download 15

زمانی که محتوای جدیدی را تولید می کنید ربات های گوگل از طریق نقشه سایت، متوجه آن می شوند و اصطلاحا در آن صفحه می خزند و محتوای آن را بررسی می کنند. هرچه سرعت بارگزاری برای کاربر بیشتر باشد بات های گوگل سریع تر آن را بررسی خواهند کرد. همچنین با افزایش سرعت بارگزاری تجربه کاربری سایت شما نیز مسلما بهتر خواهد بود و گوگل به این مسئله ارزش زیادی قائل است و می توان گفت که سرعت در سئو تاثیر مستقیم دارد.

از سال 2012، گوگل سرعت بارگذاری صفحات را در رتبه بندی درنظر می گیرد و واکنش کاربران نسبت به سایت را بررسی می کند، هنگامی که سرعت لود پایین باشد، اکثر کاربران سایت شما را به سرعت ترک خواهند کرد و گوگل آن را به عنوان یک نکته منفی در نظر می گیرد. به عبارت دیگر سرعت بارگزاری سایت بر بانس ریت تاثیرگذار است و  یک عامل مهم در سئو سایت به شمار می رود.

تحقیقات نشان می دهد که، 47 درصد کاربران فقط 2 ثانیه برای بارگذاری صفحات صبر می کنند و 40 درصد کاربران پس از 3 ثانیه انتظار، صفحه را ترک خواهند کرد! با این حال نمی توان مقدار مشخصی برای سرعت بارگذاری تعریف کرد اما میتوان گفت حداکثر زمان برای بارگزاری سایت بین 4 تا 6 ثانیه است.

اهمیت سرعت سایت در سئو :

با مسیری که سئو و اصول آن در چند سال اخیر طی کرده و با رونمایی از الگوریتم های پنگوئن و پاندا، کسب بک لینک مناسب و مرتبط به کاری پرهزینه و با ریسک بالا تبدیل شده است. همچنین با دنبال کردن صحبت های اخیر Matt Cutts مدیر ارشد مبارزه با اسپم گوگل، میتوان به این نتیجه رسید که از این پس عبارت SEO در عمل بیانگر Search Experience Optimization یا بهبود تجربه جستجو کاربران خواهد بود. در این میان افزایش سرعت سایت در کنار تولید محتوای مفید و اختصاصی بهترین راه برای جلب رضایت کاربران خواهد بود و ممکن است در آینده ای نزدیک به مهمترین فاکتورهای سئو تبدیل شوند.

متخصصین سئو امروزه توجه خود را به کلمات کلیدی، لینک ورودی، نقشه سایت و بسیاری نکات دیگر معطوف کرده و هدفی جز ورود بازدیدکننده به سایت را دنبال نمیکنند. در نتیجه سرعت سایت برای آنها اهمیت بالایی نداشته و وقت خود را صرف آن نخواهند کرد. از طرف دیگر مشاوران برندینگ و مارکتینگ سایت شما را تنها از نظر کارایی بررسی میکنند که سرعت سایت عامل مهمی در آن خواهد بود. نظرات و راهنمایی این افراد در راستای افزایش فروش، دسترسی راحت به محتویات سایت و تعداد صفحات بازدید شده خواهد بود. ولی آیا در عمل درآمد شما به میزان بازدید بستگی دارد یا به درصد تبدیل بازدیدکننده به مشتری؟

تاثیر سرعت سایت بر جایگاه نتایج گوگل

در صورتی که صفحات سایت با سرعت پایینی لود شوند، نارضایتی کاربران را به دنبال دارند. زمانی که گوگل با خروج سریع کاربران از سایت مواجه می‎شود، رنکینگ سایت را کاهش می‎دهد. زیرا متوجه نارضایتی کاربران می‎شود. بنابراین به صراحت می‎توان گفت، سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر افزایش رتبه سایت دارد.
از سوی دیگر سرعت سایت می‎تواند بر ایندکس شدن صفحات توسط روبات ها‏ تاثیرات مطلوبی بر جای گذارد. به اینصورت که گوگل زمان مشخصی را برای ایندکس هر سایتی، در نظر می‎گیرد. در اینجا افزایش سرعت سایت به معنای افزایش سرعت بررسی و ایندکس شدن هر صفحه و در نتیجه بررسی صفحات بیشتر می‎باشد. زمانی که گوگل نتواند به تمامی صفحات داخلی یک سایت دسترسی پیدا کند، باید مدت زمان بیشتری را جهت جستجو صرف نماید و از آنجا که هدف آن، اجرای درخواست کاربران در کمترین زمان ممکن است، لذا دست از جستجوی سایت می‎کشد و به سراغ سایت دیگری می‎رود. به تبع این امر، سایت در نتایج جستجو نشان داده نمی شود.
شاید توجه کرده باشید، زمانی که به دنبال جستجو یک موضوع در گوگل هستید، در صفحه نتایج جستجو چندین صفحه از یک سایت برای شما نمایش داده می‎شود. علت این امر سرعت بالای سایت مزبور است. چرا که گوگل توانسته است در مدت زمان کوتاهی تمامی صفحات آن را بررسی و در نتیجه چندین صفحه را نمایش دهد. این امر به ارتقای رتبه سایت و در نتیجه بهینه سازی آن کمک می‎کند.
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!