الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) – کسب بهترین رتبه در گوگل با محتوای سبز

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) – کسب بهترین رتبه در گوگل با محتوای سبز

الگوریتم تازگی محتوا با این هدف توسط گوگل معرفی شده است تا اطلاعاتی که در صفحه نتایج این موتور جستجو (SERP) به کاربران نمایش داده می‌شود، معتبر و کاملا مرتبط با عبارت‌های جستجو شده توسط کاربران باشد.

پس باتوجه به اینکه یکی از اقدامات اصلی وب‌مسترها کسب رتبه‌ای مناسب در صفحه نتایج جستجو موتورهای جستجو مانند گوگل است؛ بنابراین وب‌مسترها باید بیشتر به این الگوریتم اهمیت بدهند و در وب‌سایت‌های خود از آن استفاده کنند.

البته برای کسب بهترین جایگاه در صفحه نتایج گوگل، این افراد لازم است تا به دیگر الگوریتم‌های معرفی شده توسط گوگل نیز اهمیت بدهند. اما ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد الگوریتم تازگی محتوای گوگل صحبت کنیم و همچنین درباره این الگوریتم توضیحات مفصلی به شما ارائه کنیم.

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) – کسب بهترین رتبه در گوگل با محتوای سبز

الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

در اینجا قصد داریم تا با ذکر مثالی الگوریتم تازگی محتوا گوگل را تعریف کنیم. مثلا فرض کنید که شما می‌خواهید برای خرید یک گوشی تلفن همراه از گوگل کمک بگیرید و عبارت خرید گوشی موبایل را در قسمت جستجو آن وارد می‌کنید.

طبیعتا انتظار دارید که پس از اتمام جستجو، تازه‌ترین اطلاعات در مورد جدیدترین گوشی‌های موبایل همراه با قیمت روز آن‌ها به شما نمایش داده شود. اما اگر در صفحه نتایج محتوایی را مشاهده کنید که بیش از یک هفته یا یک ماه از زمان انتشار آن گذشته است، هرگز روی آن کلیک نمی‌کنید.

پس در چنین شرایطی است که تازگی محتوا اهمیت خود را نشان می‌دهد. چون اگر محتوای شما به‌طور مستمر به‌روزرسانی شود و حاوی جدیدترین اطلاعات باشد، گوگل آن را به عنوان منبعی معتبر به کاربران نمایش می‌دهد و این موضوع به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ شما جایگاه بهتری در نتایج موتور جستجو گوگل کسب کند.

حال با توجه به تمام این موارد اگر بخواهیم تعریفی دقیق و قابل فهم برای این الگوریتم ارائه کنیم، باید بگوییم که عملکرد اصلی آن رتبه‌بندی سایت‌ها براساس تازگی و جدید بودن محتوا است.

الگوریتم تازگی محتوا تا چه اندازه اهمیت دارد؟

از آنجایی که گوگل به کاربران خود بسیار اهمیت می‌دهد و می‌خواهد در صفحه نتایج خود معتبرترین و مفیدترین اطلاعات را به آن‌ها نمایش بدهد، به همین دلیل به سایت‌هایی رتبه می‌دهد که محتوای آن‌ها برای کاربران مفید و قابل فهم باشد.

به‌علاوه کاربران پیوسته به دنبال این هستند تا محتوایی پیدا کنند که به سوالات آن‌ها به درستی پاسخ می‌دهد؛ بنابراین باتوجه به الگوریتم تازگی محتوا گوگل، اگر کاربران زمان زیادی در وب‌سایت شما حضور داشته باشند و برای دریافت پاسخ سوال خود به صفحات مختلف آن مراجعه کنند، گوگل آن‌ها را به عنوان کاربران اصلی سایت شما درنظر می‌گیرد و سایت شما را به عنوان منبع معتبری برای کاربران تشخیص می‌دهد.

به همین دلیل در صفحه نتایج جستجو وب‌سایت شما رتبه بهتری پیدا خواهد کرد.

معیارهای گوگل برای بررسی الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

مدت زمان حضور کاربران در سایت شما یکی از پارامترهای مهمی است که الگوریتم تازگی محتوا گوگل آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و این الگوریتم به هر سایتی که کاربران مدت زمان بیشتری در آن حضور پیدا کنند، آن را به عنوان امتیاز مثبتی درنظر می‌گیرد.

البته در ارتباط با حوزه‌های مختلف، الگوریتم تازگی محتوا به گونه‌های مختلفی رفتار می‌کند. درواقع دلیل این اتفاق هم این است که حوزه‌های مختلف پارامترهای متفاوتی بایکدیگر دارند.

به عنوان مثال پارامتری که برای یک وب‌سایت خبری اهمیت فراوانی دارد، داشتن محتواهایی جدید و به‌روز است و این الگوریتم به این قبیل وب‌سایت‌ها رتبه بهتری می‌دهد که هر روز محتواهایی در ارتباط با اخبار همان روز منتشر کنند.

یکی دیگر از معیارهای مهم که گوگل توسط این الگوریتم آن را بررسی می‌کند، تعداد کاربر جدیدی است که از طریق لینک‌هایی که داخل صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اید، وارد سایت شما شده‌اند.

معیار مهم دیگر هم که این الگوریتم آن را بررسی می‌کند، تعداد بک لینک‌ها یا به عبارتی دیگر لینک‌هایی است که از دیگر وب‌سایت‌ها با محتوای تازه به سایت شما داده شده است. از جمله دیگر معیارهای گوگل نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تعداد دفعات ادیت و ویرایش محتوا با هدف به‌روزرسانی آن
  • تعداد صفحاتی از وب‌سایت شما که محتوای جدیدی در آن‌ها منتشر شده
  • تاریخ به‌روزرسانی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا چه ارتباطی با سئو سایت دارد؟

هدف سئو بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای کسب رتبه و جایگاه بهتر در موتورهای جستجو است، اما با الگوریتم تازگی محتوا شما می‌توانید محتوایی تولید کنید که به‌روز و کاربرپسند باشد و از آن‌ها برای بهبود جایگاه سایت خود در صفحه نتایج گوگل استفاده کنید.

منظورمان از کاربرپسند بودن هم این است که محتوای شما بدون اتلاف وقت، بتواند پاسخگوی سوالات مختلف کاربرانتان باشد. به‌علاوه شما می توانید هرچند وقت یکبار محتواهای خود را به‌روزرسانی کنید و با لینک‌سازی درست، اعتبار خود را به الگوریتم تازگی محتوا و قبل از آن موتور جستجوی گوگل نشان بدهید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم تا نگاهی به پنل سرچ کنسول سایت خود انداخته و کلماتی که بیشتر توسط کاربران جستجو می‌شود را پیدا کنید. شاید بپرسید که این کلمات چه کمکی به شما خواهند کرد؟

عجله نکنید دلیل این بررسی را به شما خواهیم گفت! شما می‌توانید این کلمات را پیدا کنید و مرتبط‌ترین آن‌ها را در محتواهای قدیمی خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای برخی از این کلمات محتوای جدیدی تولید و منتشر کنید.

مطمئنیم که از نتیجه اهمیت دادن به الگوریتم تازگی محتوا پشیمان نخواهید شد. همچنین لازم است که هر چند وقت یکبار کیورد ریسرچ یا همان تحقیقات کلمه کلیدی را مجدد انجام بدهید تا دغدغه کاربران در حوزه خود را پیدا و در مورد آن‌ها محتواهای جدیدی تولید کنید.

این کار نتیجه فوق‌العاده‌ای را برای سئو وب‌سایت شما بر اساس الگوریتم تازگی محتوا به شما نشان خواهد داد.

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) – کسب بهترین رتبه در گوگل با محتوای سبز

چه زمانی باید از الگوریتم تازگی محتوا در وب‌سایتمان استفاده کنیم؟

ممکن است زمانی که به پنل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس وب‌سایت خودتان مراجعه می‌کنید و میزان کلیک و ایمپرشن صفحات مختلفی از سایت شما را می‌بینید، بروز تغییراتی در آن‌ها توجه شما را به خود جلب کند؛

بنابراین در چنین شرایطی، زمان آن فرارسیده است که یا محتواهای خود را به‌روزرسانی کنید یا محتواهای جدیدی تولید کنید که سوالات کاربران را به خوبی پاسخ می‌دهند.

به عنوان مثال کاربران این سوال را در گوگل جستجو می‌کنند که الگوریتم تازگی محتوا چیست؟، اما وب‌سایت شما محتوایی در ارتباط با این سوال ندارد یا محتوای شما به خوبی نتواند به این سوال کاربران پاسخ بدهد؛ بنابراین در چنین شرایطی، نرخ پرش کاربران در این صفحه بیشتر و به طبع آن کلیک و ایمپرشن آن پایین می‌‌آید.

از این رو با بررسی و تحلیل این موضوع ساده می‌توانید محتوای خود را به ‏روز‏رسانی کنید و پاسخ مناسبی به این سوال مخاطب بدهید. در انتها نتیجه این بررسی درست، کسب رتبه بهتر با استفاده از الگوریتم تازگی محتوا است.

همچنین با بررسی گوگل آنالیتیکس هم می‌توانید صفحات جذاب و صفحات غیرجذاب برای مخاطب را پیدا کنید و برای بهبود آن اقداماتی انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت سئوکار سیروتا درباره الگوریتم تازگی محتوا و اهمیت آن برای کسب جایگاه بهتر در گوگل صحبت کردیم و دانستیم که شما می‌توانید با استفاده از این الگوریتم و به روزرسانی محتواهایتان به سئو وب‌سایت خود کمک کنید.

البته توجه به موضوعات ترند، اخبار به‏ روز و محتواهای سبز می‌تواند برای بهبود جایگاه سایت شما نیز مفید باشد. ضمنا سعی کنید مخاطب خود و نیازهای آن را پیدا کنید و محتوایی تولید کنید که بتواند او را از دیدن وب‌سایت‌های دیگر بی‌نیاز کند.

به‌علاوه تحلیل رفتار کاربران این امکان را به شما می‌دهد تا محتوایی باتوجه به نیاز و رفتار آن‌ها تولید کنید. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از تولید محتوا به الگوریتم تازگی محتوا و بررسی‌های آن توجه زیادی داشته باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!