download 2019 12 16T005652.986

انواع اسپم ها:

ایمیل اسپم (Mail Spam):

ایمیل اسپم، که به نام ایمیل انبوه ناخواسته نیز نامیده می‌شود، در واقع ارسال پیام های ایمیلی بدون درخواست و بطور مکرر با محتوای تجاری در مقیاس بزرگ به دریافت کنندگان، بدون استثنا قائل شدن می گویند. ایمیل اسپم در اواسط ۱۹۹۰ وارد اینترنت شد و از لحظه ورود به اینترنت، تبدیل به یک مشکل شد و روز به روز گسترش یافت به صورتی که امروزه با تخمین زدن ۸۰ تا ۸۵ درصد ایمیل‌ها را در بر می‌گیرد و در بعضی منابع از ۹۵ درصد بالاتر می‌رود.

چگونه این ایمیل ها ارسال میشود:

ایمیل های Spam همیشه از یک سرویس ایمیل ارسال می‌شود این سرویس ایمیل می تواند مخصوص شما باشد که از طریق فایل های PHPMailer ارسال گردد یا می تواند از طریق هک شدن ایمیل شما باشد.

پست اسپم:

 پست اسپم انجمن های گفتگو محلی برای تبادل نظر هستند که گاهی مورد درج اسپم قرار می‌گیرند. برخی از شرایط اسپم بودن یک تاپیک در انجمن های گفتگو به صورت زیر است:

  • شامل چند کلمه باشند که کمکی به روال منطقی بحث نکند.
  • خارج از موضوع تاپیک بوده و باعث انحراف تاپیک از مسیر اصلی شوند.
  • استفاده از شکلک به تنهایی و بدون متن.
  • استفاده از انجمن به عنوان چت روم.

Spam Usenet :

برای درک بهتر درباره این نوع Spam می بایست ابتدا درکی در خصوص Usenet داشته باشیم.

Usenet قدیمی ترین و حجیم ترین سیستم اشتراک گذاری فایل بر روی اینترنت می باشد. عمر Usenet حتی از عمر اینترنت هم بیشتر هست. یوزنت در اصل یک شبکه است، به این صورت که کاربران فایل های آن را به یکدیگر ایمیل می کنند. البته این یک تفاوت کوچک با ایمیلی که شما می شناسید دارد و آن هم روش ارسال ایمیل عمومی هست بدین صورت که شما به جای ارسال ایمیل به یک شخص خاص، به یک گروه ایمیل ارسال می کنید (مثل گروه گوگل).

کامنت (نظر) اسپم:

این نوع Spam را خیلی از افرادی که سایت شان دارای قسمت نظرات است مواجه شده اند. در این نوع Spam ربات هایی شروع به انتشار مطالب غیر عادی در بخش نظرات می کنند که این نیز بعضی اوقات تبدیل به Spam Mail هم میشود. در این موارد فرد منتشر کننده مطلب با لیست زیادی نظرات غیر عادی رو به رو می شود که هیچ گونه ربطی به مطلب منتشر شده ندارد بهترین راهکار جلوگیری ایجاد کدی به نام Captcha می باشد.

مقابله با اسپم:
برای مقابله با نامه‌های الکترونیک ناخواسته تاکنون روش‌های متعددی ایجاد شده و این روند با توجه به ابعاد گسترده آن، همچنان ادامه دارد. بهترین تکنولوژی‌ ای که در حال حاضر برای توقف اسپم وجود دارد، استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ است. این نوع برنامه‌ها‌، وجود کلیدواژه‌های خاصی را در خط موضوع پیام، بررسی و در صورت شناسایی آنان، نامه الکترونیک مورد نظر را حذف می‌‌‌کنند.

فیلترهای اسپم:
فیلتر اسپم، نرم‌افزاری است که به سرویس‌دهنده ایمیل کمک می‌کند تا از عبور اسپم‌ (هرزنامه‌) جلوگیری کند. این فیلتر این عمل را معمولاً با شناسایی فرستنده ایمیل یا کلماتی که در موضوع و متن ایمیل به کار رفته انجام می‌دهد. این فیلترها سعی در تشخیص این نوع ایمیل‌ها و جلوگیری از ورود آنها به صندوق‌پستی کاربرانشان یا نشانه‌گذاری آنها به‌عنوان اسپم می‌کنند. فیلتر تطبیقی، نوعی از فیلتر است که قادر است اشتباهاتش در تشخیص اسپم‌ها را اصلاح کند و با آشنا شدن بیشتر با کلمات یا حقه‌هایی که در اسپم‌ها به‌کار می‌رود در تشخیص اسپم‌ها بهتر و دقیق‌تر عمل کند. فرستندگان اسپم هر روزه در حال استفاده از ابزار و روش‌های پیچیده‌تری برای عبور دادن نامه‌هایشان از فیلترهای اسپم تطبیقی هستند. آنها از روش‌هایی مانند پنهان کردن پیغام‌ها در متن‌های بی‌ضرر تا تکنیک‌های هوشمندانه‌تری که تلاش می‌کنند در توانایی‌های فیلترها در تشخیص اسپم از غیراسپم اختلال ایجاد کنند، استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان اسپم امیدوارند که با اضافه‌کردن متون جانبی باعث عبور پیغامشان از یک فیلتر شوند تا توسط کاربر خوانده شوند.

در این مواقع ممکن است که کاربر به فیلتر اعلام کند که پیغام عبور داده شده، اسپم بوده است و فیلتر از این به بعد این کلمات جانبی و بی‌ضرر را نشانه اسپم بداند. این باعث می‌شود که فیلتر گاهی پیغام‌های مفید را نیز به اشتباه به‌عنوان اسپم تشخیص دهد و به این ترتیب باعث عملکرد بد فیلتر و از کار افتادن آن شود.

مهم‌ترین راه مقابله با اسپم، آموزش کاربران اینترنت است. برخی توصیه‌های شخصی نیز در این زمینه عبارت از:

اول   : سعی کنید دو ایمیل داشته باشید ؛ یکی را برای ثبت‌نام در سایت‌ها استفاده کنید و از دیگری برای ایمیل‌های خصوصی‌تان استفاده کنید.

دوم  : اگر می‌خواهید در وبلاگتان آدرس ایمیلتان را بنویسید به جای استفاده از کاراکتر @ از عبارت های مشابه مانند «ات» استفاده کنید تا توسط موتورهای جست‌وجو مورد جست‌وجو قرار نگیرید.

سوم   : به هیچ عنوان جواب اسپم‌ها را ندهید زیرا فرستندگان اسپم به واقعی بودن آدرس ایمیل پی می‌برند و اسپم‌های بیشتری برایتان می‌فرستند.

چهارم  : اگر برای ایمیل خصوصی‌تان نیز اسپم فرستاده شد بلافاصله آن اسپم را «بلاک» کنید. برای دیگر اکانت‌هایتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

پنجم   : سعی کنید حتی‌الامکان از عضویت در گروه‌ها و سایت‌ها بپرهیزید زیرا بعضی سایت‌ها ایمیل‌های کاربران خود را به شرکت‌ها می‌فروشند و این شرکت‌ها از آن ایمیل‌ها برای فرستادن اسپم استفاده می‌کنند.

ششم  :  به هیچ عنوان گول عنوان‌های وسوسه کننده ایمیل‌ها را نخورید.

هفتم  : ایمیل های خود را در outlook کنترل کنید ، چرا که outlook این امکان را به شما می‏دهد تا براحتی ایمیل را در پوشه junk Mail دریافت کنید و بعدا در فرصت مناسب نسبت به پاکسازی آنها اقدام کنید .


سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!