گوریلا مارکتینگ
گوریلا مارکتینگ
علاقمندان به حوزه دیجیتال مارکتینگ و افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند، به دنبال این هستند تا برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی و معرفی فعالیت یا کسبوکار خود به مخاطبان بیشتر، از روش مناسبی استفاده کنند.
اما این افراد برای انتخاب روش مناسب، مسیر دشواری را باید طی کنند. چون در فضای دیجیتال روشهای زیادی برای بازاریابی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی وجود دارد و هر یک از آنها ویژگیهای مخصوص به خود را دارند.
در این مقاله از سایت سئوکار حرفه ای سیروتا قصد داریم تا گوریلا مارکتینگ، به عنوان روشی مناسب برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی را معرفی کنیم و در ادامه به بررسی موضوعاتی مانند جنبههای متخلف کاربردی مربوط به آن، مدلهای مختلف گوریلا مارکتینگ و اینکه کدام یک از برندهای معروف جهان از این روش استفاده کردهاند و آیا گوریلا مارکتینگ روشی قانونی یا غیرقانونی است، بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
دقیقا منظور از گوریلا مارکتینگ چیست؟
منظور از گوریلا مارکتینگ استفاده از روشهایی است که در مقایسه با کمپینهای ۳۶۰ درجه هزینه کمتری دارند و نکته جالب بازاریابی چریکی، اجرای کمپینهای تبلیغاتی به کمک خلاقانهترین ایدهها است که شما بابت آنها هزینه کمی پرداخت میکنید.
در گوریلا مارکتینگ، خود مخاطبان محتواهای تبلیغاتی را تولید میکنند و به خاطر این موضوع، این مدل کمپینها user generated content)، UGC یا محتوای کاربرساز) محور هستند و در مواردی مخاطبان روند اجرای کمپینها را پیش میبرند.
بسیاری از کسبوکارها با اتکا به اصل غافلگیری از روشهایی برای سورپرایز کردن کاربران واقعی خود استفاده میکنند و با کمک این روشها، قصد دارند تا آنها را به خرید محصول یا دریافت خدمات کسبوکار خود ترغیب کنند. اینجا باید بگوییم که این کسبوکارها هم از گوریلا مارکتینگ استفاده میکنند.
شاید تصور کنید که غافلگیری و تحت تاثیر قرار دادن احساسات مخاطب، رویکرد مناسبی برای تبلیغ کردن محصولات یا معرفی خدمات نباشد، اما نکته جالب توجه در مورد گوریلا مارکتینگ این است که غیرمنتظره بودن آن باعث میشود تا کمپینهای تبلیغاتی اجرا شده با این روش، اثربخشتر و به یادماندنیتر باشند.
گوریلا مارکتینگ چه مدل هایی دارد؟
گوریلا مارکتینگ تنها یک روش مشخص نیست و این شیوه اجرای کمپینهای تبلیغاتی مدلهای متنوعی دارد که هریک از آنها میتوانند به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند یا با دیگر روشهای اجرای کمپینهای تبلیغاتی برای کسب نتایج مطلوب ترکیب شوند.
در ادامه قصد داریم تا مدلهای متنوعی از این شیوه تبلیغاتی را به شما معرفی کنیم تا به عنوان فرد علاقمند به حوزه دیجیتال مارکتینگ، با انواع مدلهای گوریلا مارکتینگ آشنا باشید و هنگام انتخاب مناسبترین روش، با آگاهی بیشتری تصمیمگیری کنید.
- بازاریابی ویروسی (Viral marketing):
این مدل از بازاریابی چریکی (Guerrilla marketing) با این هدف مورد استفاده قرار میگیرد که مخاطب وفادار یک کسبوکار به گونهای ترغیب شوند تا در فضای دیجیتال، محتواهایی در ارتباط با خدمات و محصولات شما منتشر کنند. این موضوع باعث میشود تا تصویر مطلوبی از کسبوکار در ذهن مخاطب ایجاد شود و هر یک از مخاطبان وفادار شما، خود به تبلیغکنندگان کسبوکار شما تبدیل شوند.
- بازاریابی محیطی (Ambient marketing):
پیشتر گفتیم که غافلگیری مخاطب یکی از اصلهای مهم بازاریابی چریکی (Guerrilla marketing) است. در مدل دیگری این روش بازاریابی دیجیتال یعنی بازاریابی محیطی، شما تبلیغاتی از خدمات و محصولات یک برند را میبینید که آنجا هرگز انتظار دیدن آنها را ندارید.
هدف از انجام چنین کاری هم این است که حس کنجکاوی مخاطب تحریک شده و به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در مورد محصولات یا خدمات کسبوکار شما باشد.
- بازاریابی تجربی (Experiential marketing):
اگر به دنبال این هستید تا به میزان قابل توجهی مشتری کسبوکار خود را افزایش بدهید، باید به سراغ مدل دیگری از گوریلا مارکتینگ یعنی بازاریابی تجربی بروید. چون هدف اصلی استفاده از این روش بازاریابی، این است که مخاطبان اصلی یک کسبوکار این موضوع را متوجه شوند که استفاده از محصولات و خدمات یک کسبوکار چه سرنوشتی برای مخاطبان آن رقم میزند.
- بازاریابی مردمی (Grassroot marketing):
در این مدل از گوریلا مارکتینگ شما به عنوان مدیر کمپین یک کسبوکار تلاش میکنید تا تبلیغ محصولات و خدمات آن از طریق کانالهای شناخته شده در معرض دید کاربران بیشتری قرار بگیرد، اما در این تبلیغات، لوگو و نام برند پنهان شده است.
- بازاریابی خیابانی (Street marketing):
در بازاریابی خیابانی که یک مدل گوریلا مارکتینگ است، مانند تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و بنرهای تبلیغاتی و سایر روشهای تبلیغاتی سنتی استفاده میشود تا تبلیغ مربوط به محصولات یا خدمات یک کسبوکار در محلهایی همچون فروشگاهها یا مراکز خرید شلوغ، بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرد.
کدام برندهای معروف از گوریلا مارکتینگ استفاده کرده اند؟ نمونه های موفق
یکی از برندهای شناخته شدهای که در زمینه اجرای کمپینهای تبلیغاتی خلاقانه زبانزد است، یعنی برند کوکاکولا در سال ۲۰۱۰ اولین کمپین گوریلا مارکتینگ خود را اجرا کرد که در این کمپین تبلیغاتی یک ماشین پخش نوشیدنی این شرکت که «ماشین شادی» نام داشت، نوشیدنیهای بیشتری علاوه بر نوشیدنیهای غیرالکلی به مشتریان میداد.
برند معروفی دیگری که از اجرای کمپین تبلیغاتی گوریلا مارکتینگ خود تجربه موفقی داشته است، برند ردبول است. این برند در سال ۲۰۱۲ طی یک همکاری با فلیکس بامگارتنر ضمن شکستن رکورد جهانی پرش چتربازی، ویدیوهای تبلیغاتی مربوط به این کمپین، توانست رکورد ۲۳ میلیون بار بازدید در یوتیوب را کسب کند.
آیا گوریلا مارکتینگ غیرقانونی است؟
استفاده از روشهای غیرمتعارف برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی مختلف، این ذهنیت را ایجاد میکند که گوریلا مارکتینگ روشی غیرقانونی برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی باشد؛ اما در اینجا باید بگوییم که گوریلا مارکتینگ روشی کاملا قانونی است.
ضمنا شما برای استفاده از این روش، شما نیاز به بودجه زیاد و دسترسی به حجم زیادی از منابع ندارید و تکنیکهای این مدل بازاریابی در فضای دیجیتال و اجرای کمپینهای تبلیغاتی، فرصتهایی را در اختیار کسبوکارها قرار میدهد تا خلاقیت برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی خود به خرج بدهند.
سخن پایانی
در انتهای این مقاله از سایت سئوکار حرفه ای سیروتا باید بگوییم که گوریلا مارکتینگ ما را بیشتر به تفکر خارج از چارچوب تشویق میکند که چگونه با پرداخت کمترین هزینه، کمپینهای تبلیغاتی خود را اجرا کنیم.
با گوریلا مارکتینگ شما میتوانید به گونهای مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید که همین حالا به سایت شما بروند و محصول خاصی را از شما خریداری یا درخواست دریافت خدمتی را برای شما ارسال کنند.