coding

گوگل تگ منیجر چیست؟

تگ ها، در یک مفهوم کلی، قسمت هایی از کد هستند که در جاوا اسکریپت یا HTML وب سایت خود برای استخراج اطلاعات خاص جاسازی می کنید. برای بازاریابان، اطلاعات تگ ضروری معمولاً شامل:

  • مدت زمانی است که کاربران از یک صفحه در سایت شما بازدید می کنند
  • فرم های ارسالی
  • چگونه وارد سایت شما شده اند
  • روی چه لینک هایی کلیک کرده اند
  • چه محصولاتی را از سبد خرید خود حذف کرده اند و …

هر تگ چیزی متفاوت را دنبال می کند. به عنوان مثال، ممکن است یک تگ ایجاد کنید تا ببینید چند نفر فرم را در صفحه “تماس با ما” شما پر می کنند. سپس آن تگ می تواند اطلاعات دقیق تری را به Google Analytics یا AdWords یا منبع ثالث دیگری ارسال کند. کدنویسی دستی تگ ها می تواند یک فرایند خسته کننده و دشوار برای بازاریابان بدون تجربه توسعه یا کدنویسی زیاد باشد اما با گوگل تگ منیجر، کل فرایند تگ گذاری شما بسیار آسان تر می شود. تنها کاری که انجام می دهید این است که یک کد را یک بار در صفحات سایت خود جاسازی کنید و سپس هر بار که می خواهید یک تگ ایجاد کنید، گوگل تگ منیجر آن را کد گذاری کرده و برای شما جاسازی می کند.

گوگل تگ منیجر دقیقاً چیست؟

گوگل تگ منیجر یک سیستم مدیریت تگ است که به شما امکان می دهد تگ ها را در یک رابط کاربری ایجاد و نظارت کنید، بدون اینکه هر بار که می خواهید یک تگ بسازید، کد جدیدی بنویسید. شما به سادگی کد گوگل تگ منیجر را در هر صفحه وب سایت خود قرار می دهید. این کار، فرایند دستی ایجاد تگ ها را حذف می کند و فرایند بازاریابی شما را کارآمدتر و دقیق تر می سازد. گوگل تگ منیجر چندین کار را انجام می دهد:

اول، به توسعه دهندگان و بخش فناوری اطلاعات شما اجازه می دهد تا با حذف بار کدگذاری هر تگ بازاریابی جداگانه، روی کارهای تصویر بزرگتر تمرکز کنند.

دوم اینکه از آن جایی که گوگل تگ منیجر تگ ها را برای شما کد می کند، احتمال خطای انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

و سوم، گوگل تگ منیجر به بخش بازاریابی شما این امکان را می دهد تا کنترل کاملی بر تگ هایی که ایجاد و نظارت می کند داشته باشد. تسلط کامل بازاریابان بر تگ ها، کارایی را افزایش می دهد. به علاوه، استفاده از تگ ها دقت سیستم تجزیه و تحلیل شما را بهبود می بخشد و گزارش هایی با کیفیت بالاتر به شما می دهد.

گوگل تگ منیجر رایگان است، بنابراین می توانید آن را هر زمان خواستید امتحان کنید و پس از آن، می توانید خودتان تصمیم بگیرید که آیا این سیستم برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر.

گوگل تگ منیجر چیست؟آیا گوگل تگ منیجر به سئو سایت کمک می کند؟

گوگل تگ منیجر (GTM) یک محصول شرکت گوگل است که به متخصصان سئو کمک می کند تا دید بسیار بیشتری نسبت به آنچه در یک وب سایت اتفاق می افتد به دست آورند. GTM همچنین راهی برای اضافه کردن آسان برچسب ها و محرک ها و همچنین اضافه کردن مواردی مانند Google Analytics و سایر نرم افزارهای مرتبط با سئو ارائه می دهد. فقط می بایست توجه داشته باشید که استفاده نادرست از برچسب ها می تواند به سئو سایت شما اسیب وارد نماید.

نحوه راه اندازی گوگل تگ منیجر

در ادامه، نحوه راه اندازی گوگل تگ منیجر را شرح داده ایم:

یک حساب راه اندازی کنید

راه اندازی یک حساب رایگان یک فرایند دو مرحله‌ای آسان است، اما از سایر حساب های Google Analytics یا Gmail شما جدا است. به گوگل تگ منیجر بروید و روی دکمه سبز “Sign Up for Free” کلیک کنید. سپس از شما خواسته می شود که نام حساب (شرکت)، کشور، URL وب سایت خود و همچنین مکانی که می خواهید از Google Tag استفاده کنید (Web، iOS، Android، AMP) را وارد کنید. وقتی کارتان تمام شد، روی دکمه آبی «Create» کلیک کنید.

دستورالعمل های کدگذاری را دنبال کنید

در مرحله ی بعد، کدها و دستورالعمل هایی به شما داده می شود که یک کد را در بالای <head> صفحه خود و دیگری را بعد از تگ باز <body> قرار دهید. می توانید این کار را همان زمان انجام دهید و یا بعداً کدها را در سایت خود اعمال کنید (آن ها در داشبورد شما قابل دسترسی هستند). پس از اتمام کار، روی “OK” کلیک کنید.

یک تگ تنظیم کنید

هنگامی که یک حساب گوگل تگ منیجر دارید، اولین چیزی که باید یاد بگیرید نحوه تنظیم یک تگ است. می توانید پیکربندی نا محدودی از تگ ها را در گوگل تگ منیجر ایجاد کنید. این برای ایجاد گزارش های عمیق درباره رفتار مخاطبان شما مفید است اما اگر تگ های خود را به درستی سازماندهی نکنید، می تواند ناکارآمد واقع شود.

گوگل استفاده از قرارداد نامگذاری زیر را توصیه می کند: نوع تگ (Tag type)- نام برنامه (Name of app)- جزئیات (Detail).

نحوه تنظیم تگ ها

در داشبورد گوگل تگ منیجر خود، روی دکمه «Add a New Tag» کلیک کنید. تگ خود را عنوان کنید، و سپس در هر نقطه از کادر بالای “Tag Configuration” کلیک کنید تا یک نوع تگ را انتخاب کنید. ده ها نوع تگ وجود دارد که می توانید آن ها را انتخاب کنید. اگر می خواهید تگ شما در Google Analytics ردیابی شود، گام بعدی وارد کردن شناسه Web Property خود است که در حساب Google Analytics شما یافت می شود. سپس، «Track Type » را انتخاب کنید. در مرحله بعد، یک ماشه را انتخاب کنید (ماشه به معنای زمانی است که می خواهید تگ ضبط شود، یعنی “هر بار که شخصی از صفحه بازدید می کند”). وقتی از اطلاعات موجود در کادرهای « Tag Configuration» و «Triggering» را طبق سلیقه و خواسته ی خود تنظیم کردید، روی دکمه آبی «Save» کلیک کنید. سپس، روی دکمه آبی رنگ «Submit» کلیک کنید. تگ شما تا زمانی که این کار را انجام ندهید کار نخواهد کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!