بعدآ بصورت گسترده به آن اشاره خواهیم کرد ) و یا بالعکس یعنی از سایتی به سایت شما لینک داده شود, بک لینک میگویند.
تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی
مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم میشود که تفاوت های مهمی با هم دارند. لینک سازی داخلی یعنی ایجاد بک لینک میان صفحات یک سایت. یعنی اگر صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگر از سایت شما لینک داده باشد لینک داخلی ایجاد شده است ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشد یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است.
تفاوت بک لینک فالو و نوفالو
لینک ها را میتوان از منظری دیگر نیز دسته بندی نمود. هر لینک به صورت پیش فرض Dofollow محسوب میشود مگر آنکه در کد HTML آن از ویژگی Nofollow استفاده شده باشد. زمانی که ربات گوگل یک بک لینک نوفالو را مشاهده میکند ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نمیکند.
گوگل در سال ۱۹۹۰ مفهوم پیج رنک را معرفی کرد و در آن زمان تعداد بک لینک های یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها از این نکته استفاده کردند و با تکنیک هایی مانند تبادل لینک یا خرید بک لینک تلاش کردند تا جایگاه خود در نتایج جستجو را بهبود دهند.
با زیاد شدن معاملات بک لینک گوگل الگوریتم های خود را آپدیت کرد و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی و جریمه سایت هایی که از این روش های لینک سازی استفاده میکردند معرفی کرد. همچنین در ادامه پیج رنک را به کلی حذف کرده و تلاش کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی را تا حد امکان کاهش دهد.
چه چیزهایی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟
Anchor text: انکر تکست، همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک میشود. حالا چگونه تاثیر میگذارد؟ وقتی با عبارتی مرتبط با صفحهای که میخواهید به آن لینک بدهید، انگار یک سیگنال به گوگل فرستادهاید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل میتواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.
Domain Authority: این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه، تعداد لینکهای ورودی، کیفیت لینکها، فعالیت سایت در شبکههای اجتماعی و… در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز میتواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.
Page Authority: اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه میشود که در مورد لینکهای ورودی، کیفیت آنها و اعتبار کلیهمان صفحه مشخص میشود.
دریافت لینک از سایتهای کشورتان: اگر سایتی با زبان فارسی دارید، بهتر است لینکهایی که میگیرید از سایتهایی باشند که دارای دامنه .ir هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش میدهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جستوجوی بینالمللی نشوند.
تعداد لینکهای داخل صفحه: این که گوگل بداند لینکهای خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر، توسط فاکتورهای زیادی مشخص میشود. اما در کل، تعداد لینکهای خروجی از صفحهای که از آن لینک میگیرید، نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.
پیج رنک آن صفحه: البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست، اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیجرنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمیگذارد، بلکه به صورت غیرمستقیم میتواند موثر باشد.
Relations: یکی از مواردی که خیلیها در آن دچار اشتباه میشوند، بحث رابطههای بین لینکهاست. لینکها مشخصهای به نام Rel دارند که میتوانیم با آن به موتورهای جست و جو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جست و جو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن دادهاید افزایش دهند، اما از پیجرنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند. در حالت عادی نیازی نیست که حتما در لینک “rel=”follow را ذکر کنیم. خود لینکها به صورت پیشفرض follow هستند. اما اگر بخواهیم آنها را Nofollow کنیم، باید در قسمت تنظیمات لینک گذاشتن، فیلد مربوط به Rel را به nofollow تغییر دهیم. یادمان باشد که لیست فاکتورهای یک لینک خوب به همینجا ختم نمیشود و شاید گوگل دهها فاکتور دیگر نیز داشته باشد.
اشتباهات رایج در مورد بک لینک
بک لینک همان تبلیغات متنی است!
متاسفانه چیزی که این روزها بسیار آن را میبینیم، افرادی هستند که فکر میکنند بکلینک در واقع همان تبلیغات متنی است که اکثرا در سایتهای ایرانی جا افتاده و هرکس که اسمی از بکلینک آورد، یعنی ماهیانه چند هزار تومان بدهیم تا سایتی لینک ما را در بخش تبلیغات متنی خود بگذارد! این تعریف کاملا غلط است. تبلیغات متنی هم یکی از روشهای خرید بکلینک به حساب میرود که از طرف گوگل کاملا مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز سایت شما نیز میشود.
بک لینک بد است و نباید بک لینک گرفت!
جمله دیگری که بعضی مواقع به گوش خورده است، اشتباه گرفتن مفهوم اصلی بک لینک است. خود بک لینک به خودی خود بخش مهمی از سئو را در دست دارد. بخشی که دیگران شما را پیشنهاد میکنند و گوگل این پیشنهادات را در نتایج جست و جوی خود تاثیر میدهد تا سایت شما رتبه خوبی داشته باشد. حالا چگونه میتوان گفت که بک لینک بد است؟ با این ماجرا موافقم که بک لینک غیرطبیعی بد است، اما همه بک لینکها هم که بد نیستند!
هرچه بیشتر بهتر!
دیگر زمان آن که به کمیت فکر کنیم به پایان رسیده است و باید کیفیت بیشتر بک لینکها را مد نظر خود قرار دهیم. هرچه کیفیت بک لینک دریافتی بالاتر رود، تاثیر آن بر روی رتبه سایت شما نیز بالاتر میرود. ممکن است با دریافت چند لینک خوب رتبهای کسب کنید که دیگر سایتها با هزاران بک لینک نتوانند آن را بدست بیاورند!
ارتباط بین صفحات مهم نیست!
با توجه به تستی که انجام دادیم، دریافت لینک از صفحات غیرمرتبط میتواند باعث خارج شدن سایت شما از نتایج جست وجوی کلمه کلیدیای که برای آن سایت خود را آماده کردهاید بشود. در مقابل، با دریافت فقط چند لینک مرتبط توانستیم رتبه یک سایت را به سرعت افزایش دهیم. در حالتی که برای سایت شماره یک، شاید صدها لینک با کیفیت اما از سایتهای غیرمرتبط گرفته بودیم (این سایت به خاطر لینکهای غیرمرتبط در حال حاضر در ۱۰۰ نتیجه اول وجود ندارد).
شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید