تحلیل رقبا در سئو یکی از کارهای بسیار مهمی است که بیشتر کسب و کارهای موفق در این زمینه، آن را انجام داده اند. وجود رقابت یکی از قسمت های بسیار مفید در هر صنعت می باشد؛ مهمترین دلایل این امر به صورت زیر است:
- جلوگیری از اعتماد به نفس بیجا .
- یک محرک تقویت کننده
- تشویق کننده برای ارائه بهترین فعالیت ها ؛ از فروش گرفته تا جلب رضایت مشتری.
تمامی موارد گفته شده در مورد تجزیه و تحلیل سئو سایت نیز صدق می کند و هیچ تفاوتی ندارد.
دلایل بررسی و آنالیز رقبا:
دلایل متعددی برای بررسی و آنالیز سئو سایت رقبا وجود دارد:
- با آنالیز سایت رقبا می توان نحوه عملکرد آنها را دریافت.
- با تحلیل سئو سایت رقبا می توان به مزیت رقابتی دست یافت.
- فرصت های لینک دهی به دست آورد.
- چطور می توان رتبه بندی برای کلمات کلیدی را بهبود بخشید.
- با تحلیل سایت رقبا می توان دریافت کدام موضوع موفق بوده اند و کدام نبوده اند و بعد آنها اولویت بندی کنید.
بهترین ابزارهای بررسی سئوی رقبا
- بر طبق نظر صاحبنظران، دو سایت SEMrush و Ahrefs اطلاعات جامعی را برای تحلیلهای رقابتی فراهم میکنند. از بین این دو گزینه، SEMrush علاوه بر اینکه برترین ابزار تحلیل رقابتی محسوب میشود، امکان استفاده رایگان از بسیاری از امکانات خود را نیز فراهم کرده است.
5 مورد از قابلیتهای SEMrush برای غلبه بر رقبا عبارتند از:• نظارت بر تغییرات رتبه کلمات کلیدی برای دامنههای مختلف؛• شناسایی برگههایی که بیشترین ترافیک را به وبسایتهای رقیب جذب میکنند؛• آنالیز شاخصهای مختلف کلمه کلیدی و تخمین حجم جستجو در بیش از 115 کشور؛• قابلیت استفاده از ابزار Keyword Gap برای شناسایی کلیدواژههایی که رقبا برای آنها رتبه کسب کردهاند، اما شما خیر؛• آنالیز عملکرد رقبا در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ.
دسته بندی رقبا برای تجزیه و تحلیل :
رقبای دسته اول: رقبایی که به طور مستقیم با شما رقابت میکنند و مشتریان مشترکی با شما دارند. ممکن است محصولات مشابهی هم داشته باشند.
رقبای دسته دوم: اینها شرکتهایی هستند که نسخه پیشرفتهتر یا ابتداییتر محصول شما را ارائه میکنند و مشتریان متفاوتی با شما دارند. مثلا ممکن است ساعتهای برند Timexرا بفروشید و رقبای ثانویه شما، فروشنده ساعتهای Rolex باشد.
رقبای دسته سوم: این نوع رقبا به طور منحصربهفرد، رقیب شما هستند و زمانی که به دنبال گسترش محصول خود هستید، با آنها برخورد میکنید. مثلا شما فروشنده جواهرات هستید و رقبای دسته سوم شما، سنگهای قیمتی را به فروش میرسانند.
اینها اطلاعاتی است که در روند تدوین استراتژی بازاریابی، به آنها نیاز مبرم پیدا میکنید. فراموش نکنید که نام شرکت رقیب، جایگاه تجاری، هدف آنها، محصول و خدمات، نقاط ضعف و نقاط قوت کسب و کار آنها را یادداشت کنید.سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی