الگوریتم رقص گوگل (Dance)

الگوریتم رقص گوگل (Dance)

از آنجایی که امروزه در فضای آنلاین روزانه تعدادی زیادی وب‌سایت جدید ایجاد می‌شود و در صفحات مختلف وب‌سایت‌ها مقالات و پست‌های بلاگ جدید و بروزی منتشر می‌شود؛ بنابراین گوگل متناسب با چنین فضایی که پیوسته تغییر می‌کند، باید به‌روزترین و جدیدترین وب‌سایت‌ها را به صفحه نتایج خود اضافه کند.

پس با توجه به این موضوع، گوگل الگوریتم رقص را معرفی کرد تا زمانی که مدیران وب‌سایت‌ها تغییراتی در صفحات مختلف وب‌سایت خود ایجاد می‌کنند یا در قالب یک به‌روزرسانی موارد جدیدی به وب‌سایت خود اضافه می‌کنند، جایگاه آن‌ها را در مدت زمانی مشخص تغییر می‌دهد. این الگوریتم با عنوان رتبه‌بندی تصادفی نیز شناخته می‌شود.

چرا الگوریتم رقص گوگل به وجود آمد؟

برای اینکه دلیل معرفی این الگوریتم توسط گوگل را بهتر درک کنید باید بگوییم که اساسا برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در موتور جستجو خود الگوریتم‌های مختلفی را توسعه داده است.

به عنوان مثال الگوریتم رنک‌برین (RankBrain) از جمله الگوریتم‌های گوگل است که اگر وب‌سایت‌ها از آن به خوبی پیروی کنند، جایگاه خوبی در صفحه نتایج گوگل خواهند داشت.

اما چالشی که در آن زمان گوگل با آن مواجه شد، رتبه‌بندی وب‌سایت‌های جدیدی بود که محتواهایی مفید وکاربرپسند داشتند. چون این وب‌سایت‌ها در ابتدای راه علی‌رغم داشتن چنین محتواهایی و پس از ایندکس شدن در صفحات سوم و چهارم نتایج جستجو نمایش داده می‌شدند.

بنابراین گوگل باتوجه به این موضوع یکی از پرکابردترین الگوریتم‌های خود یعنی الگوریتم رقص را معرفی کرد تا به کمک وب‌سایت‌های جدیدی بیاید که باوجود داشتن محتواهایی کاربرپسند در صفحه نتایج رتبه خوبی ندارند.

فرض کنید شما یک استارت آپ نوپا هستید و وب‌سایتی بسیار خوب و با محتواهایی کاربرپسند دارید. زمانی که وب‌سایت شما ایندکس می‌شود به دلیل جدید بودن در صفحات سوم و چهارم قرار می‌گیرد. چون دقیقا گوگل نمی‌داند که تا چه اندازه محتوای شما برای کاربران ارزشمند و مفید است.

اما در چنین شرایطی الگوریتم رقص گوگل وارد عمل می‌شود و به وب‌سایت شما شانس حضور در صفحات ابتدایی موتور جستجو گوگل را می‌دهد.

الگوریتم رقص گوگل (Dance)

این اتفاق باعث می‌شود که کاربران بیشتری وب‌سایت شما را ببینند و حتی درصد زیادی از آن‌ها با کلیک روی آدرس وب‌سایت شما وارد آن شوند و محتوای شما را بررسی کنند. اما اگر محتوای ارزشمندی داشته باشید و ساختار محتوایی سایتتان مناسب باشد، کاربر مدت زمان طولانی‌تری در سایت فعالیت می‌کند.

ولی اگر محتوای شما برای کاربران مفید و ارزشمند نباشد، در مدت زمان کوتاهی آن را ترک خواهند کرد و از آنجایی که گوگل به رفتار کاربران بسیار اهمیت می‌دهد، اگر گوگل از سمت کاربران سیگنال مناسبی در ارتباط با وب‌سایت شما دریافت کند، وب‌سایت شما را منبع مفیدی در نظر می‌گیرد و رتبه خوبی به آن می‌دهد.

در غیر این صورت و دریافت سیگنال منفی، گوگل کاملا متفاوت رفتار خواهد کرد. البته این را هم باید در نظر بگیرید که الگوریتم رقص گوگل فقط با سایت‌هایی که تازه ایندکس شدند درگیر نیست بلکه بعضی اوقات درگیر دیگر سایت‌ها هم می‌شود. در ادامه این مقاله این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

الگوریتم رقص گوگل (Dance)

چرا باید به الگوریتم رقص گوگل اهمیت داد؟

اساسا هدف گوگل این است که در صفحه نتایج خود دقیق‌ترین و معتبرترین اطلاعات را به کاربران خود نمایش بدهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از این الگوریتم به نفع خود استفاده کنید و نتیجه بهتری بگیرید، باید محتواهایی در صفحات مختلف وب‌سایت خود منتشر کنید که جذاب، جامع، مفید و کاربردی باشند.

چون کاربران همان چیزی را سرچ می‌کنند که دقیقا به دنبال آن هستند؛ بنابراین اگر وب‌سایت شما محتواهایی مرتبط با عبارت‌های جستجو شده توسط کاربران داشته باشد، براساس این الگوریتم رتبه خوبی در صفحه نتایج خواهد داشت.

به‌علاوه از آنجایی که هوش مصنوعی گوگل هنوز از نظر ساختار و مسائل فنی چندان پیشرفته نیست، نمی‌تواند دقیقا تشخیص بدهد که آیا واقعا محتوای شما ارزش نمایش داده شدن در صفحه اول نتایج جستجو را دارد؛

بنابراین پارامتری که در ارتباط با رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو اهمیت فراوانی پیدا می‌کند، رفتار کاربرانی است که برای دریافت پاسخ سوالات خود وارد وب‌سایت شما می‌شوند. به همین دلیل شما می‌توانید بر اساس این الگوریتم با تولید محتواهایی کاربرپسند و خدمات سئو، به صفحه اول نتایج گوگل برسید.

الگوریتم رقص گوگل (Dance)

الگوریتم رقص گوگل بیشتر سمت چه سایت هایی می رود؟

تصور اینکه که الگوریتم رقص گوگل تنها به سراغ وب‌سایت استارت آپ‌های نوپا می‌رود، کاملا اشتباه است و درست است که الگوریتم رقص گوگل (Dnace) در مقایسه با وب‌سایت‌های قدیمی تاثیر بیشتری روی وب‌سایت‌های جدید دارد، اما وب‌سایت‌های جدید هرگز هدف اصلی این الگوریتم نیستند.

چون در این میان وب‌سایت‌هایی نیز وجود دارند که تغییراتی ناگهانی در صفحات مختلف خود ایجاد می‌کنند و الگوریتم رقص گوگل آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. ولی به طور کلی این الگوریتم ۴ نوع وب‌سایت را بررسی می‌کند:


  1. سایت با محتوا تکراری

سایت‌هایی در فضای آنلاین وجود دارند که در صفحات مختلف خود محتواهای کپی منتشر می‌کنند که آن محتواها هم می‌توانند برای کاربران مفید یا بی‌ارزش باشند.

از این رو درچنین شرایطی برای تشخیص مفید بودن یا نبودن این محتواها، الگوریتم رقص گوگل وارد عمل می‌شود و با تغییردادن جایگاه فعلی آن سایت در صفحه نتایج، این موضوع را بررسی می‌کند.

اما اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از محتوای تکراری در سایت خود هستید، باید دقت کنید که

۱- آن محتوا برای کاربران مفید باشد

۲- لینکی حاوی آدرس منبع اصلی در محتوا وجود داشته باشد

ولی باتوجه به دیگر الگوریتم‌های گوگل استفاده از محتواهای کپی برای کسب جایگاه مناسب در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل چندان روش موثری نخواهد بود.


  1. سایت هایی با داشتن حجم زیاد لینک بیلدینگ

همان‌طور که می‌دانید لینک بیلدینگ موضوع بسیار مهمی در سایت و سئو است. مثلا در برخی موارد سایت‌هایی که هنوز لینک درست نکرده و از دامنه‌های زیادی بک لینک می‌گیرند، گوگل به آن‌ها مشکوک می‌شود و چنین سایت‌های براساس الگوریتم رقص گوگل با مشکلاتی مواجه می‌شوند و اگر صفحات آن‌ها از نظر کاربر جذاب و ارزشمند نباشد رتبه آن سایت به شدت افت می‌کند.

بنابراین حتما باید اصول لینک‌سازی را رعایت کنید. زیرا این نوع سئو کلاه سیاه است و کاملا با رویکرد گوگل مخالف است.


  1. سایت هایی با کلمات جدید

سایت‌هایی هستند که می‌خواهند محتواهایی براساس کلمات کلیدی جدید تولید کنند. در این صورت اگر کاربران آن را جستجو کنند و وارد سایت شوند، اگر کاربر در آن صفحه بماند گوگل آن کلمه کلیدی را همیشه تشخیص می‌دهد و در این صورت اگر محتوا خوبی داشته باشید سایت شما به عنوان یک نتیجه خوب به کاربران نمایش داده می‌شود.

بنابراین اگر کلمات کلیدی نسبتا جدیدی دارید که کمتر در گوگل جستجو می‌شوند، حتما توجه داشته باشید که این محتوا، محتوای ارزشمندی برای الگوریتم رقص گوگل باشد. تا به رشد شما کمک کند.

الگوریتم رقص گوگل (Dance)

سخن آخر

در این مقاله از سایت سئوکار سیروتا به این موضوع اشاره کردیم که الگوریتم رقص گوگل یکی از بهترین فرصت‌ها برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج گوگل است و درصورتی که شما محتوایی خوب و جامع و کاربر پسند داشته باشید، این الگوریتم به رشد شما کمک خواهد کرد.

به‌علاوه باتوجه به موارد گفته شده در این مقاله، اگر سایت جدید دارید یا محتوای سایت خود را به‌روزرسانی کرده‌اید و رتبه شما در گوگل تغییر پیدا کرده است، نگران نباشید و همچنان تمرکز خود را روی تولید و انتشار محتواهای ارزشمند بگذارید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!