اسکریمینگ فراگ چیست؟ آموزش اسکریمینگ فراگ

اسکریمینگ فراگ چیست؟ آموزش اسکریمینگ فراگ

اسکریمینگ فراگ چیست؟ شاید سوال برخی از افرادی مبتدی در زمینه ی سئو باشد. در واقع اگر به دنبال بهبود رتبه سایت خود هستید، قطعا از ابزار هایی کمک می گیرید که توسط آنها رقیب های خود را بررسی کرده و ایرادات سایتتان را پیدا کنید و با استفاده از آنها رتبه سایت خود را ارتقا دهید.

ابزار های زیادی وجود دارند که به شما کمک میکنند هر یک از این موارد را شناسایی کرده و بهبود ببخشید؛  یکی از این ابزارها screaming frog (اسکریمینگ فراگ) می باشد که در این مطلب به صورت کامل به آن می پردازیم.

اسکریمینگ فراگ چیست؟ آموزش اسکریمینگ فراگ

screaming frog چیست؟

برنامه اسکریمینگ فراگ یک ابزار برای بهینه سازی و سئو است؛ که به شما کمک می کند تا از چند ابزار دیگر  بی نیاز شوید و علاوه بر آن، در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

این ابزار با توجه به اسمی که دارد، (قورباغه جیغ جیغو) همانند دوستی دلسوز، به شما کمک میکند تا سایتی بی عیب و نقص را، برای گرفتن رتبه های بالا در گوگل آماده کنید.

اسکریمینگ فراگ چیست؟ آموزش اسکریمینگ فراگ

تصویر برنامه اسکریمینگ فراگ

کاربرد های اسکریمینگ فراگ

شناسایی لینک های خراب و از کار افتاده یا بهینه نشده و طولانی، تشخیص محتوای تکرار شده در سایت، نشان دادن نقشه سایت، آنالیز عناوین سایت و موارد دیگر از جمله کاربرد های اسکریمینگ فراگ هستند؛ که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

تشخیص خرابی لینک های داخلی

لینک سازی یکی از مهمترین قسمت های سئو داخلی بوده که از نظر گوگل از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین لینک های بهینه نشده و خراب یا ناقص می تواند صدمه زیادی به سایت شما بزند.

با توجه به اهمیت این موضوع لازم است که لینک های مشکل دار سایت خود را شناسایی و اصلاح کنید. ابزار اسکریمینگ فراگ با بررسی سایت شما تمام لینک های بهینه نشده و خراب سایت شما را شناسایی کرده و شما به راحتی می توانید این مشکلات را برطرف کنید.

اگر با لینک سازی داخلی آشنا نیستیذ، حتما آموزش لینک سازی داخلی را مطالعه کنید.

بررسی متا دیسکریپشن و ایراد‌های آن

اسکریمینگ فراگ با بررسی هوشمندانه متا دیسکریپشن سایت شما و شناسایی عیب و نقص های آن به شما کمک می کند تا متا دیسکریپشن جذاب تری داشته باشید؛ که به نوعی پیش نمایش مطالب سایت شماست و نقش مهمی در جذب کاربران دارد.

همان طور که می دانید متا دیسکریپشن شما نباید بیش از 160 کاراکتر باشد؛ مواردی از این دست، نکات نوشتن یک متا دیسکریپشن خوب و بهینه هستند؛ که اسکریمینگ فراگ تمامی این موارد را بررسی کرده و به شما در داشتن یک ویترین خوب از مطالب سایت‌تان کمک می کند.

بررسی نقص های نگارشی

نحوه نگارش سایت هم برای کاربر و هم برای گوگل اهمیت زیادی دارد؛ خطاهای نگارشی زیاد برای کاربران امری ناخوش‌آیند و آزار دهنده است که موجب عدم تمایل کاربر برای خواندن ادامه مطلب شما شده و در نهایت رتبه کمتری از نظر گوگل خواهید گرفت.

ابزار اسکریمینگ فراگ با آنالیز نحوه نگارش سایت شما ایرادات آن را به شما نشان می دهد تا این مورد مهم نیز، در سایت شما به درستی انجام شده باشد.

تشخیص خطاها و اصلاح آن ها

خطا های زیادی وجود دارد که سبب کاهش بازدید سایت شما، و نزول رتبه آن در گوگل می شود؛ که اگر آنها را شناسایی و اصلاح نکنید، این روند ادامه خواهد یافت.

مهم ترین خطاهایی که اکثر کاربران با آنها آشنایی دارند خطاهایی از قبیل 404 که برای حذف یک صفحه به وجود می آید. ابزار اسکریمینگ فراگ میتواند این صفحات سایت شما را پیدا کرده و اصلاح کند؛ که این موضوع بسیار به بهبود روند سایت شما کمک میکند.

شناسایی محتوای تکرار

محتوای تکراری از جمله اتفاقاتی است که سبب اخلال در روند سایت شما شده، و امتیاز منفی از نظر گوگل محسوب میشود و گاها به دلیل گستردگی و حجم مطالب و مقالات سایت شما، ممکن است شناسایی محتوای تکراری در سایت شما دشوار و امکان ناپذیر باشد؛

ولی شما با استفاده از ابزار اسکریمینگ فراگ می توانید محتوای تکرار شده در سایت خود را شناسایی کرده و آن را اصلاح، یا به صفحه اصلی هدایت کنید.

تشخیص تصاویر پرحجم و مضر

بهینه سازی تصاویر سایت، از مهمترین فاکتور های سرعت سایت بوده؛ که امکان دارد به دلیل گستردگی سایت و تعداد زیاد تصاویر،کنترل و بهینه سازی آن، فرایندی دشوار باشد.

ابزار اسکریمینگ فراگ به ما این امکان را می دهد که تصاویر بالای 100 کیلوبایت را شناسایی کرده تا حجم آنها را بهینه کنیم؛ و در نهایت، با انجام این کار سرعت سایت بهبود یابد.

تحلیل خطا های جاوا اسکریپت

یکی دیگر از کاربرد های شگفت انگیز این ابزار، تجزیه و تحلیل کد های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است به صورتی که خطاها را شناسایی کرده و به ما هشدار برطرف کردن و اصلاح آنها را  می دهد.

همچنبن با توجه به موارد گفته شده، شما میتوانید امکانات زیر را از این ابزار گسترده دریافت کنید:

  • تحلیل موارد فنی سایت
  • کاربری راحت (ux خوب)
  • بی نیازی از چند ابزار
  • بررسی دقیق سایت خود و رقبا
  • بررسی کلی فاکتور های مورد نیاز برای موفقیت گوگل

آموزش اسکریمینگ فراگ

اسکریمینگ فراگ به این صورت کار می کند که شما آدرس سایت خود را وارد کرده و لیستی از ایراد ها و مشکل های سایت خود را تحویل میگیرید. این ابزار خزنده هایی مانند خزنده های گوگل را در سایت شما رها میکند و مانند گوگل، تک تک عناصر سایت شما را، اعم از تصاویر، محتوا ها، لینک ها و بسیاری از موارد را آنالیز میکند.

آشنایی با بخش‌های مختلف برنامه اسکریمینگ فراگ

  • بخش Internal

بخش Internal تمام داده‌هایی که از بیشتر تب‌های دیگر استخراج شده را برای شما ترکیب می‌کند. لارم است به این نکته توجه کنید که داده‌های مربوط به تب External، hreflag و داده‌های ساختاری در این بخش وجود نداشته اما با استفاده از این تب، می‌توانید داده‌ها را به صورت جامع مشاهده و خروجی‌های لازم را برای تجزیه و تحلیل بیشتر دریافت کنید.

  • بخش External

بخش External شامل داده‌های مربوط به لینک های خارجی است. در این بخش ستون‌های مختلفی وجود دارد که شامل URLها، محتوا، کد وضعیت، عمق کراول انجام شده و Inlinkها می باشد.

  • بخش Security

در بخش Security، داده‌های مرتبط با امنیت URLهای داخلی نشان داده می‌شود. این بخش شامل ستون‌های مختلفی است که برخی از مهمترین آنها شامل URLها، محتوا، کد وضعیت، وضعیت  Indexability  و سایر جزئیات مرتبط می‌باشند.

این قسمت دارای فیلترهای مختلفی است که با استفاده از آنها می‌توانید به نتایج دقیق‌تری دست یابید. برخی از فیلترهای بخش Security عبارتند از:

  • HTTP URLs: این فیلتر می‌تواند تمام URLهای ناامن یا HTTP را نشان دهد. امروزه تمام وب‌سایت‌ها باید از طریق HTTPS امن باشند تا به امنیت دست یابند.
  • HTTPS URLs: این فیلتر تمام URLهای HTTPS را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده استفاده از اتصال امن در وب‌سایت است.
  • Mixed Content : این فیلتر صفحات HTML را نشان می‌دهد که در آنها محتواهای مختلفی از طریق HTTPS بارگیری شده‌اند، اما برخی از اجزای مانند تصاویر، کدهای جاوااسکریپت یا CSS از طریق اتصال ناامن HTTP دریافت می‌شوند.
  • Form URL Insecure : این فیلتر URLهایی را نشان می‌دهد که در آنها فرم‌هایی وجود دارد که در زمان ارسال اطلاعات، از اتصال ناامن استفاده می‌کنند و اطلاعات ارسالی آنها قابل مشاهده است.
اسکریمینگ فراگ چیست؟ آموزش اسکریمینگ فراگ

تحلیل یک سایت در اسکریمینگ فراگ

در بخش 1 url های سایت را مشاهده میکنید.

در بخش 2 المان هایی که در صفحه وجود دارد را میتوانید بررسی کنید.

در بخش 3 تمام مشخصات یک صفحه را میتوانید ملاحظه کنید.

در بخش 4 میزان تناسب و درصد فضای گرفته شده توسط کدهای سایت را مشاهده کنید.

 

  • بخش کدهای وضیعت

آها! درسته، متوجه شدم. خب، برای توضیح بخشی که قصد دارید بفرستید، از این پیام استفاده می‌کنم:

این بخش دربردارنده کدهای وضعیت HTTP و Response Codeها است و مدیریت URLهای داخلی و خارجی را با یکبار کراول کردن فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از فیلترها، امکان دسترسی به اطلاعات مختلف فراهم می‌شود. مهمترین فیلترهای این بخش عبارتند از:

 

2xxبا استفاده از این فیلتر، می‌توانید تمام URLهایی که با موفقیت دریافت و پردازش شده‌اند را مشاهده کنید.

3xx(ریدایرکت): اگر از ریدایرکت های مختلف مانند ۳۰۱ استفاده شده باشد، می‌توانید در این قسمت تمامی نوع ریدایرکتها را مشاهده کنید. (ریدایرکت 301 چیست؟)

4XX(خطاهای سمت کاربر): این خانواده از خطاها نشان‌دهنده مشکلاتی است که در سمت کاربر رخ داده‌اند.

5XX(خطاهای سمت سرور): این خطاها نشان می‌دهد که سرور نتوانسته است درخواست را پردازش کند، و ممکن است به دلیل هاست نامناسب یا عوامل دیگر باشد.

نسخه های اسکریمینگ فراگ

این ابزار، برای تمام سیستم عامل های موجود در بازار فراهم است، و شما هر سیستم عاملی اعم از ویندوز، مک و لینوکس را داشته باشید، میتوانید از این ابزار کاربردی استفاده کنید. این برنامه در دو نسخه رایگان و پولی موجود است و شما میتوانید با نسخه رایگان این ابزار، تا 500 آدرس را بررسی کنید.

در حال حاضر آخرین نسخه این ابزار ورژن 19.4 میباشد. برای دانلود نسخه اورجینال screaming frog از اینجا اقدام نمایید.

نتیجه گیری درباره آموزش اسکریمینگ فراگ

در اخر اگر برای سئو تکنیکال سایت خود به دنبال ابزاری کاربردی هستید این ابزار گستره عظیمی از نیاز شما را پوشش میدهد؛ و میتواند در صرفه جویی در وقت و هزینه شما بسیار موثر باشد. هدف ما از این مقاله آشنایی شما با ابزار اسکریمینگ فراگ بود تا بتوانید نیاز خود را به بهترین شکل، با استفاده از این ابزار برطرف کنید.

 

سوالات متداول درباره screaming frog چیست؟
  1. اسکریمینگ فراگ چگونه سایت را آنالیز میکند؟
    با استفاده از خزنده های مخصوص خود، آدرسی که در اختیار دارد را آنالیز کرده و اطلاعات را طبقه بندی شده به شما ارائه می دهد.
  2. کاربری اسکریمینگ فراگ چگونه است؟
    ابزار شگفت انگیز اسکریمینگ فراگ دارای رابط کاربری شفاف و روانی است که به شما این امکان را میدهد با دانش و تخصص اندک، بتوانید سایت خود را آنالیز کنید.
  3. خدمات رایگان بزار اسکریمینگ فراگ چیست؟
    این ابزار در دو نسخه پولی و رایگان قابل دسترسی است. با نسخه رایگان میتوان تا 500 آدرس را مورد بررسی قرار دهید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!