وقتی از آنالیز سایت صحبت می کنیم منظور ما بررسی ساختار، تحلیل محتوا و در مجموع امتیاز کاربری سایت است. معمولا آنالیز سایت براساس تکنولوژی و دستگاه های روز دنیا و استانداردهای موتورهای جستجوی که در صدر آنها گوگل قراردارد صورت می گیرد. این تحلیل و بررسی بر اساس نیازها و رفتارهای مخاطب از یک طرف و نکات فنی و تکنیکال که باید در سایت های اینترنتی رعایت شود و امکانات رقبا صورت می پذیرد.
آنالیز سایت همیشه مسئلهای چالشبرانگیز برای بسیاری از مالکان وب سایتها بوده است. بیشتر آنها به دنبال روشهایی هستند تا بتوانند آنالیز سایت خود را دقیقاً انجام دهند یکسری از راههای آنالیز و تحلیل وب سایت در گوگل عبارتاند از:
- استفاده از سایتهایی مانند alexa و similarweb به این صورت که در الکسا بعد از باز کردن اطلاعات سایت در siteinfo میزان search visit را بررسی کنید، معمولاً درصد این مورد اگر بیشتر از ۳۰% باشد مقدار خوبی است.
- اگر سایت برای خودمان باشد استفاده از خود وبمستر گوگل.
- سایتهایی مانند ahrefs / semrush / majestic.
- استفاده از هوش انسانی و تحلیل سایت در گوگل با چند جستجوی مرتبط با سایت موردنظر بر اساس خدماتی که ارائه میکند و کلماتی که خود سایت در کلمات کلیدی از آنها استفاده کرده.
ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت
برای آنالیز و تحلیل وب سایت نیاز به ابزارهایی داریم. در زیر به بیان چند مزیت این ابزارها میپردازیم:
- نشان دادن صفحات پربازدید
- نشان دادن صفحات دارای مشکل
- بررسی متا تگهای سایت
- بررسی برچسبها
- بررسی کلیدواژهها
- بررسی محتوا و عناوین صفحات داخلی
- بررسی Alt تصویر
- بررسی کدهای سایت
- نشان دادن ترافیک سایت
- بررسی لینکهای سایت
- آنالیز و تحلیل صفحات نتایج موتورهای جستجو که در اختیار کاربران قرار میگیرد.
- سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی