images 1

پهنای باند اینترنت چیست؟

پهنای باند اینترنت معانی فنی مختلفی دارد اما در دنیای وب به طور کلی به حداکثر حجم میانگین انتقال اطلاعات در واحد زمان که برای مثال یک ارتباط اینترنتی می تواند کنترل کند، اشاره دارد. ارتباط اینترنتی که پهنای باند اختصاصی بیشتری دارد، می تواند بطور حجم اطلاعات بیشتری، برای مثال یک فایل ویدئویی را بسیار سریع تر از اینترنتی با پهنای باند اختصاصی کم تر بارگذاری کند.

واحد پهنای باند اینترنت به طور معمول بیت بر ثانیه است، مانند 60 مگابیت بر ثانیه (60 Mbps or 60 Mb/s). این واحد نشان می دهد که سرعت انتقال داده ها برابر با 60 میلیون بیت در هر ثانیه است.

همه چیز درباره ی پهنای باند اینترنت

در ابتدایی ترین تعریف، پهنای باند میزان ترافیک و داده ای را که می تواند بین سایت ، کاربران و  اینترنت ADSL پرسرعت شما منتقل شود ، توصیف می کند.  شرکت های میزبان وب حداکثر سطح پهنای باند را برای انواع بسته های میزبانی خود ارائه می دهند. هنگام مشاهده یک وبسایت میزبانی، غالبا نشانه های مشخصی برای تشخیص آنهایی که از سه عنصر مهم شبکه، ارتباطات و سیستم بهره می‌برند وجود دارد.

معمولاً هرچه پهنای باند بیشتری توسط میزبان وب فراهم شود ، این سه عامل سریعتر و بهتر خواهند شد. در عین حال ، باید سعی کنید از پیشنهادات جذاب “پهنای باند نامحدود” خودداری کنید ، زیرا این موارد معمولاً آن چیزی نیستند که به نظر می رسد (بعداً این مورد را بیشتر بررسی میکنیم).  علی‌رغم اینکه “پهنای باند نامحدود” از نظر بسیاری از کاربران بسیار مطلوب است.

پهنای باند اینترنت چیست؟
پهنای باند اینترنت چیست؟

انواع پهنای باند

پس از کسب اطلاعاتی درباره پهنای باند بهتر است به انواع آن نیز بپردازیم:

پهنای باند اشتراکی

ما از پهنای باند اشتراکی در طول روز استفاده می‌کنیم. در منزل، محل کار ، کافه و…. بطور کل از این سرویس در منازل ، دفتر کوچک و مکان‌هایی که نیاز آنچنان قوی به اینترنت نداشته باشند، استفاده می‌شود. این سرویس با قابلیت اتصال چند کاربر همزمان امکان استفاده اینترنت بطور اشتراکی را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که افت و نوسانات سرعت در این مدل پهنای باند زیاد است و برای تجارت‌های بزرگ پیشنهاد نمی‌شود. علاوه بر آن ترافیک مصرفی شما محدود است. به این معنی که حجم دانلود‌های شما در آخر ماه محاسبه می‌شود و شما موظف به پرداخت آن هستید.

پهنای باند اختصاصی

همناطور که از نامش پیداست این سرویس بطور اختصاصی و مختص به یک سازمان یا مجموعه انجام می‌گیرد. شرکت‌هایی با تجارت‌های بزرگ که نیاز مبرم به اینترنت دارند از پهنای باند اختصاصی استفاده می‌کنند. با استفاده از این سرویس دیگر با نوسان سرعت همراه نیستید. این مدل از پهنای باند صرفا برای بیزینس و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مصارف خانگی یا محل کاری با فضای کوچک پیشنهاد نمی‌شود.

 از پهنای باند در چه مواردی استفاده میشود؟

تا زمانی‌که قصد انجام فعالیت‌های سنگین در حوزه وب مانند بازی‌های آنلاین یا استفاده از سخت‎‌افزارهایی که به اینترنت نیاز دارند، را نداشته باشید، به اهمیت پهنای باند پی نمی‌برید.در حقیقت دانستن اینکه پهنای باند چیست و چطور بر شبکه مورد استفاده شما تاثیر می گذارد این امکان را به شما می دهد که هر وقت احساس نیاز کردید تنظیمات پهنای باند خود را برای افزایش سرعت ارتباط ارتقا دهید.

پهنای باند اینترنت چیست؟

ممکن است به خاطر افت ناگهانی سرعت اینترنت نسبت به روزهای دیگر درباره پهنای باند کنجکاو شده باشید و به تهیه پهنای باندی با سرعت بیشتر فکر کرده اید. یا شاید قصد خرید یک کنسول بازی برای بازی های آنلاین و یا تماشای فیلم به صورت آنلاین با تلویزیون را دارید و به این فکر می کنید که آیا اینترنت شما پاسخگوی نیازتان خواهد بود یا تاثیری منفی بر دیگر کاربران شبکه شما نخواهد گذاشت. برای اکثر افراد این دو مورد اصلی ترین دلیل نگرانی درباره پهنای باند سرویس اینترنت مورد مصرفشان است.

حجم پهنای باند دریافتی

سایت‌ها و برنامه‌های زیادی در سیسیتم عامل‌های مختلف برای آزمودن سرعت اینترنت وجود دارد که با استفاده از آنها قادر به پی بردن به مقدار پهنای باند مصرفی خود هستید. سایت‌های تست سرعت اینترنت زیادی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید اما همیشه بهترین گزینه نیستند. در زیر به معرفی چند وبسایت تست سرعت اینترنت می‌پردازیم:

  • SPEED Smart
  • InternethealthTest
  • Speedof
  • Speedcheck

میزان مصرفی پهنای باند شما بسته به استفاده شما از اینترنت متغیر است. مسلما هرچه پهنای باند بیشتری تهیه کنید راندمان کار شما بالاتر می‌رود. ناگفته نماند که هنگام خرید این سرویس باید به بودجه مورد نظر خود توجه کنید.

اگر استفاده شما از اینترنت به فعالیت های روزمره در شبکه های اجتماعی و تماشای چند مورد ویدئو محدود می شود، یک سرویس با سرعت بالا و پهنای باند کم یا متوسط هم برای شما مناسب خواهد بود.

پهنای باند اینترنت چیست؟

اگر چند تلویزیون در حال تماشای فیلم آنلاین هستند، چند کامپیوتر، تبلت و دستگاه های دیگر نیز به همان شبکه اینترنت متصل هستند، هرچه پهنای باند اینترنت بیشتری داشته باشید نگرانی کم تری از افت سرعت خواهید داشت. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

نسبت داده ها با پهنای باند مانند آب است با اندازه لوله ها پهنای باند اینترنت بسیار شبیه به لوله کشی است!

پهنای باند اینترنت چیست؟
پهنای باند اینترنت چیست؟

به عبارت دیگر، هرچه پهنای باند اینترنت افزایش می یابد، میزان داده هایی که توانایی جاری شدن و انتقال در واحد زمان را دارند افزایش می یابد، درست مانند قطر لوله ها که هرچه بیشتر باشد مایعات و آب بیشتری می توانند در آن جاری شوند و انتقال یابند.

فرض کنیم شما در حال تماشای یک فیلم آنلاین هستید، شخصی دیگر نیز در حال انجام بازی های چند کاربره و کاربران دیگر هم در حال دانلود فایل در همان شبکه و یا در حال تماشای فیلمی در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام هستند. احتمال زیادی وجود دارد که همگی احساس کنند که سرعت اینترنت کمی کند شده و کیفیت آن پایین آمده است. که کاملا به پهنای باند اینترنت شما بستگی خواهد داشت.

پهنای باند اینترنت چیست؟

برگردیم به موضوع لوله کشی، فرض کنیم لوله ورودی آب یک ساختمان  هیچ تغییری نکند اما شیرها و دوش‌های جدیدی اضافه شوند و هم زمان باز شوند (دیتای مورد استفاده دستگاه‌های مختلف بیشتر می شود)، فشار آب در هر نقطه (سرعت اینترنت در هر دستگاه) کاهش خواهد یافت، چرا که تنها مقدار مشخصی آب  برای این ساختمان (شبکه) در دسترس است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!