images 21

دامنه چیست؟

دامنه همان آدرس اینترنتی است که با آن یک سایت شناخته می شود و کاربر از طریق آن به وب سایت مراجعه می کند.

به نظر می آید که دامنه بر روی سئو تاثیری ندارد.ولی ما در این جلسه تاثیر آن بر سئو سایت و اهمیت آن را بررسی خواهیم کرد.

عوامل موثر بر دامنه:

  1. پسوند دامنه
  2. طول مدت ثبت دامنه
  3. عمر دامنه
  4. سابقه صاحب امتیاز دامنه
  5. طول و ظاهر دامنه

پسوند دامنه:

پسوند های مختلفی برای دامنه وجود دارد از آن جمله org , edu ,com, ir, gov,us. هر یک از این پسوند ها کاربرد ها و ارزشهای متفاوتی دارند. به طور مثال org برای دانشگاه ها و edu برای موسسات آموزشی و پژوهشی است و gov هم برای موسسات دولتی است. ولی ir , com دومین های مرسوم برای سایر سایت ها می باشد.

دامنه های ir فقط برای ایران است و با این دامنه نمی توان فعالیت های بین المللی انجام داد. ولی در ایران استفاده از این دامنه ها و دامنه های فارسی نتایج خوبی دارد. چون در Local Seo برای گوگل اهمیت پیدا می کند. با این فرض که گوگل می گوید اگر سایتی به کشور خود سرویس می دهد، پس باید رتبه ی بهتر ی در صفحه نتایج بگیرد. برای درک این مطلب در ابزار Google Webmaster Tools روی گزینه ی Targeting کلیک می کنیم و برای تعیین کشور هدف روی گزینه ی Country  می رویم و کشور مورد نظر را انتخاب می کنیم. ولی اگر دامنه ما ir باشد میبینید که گزینه Country برای سایت ما غیر فعال است. اما در مورد com چنین مشکلی نداریم.

دامنه های ir چون کاملا متعلق به ایران است دارای محدودیت های می باشد.مثل اینکه استفاده از بعضی ابزار های گوگل مثل AH-REFS و google business رو کلا باید فراموش کنیم. نمی توانیم از هاست های خارجی استفاده کنیم. و نمیتوانیم نمایندگی شرکت های بزرگ خارجی مثل آمازون را بگیریم.مگر اینکه بخواهیم از نام یک شرکت غیر ایرانی استفاده کنیم. اما اگر تمام کاربران ما ایرانی باشند و تمام محتوای ما فارسی باشد ایرادی ندارد. این محدودیت دامنه فقط بخاطر تحریم بودن ایران است.

تاثیر هاست بر سئو سایت

هاست به‌صورت کاملاً مستقیم تأثیری در سئو سایت ندارد اما موضوعی که حتماً باید به آن توجه داشته باشید این است که هاست به‌صورت غیرمستقیم تأثیر بسیار زیادی داشته و نباید از آن غافل شد. عبارت مناسبی که می‌توان برای هاست در نظر گرفت همان زیرساخت است!

درواقع سایتی که وجود دارد و می‌خواهد نتیجه خوبی در سئو به‌دست آورد بر روی ‌هاست قرار داشته و وضعیت مواردی نظیر سرعت، امنیت، پایداری و سازگاری روی سایت تأثیر خواهند داشت. بدیهی است اگر موارد ذکرشده به شکل مطلوبی تأمین شوند زمینه پیشرفت سایت نیز فراهم می‌شود اما درصورتی‌که به خوبی تأمین نشوند حتی در بهترین حالت ممکن نیز سایت نخواهد توانست توفیق چندانی در سئو به‌دست آورد. در زیر به فاکتورهای هاست باکیفیت اشاره خواهیم کرد:

  • پایداری : حداقل میزان آپتایم ماهانه باید 99.9 درصد باشد و کمتر از این مقدار مورد قبول نمی باشد.
  • سرعت : سرعت دسترسی هاست باید مناسب بوده و سایت در حالت بهینه سرعت بالایی داشته باشد.
  • امنیت : امنیت هاست زیرساخت لازم برای امنیت سایت را فراهم می کند و اهمیت بالایی دارد.
  • سازگاری : هاست باید با سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده کاملا سازگار باشد.
  • پشتیبانی : شرکت هاستینگ می بایست بصورت 24 ساعته از سرویس مورد ارائه خود پشتیبانی نماید.
  • موقعیت : هر قدر موقعیت هاست به اغلب کاربران خود نزدیکتر باشد وضعیت بهتری خواهد داشت.

images 20

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!