GSC

گوگل سرچ کنسول چیست؟

کسب موفقیت در گوگل و رسیدن به یکی از نتایج ابتدایی آن نیازمند شناخت درست معیارهای تعریف شده توسط این موتور جستجو ارزشمند است. ثبت سایت در کنسول گوگل یکی از مهم ترین کارهایی است که صاحبان وب سایت ها باید به منظور بهبود کار خود انجام دهند.

اما گوگل سرچ کنسول چیست؟ سایت گوگل سرچ کنسول با ارائه ابزارهای کارآمد و آمارهایی دقیق بهترین گزینه برای تحلیل سایت و رفع مشکلات احتمالی است.

در این مقاله قصد داریم به آموزش گوگل سرچ کنسول و نحوه کار با google search console بپردازیم. با یادگیری صحیح آموزش کار با این ابزار ارزشمند می توانید به صورت مداوم سایت خود را به شکلی دقیق بررسی کرده و و ضمن بررسی نکات مهم در سئو سایت ، آن را بهبود ببخشید.

اگر به دنبال شناخت بهتر این سایت و تبدیل شدن به یک وبمستر با گوگل سرچ کنسول هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

شاید برایتان جالب باشد بدانید که روزانه بیش از 5 میلیارد سرچ در بستر موتور جستجوی گوگل صورت می گیرد. به همین دلیل نشان داده شدن سایت در نتایج جستجو امری بسایر ضروری است.

اگر سایت شما در نتایج اول گوگل به نمایش گذاشته نشود، امکان دیده شدن آن کم بوده و شما در رقابت با کسب و کارهای مشابه خود عقب می مانید. به همین دلیل نیز بررسی وضعیت سایت در نتایج جستجو گوگل و عملکرد آن امری ضروری است.

با ثبت سایت در کنسول گوگل (google search console) شما به بهترین ابزارها و آمارهای ممکن دسترسی پیدا می کنید. در نتیجه می توانید با توجه به آنها در راستای بهبود عملکرد سایت خود تلاش کنید. اما اکنون وقت آن رسیده که به سراغ موضوع اصلی برویم و بررسی کنیم که گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول یک سرویس آنلاین رایگان است که توسط گوگل فراهم شده است. این سرویس در ابتدا با نام گوگل وبمستر تولز معرفی شد. اما در 20 ماه می 2015 نام آن به google search console تغییر کرد.

از سرچ کنسول گوگل می توان به منظور کنترل، حفظ و حل مشکلات احتمالی وب سایت خود در هنگام حضور در نتایج جستجو گوگل استفاده کرد. در واقع می توان با اطمینان گفت که هر وبمستر نیاز به ثبت سایت خود در وبمستر تولز دارد.

گوگل سرچ کنسول چیست؟
گوگل سرچ کنسول چیست؟

سوالات پرتکرار درباره گوگل سرچ کنسول

  • چه زمانی برای استفاده از وبمستر تولز و مشاهده اطلاعات آن در خصوص سایت مناسب است؟
    به محض معرفی سایت خود در کنسول گوگل، این سایت اقدام به جمع آوری داده های مربوط به سایت شما می کند. اطلاعات جمع آوری شده می تواند درباره بحث ایندکس شدن سایت، ترافیک سایت، تعداد کلیک هایی که از طریق سرچ گوگل به دست می آید و خیلی موارد دیگر باشد. البته در نظر داشته باشید که تا زمانی که مالکیت سایت خود را تایید نکنید، نمی توانید از این اطلاعات استفاده کنید.
  • آمار و اطلاعات google search console هر چند وقت یکبار باید مورد بررسی قرار بگیرند؟
    به نقش شما در سایت و نیازتان به تحلیل های قرار گرفته در آن بستگی دارد. گوگل توصیه می کند که حداقل هر ماه به سرچ کنسول خود سر بزنید و داده های آن را بررسی نمایید. اما گاهی شما نیاز دارید که این کار را به صورت هفتگی یا حتی روزانه انجام دهید.
  •  تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس چیست؟
    هر دوی آنها اطلاعاتی ارزشمند درباره سایت شما در اختیارتان قرار می دهند. شما این امکان را خواهید داشت که از طریق گوگل آنالیتیکس نیز به اطلاعات مشابه گوگل وبمستر خود دسترسی پیدا کنید. اما تفاوتی که میان این دو وجود دارد، نوع نگاه آنها به این داده ها می باشد. در google search console شما می توانید ببینید قبل از اینکه یک کاربر وارد سایت شما شده، چه فرآیندی اتفاق افتاده است. اما در google analytics به بررسی اتفاقاتی که بعد از ورود یک کاربر به سایت افتاده است، پرداخته می شود. تفاوت دیگر میان آنها این است که در سرچ کنسول گوگل می توانید بررسی کنید که موتورهای جستجو چگونه روی سایت شما تاثیر می گذارند. اما گوگل آنالیتیکس روی چگونگی تعامل کاربران با سایت شما متمرکز می شود.
  • چقدر زمان می برد تا از طریق کنسول گوگل یک سایت ایندکس شود؟
    معمولا بعد از ثبت درخواست برای بررسی و ایندکس کردن سایت در وبمستر تولز، بین چند روز تا چند هفته زمان می برد تا سایت مورد نظر ایندکس شود.
  • آیا استفاده از google search console می تواند روی سرعت crawl شدن سایت تاثیر بگذارد؟
    اگر سایت نوپا است، استفاده از این پلتفرم می تواند به دیده شدن سریع تر سایت توسط گوگل کمک کند. البته شاید سرعت دیده شدن سایت در مقایسه با سایت های پربازدید کمتر باشد، اما در صورتی که سایت خود را به search console معرفی نکنید، این زمان طولانی تر خواهد بود.
  • داشتن چه رتبه ای در گوگل سرچ کنسول مناسب است؟
    در حال حاضر بیش از 600 میلیون وب سایت فعال در جهان وجود دارد. به همین دلیل پاسخ دادن به این سوال می تواند کمی دشوار باشد. رتبه مناسب به موضوعات بسیاری مثل حوزه فعالیت، تعداد رقیبان و موارد این چنینی وابسته است.

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

زمانی که برای اولین بار google search console را باز می کنید، همه چیز پیچیده به نظر می رسد. چرا که با تعداد بسیار زیادی برچسب، انواع و اقسام فیلترها و نمودارهای گیج کننده رو به رو می شوید که هیچ درکی از معنا و مفهوم خیلی از آنها ندارید. اما اصلا نگران نباشید.

هر چقدر که بیشتر با این سرویس مهم کار کنید، روی ابزارهای آن تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم داریم شما را با سرچ کنسول گوگل و تاثیری که می تواند روی وب سایت شما داشته باشد، آشنا کنیم.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه و تیتروار گام هایی که باید به منظور استفاده از سرچ کنسول گوگل بردارید را معرفی کنیم باید بگوییم:

  • وب سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت نمایید.
  • بعد از ثبت وب سایت باید اقدام به تایید حساب به عنوان مالک آن نمایید. اطلاعات موجود در وبمستر تولز بسیار حساس و محرمانه است. به همین دلیل باید به google این اطمینان را بدهید که شما به عنوان مالک اصلی سایت اقدام به ثبت آن نموده اید.
  • در گام بعدی باید مالکین و کاربران را مشخص نمایید. مشخصا مالک کسی است که به تمامی نقاط دسترسی کامل دارد. امکان اضافه کردن یا حذف کاربران، تغییر تنظیمات، دسترسی به تمامی داده ها و ابزارها تنها در اختیار مالک سایت است. اما کاربران تنها می توانند داده ها و فعالیت هایی که صورت می گیرد را مشاهده نمایند اما امکان افزودن یا حذف کاربران را در اختیار ندارند.
  • بعد از آن زمان ثبت نقشه سایت در GSC فرا می رسد. ثبت سایت مپ یک امر بسیار مهم است که می توانید از طریق سرچ کنسول گوگل اقدام به ثبت آن نمایید. Sitemap به گوگل کمک می کند تا به شکل بهتری موضوع اصلی سایت را درک کند. این موضوع باعث بهبود سئو سایت خواهد شد.
  • در قدم بعدی وقت آن است که با معیارها و ابزارهای موجود آشنایی پیدا کرده و از آنها به منظور بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده نمایید.
گوگل سرچ کنسول چیست؟
گوگل سرچ کنسول چیست؟

ثبت سایت در کنسول گوگل

با توجه به تاکید زیادی که روی استفاده از سرچ کنسول گوگل و نقش آن را موفقیت یک سایت می شود، این سوال پیش می آید که وبمستر تولز گوگل دقیقا چه امکاناتی را در اختیار ما قرار می دهد؟ ویژگی های بسیار مهم این ابزار و کارهایی که می توان به کمک آن انجام داد، عبارتند از:

  • شما می توانید نقشه سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید یا در صورت نیاز تغییر دهید. اگر هم در زمینه نقشه سایت با خطاهایی رو به رو شدید نیز می توانید به کمک وبمستر تولز google آنها را رفع نمایید.
  • با ثبت سایت در google search console می توانید اطمینان حاصل کنید که گوگل سایت شما را پیدا کرده و درون آن خزیده و محتواهای آن را ایندکس می کند.
  • در صورت بروز هر گونه مشکلی در بحث ایندکس شدن محتواهای سایت، می توانید از طریق گوگل سرچ کنسول آنها را رفع نمایید.
  • شما می توانید رتبه سایت خود را به کمک وبمستر تولز بررسی و بهبود ببخشید.
  • در صورت نیاز به بررسی یک بخش مشخص از سایت توسط google یا ایندکس شدن دوباره آن می توانید از طریق سرچ کنسول گوگل درخواست خود را به google ارسال نمایید.
  • در google search console امکان نوشتن و بررسی محتوای فایل robots.txt وجود خواهد داشت. بدین ترتیب می توانید صفحاتی که تصادفا در robots.txt بلاک شده اند را شناسایی نمایید.
  • در گوگل سرچ کنسول تعداد لینک های داخلی و خارجی سایت به شکلی دقیق مشخص شده است.
  • امکان حل مشکلات متداول و بررسی mobile-friendly و فریم ورک AMP وجود دارد.
  • به کمک google search console شما می توانید کلمات کلیدی مرتبط سرچ شده در گوگل را که می تواند به بهبود رتبه سایت شما و آمدن ترافیک با سایت کمک کند را شناسایی نمایید.
  • سرچ کنسول گوگل مشخص می کند که سایت شما در کدام یک از نتایج جستجو google نمایش داده می شود.
  • و…

البته با توجه به نقشی که شما در کنسول ایفا می کنید، نیازتان به استفاده از این امکانات تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال یک طراح سایت ممکن است از بخش هایی استفاده کند که مسئول سئو نیازی به بررسی آنها نداشته باشد. مزیت گوگل سرچ کنسول نیز دقیقا همین است.

این پلتفرم به شکلی طراحی شده است که هر کسی با هر تخصص و تجربه ای می تواند از آن استفاده نماید. اما دقیقا چه کسانی می توانند از این سرویس ارزشمند به نفع بهبود کار خود بهره گیرند؟ همه افراد می توانند از امکانات موجود روی این سایت استفاده نمایند اما وبمستر تولز بیشتر از هر چیزی برای افراد زیر کارآمد خواهد بود:

icon communication صاحبان کسب و کارها: استفاده از این سرویس به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به ویژه موتور جستجو گوگل بسیار کارآمد خواهد بود. کسی که یک وب سایت دارند باید بتواند با استفاده از گوگل سرچ کنسول و داشتن تحلیلی درست و دقیق عملکرد خود را بهبود بخشیده و به یکی از نتایج ابتدایی گوگل تبدیل شود.

icon investor سئوکاران و بازاریابان: زمانی که شخصی روی بازاریابی آنلاین تمرکز دارد، می تواند از خدمات وبمستر تولز به شکلی مناسب استفاده نماید. در واقع با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید ترافیک سایت خود را کنترل کرده و رتبه آن را بهبود بخشید. چرا که حجم زیادی از مشتریان از طریق موتورهای جستجو وارد یک وبسایت می شوند.

icon businessman 1 مدیران سایت: به عنوان یک مدیر سایت، باید عملکرد سایت خود را بررسی نمایید. google search console به شما این امکان را می دهد تا برخی از ارورهای سرور یا مشکلات امنیتی سایت خود را کنترل و حل نمایید.

icon web development توسعه دهندگان وب: اگر شما در حال نوشتن markup یا کدی برای سایت خود هستید، می توانید به کمک کنسول گوگل آنها را کنترل نمایید. برخی از مشکلات موجود نیز از طریق سرچ کنسول گوگل قابل حل شدن خواهد بود.

سرچ کنسول جدید گوگل

google search console جدید در مقایسه با نسخه قبلی آن یکسری تغییرات کلی داشته است که سبب بهبود عملکرد آن شده است. در آموزش های بعدی به شرح مفصل این تغییرات خواهیم پرداخت . برخی از مهم ترین این تغییرات عبارتند از:

  • در نسخه قبلی اطلاعات مربوط به ترافیک سرچ سه ماهه بود. اما در نسخه جدید آن اطلاعات 16 ماهه به نمایش گذاشته می شود.
  • جزئیات بیشتری درباره صفحات سایت در اختیار کاربران قرار می گیرد. اطلاعاتی درباره ایندکس شدن صفحه، URLهای استاندارد، موبایل فرندلی و خیلی موارد دیگر ارائه می شود.
  • در نسخه جدید وبمستر تولز می توانید جرئیانات را دنبال کنید. این کار به شما کمک می کند تا صفحاتی که در هنگام بررسی توسط خزنده های گوگل دچار مشکل شده اند را شناسایی و آنها را حل نمایید.
  • بخش گزارش دهی وبمستر تولز و برخی از ابزارهای آن بهبود یافته اند.
  • در نسخه جدید روی بحث گوشی های تلفن همراه و ارائه خدمات بهتر برای آنها نیز کار شده است.
  • و…

گوگل وبمستر تولز یکی از ابزارهایی می باشد که صاحبان کسب و کارهای آنلاین باید برای بهبود عملکرد خود از آن استفاده می کنند. با دسترسی ها و آمارهای دقیقی که از طریق این برنامه در اختیار افراد قرار می گیرد، می توان تحلیل کامل و دقیقی را درباره روند کار و نتایج به دست آمده داشت.

همین امر نیز سبب می شود تا تصمیمات بهتری درباره ادامه فعالیت ها و در صورت نیاز تغییرات احتمالی اتخاذ کرد. در این مقاله تلاش شده است تا به معرفی گوگل سرچ کنسول و ویژگی های آن پرداخته شود. چرا که داشتن شناخت کافی درباره این ابزار قدرتمند می تواند در تصمیم گیری های پیش رو نقش بسزایی را ایفا کند.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!