۶ نکته افزایش بازدید سایت
افزایش بازدید سایت و به دنبال آن افزایش رتبه سایت از بزرگترین دغدغههای صاحبان سایتها است. ما در این مقاله از سایت مدیروب مهمترین و اصولیترین راهکارهای کسب موفقیت در این زمینه را به شما یاد میدهیم و نکات باارزشی که به شما در این مسیر کمک میکنند را بازگو میکنیم.
راه اندازی یک وبسایت درواقع اولین قدم و احتمالاً مهمترین اقدام یک کسبوکار آنلاین و یا یک استارتاپ اینترنتی برای موفقیت و پیشرفت است. اما برای بهدست آوردن این موفقیت، باید کاری کنید تا وبسایت شما دیده شود. وقتی این بحث وسط باشد، یعنی ما در رابطه با بازدید و یا به اصطلاح کسب ترافیک وبسایت حرف میزنیم. این اولین دغدغه و خواسته هر صاحب تجارت آنلاینی است که بتواند با روشهای گوناگون بازدید وبسایت خود را افزایش داده و در نهایت باعث افزایش رتبه سایت خود شود.
ما این بار به سراغ مبحث افزایش بازدید سایت و افزایش رتبه سایت رفته و همه جوانب مربوط به این موارد را بررسی میکنیم. سپس به شما تمام روشها و نکاتی که میتوانید با آنها بازدید و رتبه سایت خود را چندین برابر کنید آموزش میدهیم.
کسب بازدید (ترافیک) وبسایت دقیقاً چه معنا و مفهومی دارد؟
قبل از شروع این مبحث، بهتر است که به طور کامل با پایه و اساس بحث ترافیک و بازدید سایت آشنا شوید. در توضیح خیلی ساده این مورد که هرکسی میتواند آن را بازگو کند، میتوان گفت که کسب بازدید یا ترافیک سایت یعنی زمانی که بازدیدکنندگان و کاربران وارد سایت شما شوند. هر ورود برابر است با یک بازدید. اما هر ورود به منزله کسب یک بازدید بیشتر نیست. معمولاً بازدیدها بر اساس IP کاربران شمرده میشوند و ملاک اصلی رتبهبندیها نیز بر اساس همین شمارش به صورت روزانه است.
در ضمن، این فقط کاربران اینترنتی نیستند که ترافیک سایت شما را افزایش میدهند؛ بلکه رباتها و ابزارهای آنلاین دیگری هم هستند که چنین بازدیدهایی رقم میزنند. این تعریف بسیار ساده با ظاهر فریبندهای که دارد باعث شده تا اشتباهی بسیار رایج گریبانگیر وبمسترهای امروزی شود.
اغلب این افراد حتی افراد باتجربهتر، تمام تمرکز و انرژی خود را به منظور “کسب بازدید” میگذارند. اما همانطور که ما بارها و بارها گفتیم، در بحث بازاریابی آنلاین، هیچوقت کمیت بر کیفیت اولویت نخواهد داشت. این طرز فکری که اکثر وبمسترها با آن درگیر هستند، فقط بحث جذب “بازدید” است نه “بازدیدکننده واقعی” و همین مسئله باعث میشود تا تلاشهای مستمر این افراد آنطور که باید نتیجه نداشته باشد.
با این توضیحات باید گفت که تمرکز اصلی شما نباید فقط روی تعداد بازدیدهای کسب شده باشد، بلکه باید روی مسئله نرخ تبدیل تمرکز کنید. مسلماً هرچه بازدیدهای کسب شده بیشتر باشد، شانس افزایش نرخ تبدیل نیز بیشتر میشود. در مبحث بازاریابی اینترنتی، نرخ تبدیل یا Conversion Rate به نرخ تبدیل شدن کاربران و بازدیدکنندگان معمولی به مشتری گفته میشود. درنتیجه تمام تمرکز شما باید روی این مسئله باشد. در غیر این صورت حتی اگر میلیونها بازدید هم داشته باشید، سودی برای شما وجود نخواهد داشت. مگر اینکه از کسب بازدید فقط به منظور دریافت سفارش تبلیغات نمایشی استفاده کنید.
بنابراین، مسئله پیش روی ما این است؛ چطور کاری کنیم که وبسایت ما قابلیت جذب بازدیدهای منجر به افزایش نرخ تبدیل را داشته باشد؟ در ادامه به این مسئله میپردازیم و راهکارهای مناسب برای محققسازی این مورد را بررسی خواهیم کرد.
افزایش رتبه سایت چه رابطهای با افزایش بازدید سایت دارد؟
بعد از آشنایی با بحث بازدید و ترافیک سایت، بهتر است با بحث رتبه سایت، موضوع مرتبط دیگری که دانستن آن بسیار مهم است آشنا شوید. اگرچه رتبه سایت دقیقاً با بازدید و ترافیک سایت مرتبط است؛ اما فاکتورهایی که باعث افزایش رتبه سایت میشوند ممکن است لزوماً در افزایش بازدید سایت نقشی نداشته باشند.
شما با ایجاد بستری مناسب و کسب بازدیدهای روزانه میتوانید رتبه سایت خود را نیز به مقدار زیادی بهبود دهید. اما از جایی که رتبهبندی سایتها کمی پیچیدهتر است، برای همین باید در کنار مسائل گفته شده در مورد افزایش بازدید وبسایت، به موارد دیگری نیز توجه کنید. در ادامه و در بخشهای مختلفی که در این مقاله ذکر شده است، روشهای بهبود بخشیدن هر دو مورد گفته شده است.
همانگونه که گفتیم، ترافیکهای ارسال شده به وبسایت شما میتواند از طرف بازدیدکنندگان انسانی یا رباتی باشند. از مهمترین رباتهایی که این کار را انجام میدهند، رباتها و الگوریتمهای معروف گوگل هستند که به منظور بررسی و آنالیز سایتها و رتبهبندیها، وارد سایتها میشوند. گوگل تنها منبع ارسال این رباتها نیست و به همین خاطر در میان این رباتها، بدافزارهایی نیز به منظور سرقت اطلاعات و یا تخریب بخشهایی از یک سایت وجود دارند. به همین دلیل است که بحث امنیت سایت یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در بازاریابی اینترنتی است.
منابع ترافیکهای دریافتی
اگر به عنوان یک صاحب کسبوکار آنلاین، به خوبی بدانید که کانالهای دریافت بازدید چه چیزهایی بوده و مردم از چه روشهایی سایت شما را بازدید میکنند، با توانایی و دانش خیلی بهتری میتوانید این راهها را گسترش داده و مقدار خیلی بیشتری بازدید را روانه سایت خود کنید. ترافیکهای دریافتی یک وبسایت به صورت مستقیم و غیرمستقیم هستند.
ترافیکهای مستقیم شامل مواردی هستند که کاربران به صورت بدون واسطه و با میل شخصی خودشان وارد سایت شما شوند. این مورد میتواند از طریق وارد کردن آدرس دامنه سایت شما در مرورگرها و یا کلیک کردن روی لینک سایت شما در یکی از منابع در دسترس و سریع باشد. اما ترافیکهای غیرمستقیم بخش بیشتری از بازدیدهای یک سایت را تشکیل میدهند و شامل موارد خیلی بیشتری میشوند.
لیست زیر برخی از مهمترین موارد مربوط به این نوع بازدیدها است که در بازاریابی آنلاین از آنها با عنوان کانالهای بازاریابی یاد میشود :
1. بازدیدهای ارگانیک یا طبیعی
بازدیدهایی که مستقیماً از طریق صفحات نتایج موتورهای جستجو انجام شده باشند و یا بازدیدهایی که از طریق کلیکهای کاربران روی لینک مرتبط به سایت شما در منابع غیرتبلیغاتی صورت گرفته باشند، با عنوان ترافیک طبیعی شناخته میشوند. برای مثال اگر کاربری کلمهای را در گوگل جستجو کرده و سایت شما به عنوان نتیجه مرتبط نمایش داده شود و آن کاربر روی لینک سایت شما کلیک کند، شما یک بازدید کاملاً طبیعی دریافت کردهاید.
۲. بازدیدهای ارجاعی
اگر لینک یکی از صفحات سایت شما به عنوان یک لینک مرجع در یک سایت دیگر قرار گرفته باشد و کاربران روی آن کلیک کنند یعنی شما یک بازدید طبیعی و به اصطلاح بازدید ارجاعی دریافت کردید. گوگل برای رتبهبندی سایتها به بازدیدهای ارگانیک رتبههای بهتری میدهد چرا که این بازدیدها مستقیماً به خاطر کیفیت محتوای سایت شما صورت گرفته اند.
۳. بازدیدهای تبلیغات کلیکی (تبلیغات موتورهای جستجو)
بازدیدهای تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click و دیگر انواع تبلیغات متنی، درست نقطه مقابل بازدیدهای طبیعی هستند. در این حالت ترافیک کسب شده برای سایت شما از طریق تبلیغات کلیکی یا تبلیغات مشابه دیگر دریافت شده اند. لازم به گفتن نیست که این تبلیغات و این بازدیدها پولی بوده و شما در ازای مبلغی معین، بازدیدهایی معین دریافت خواهید کرد.
۴. بازدیدهای تبلیغات تصویری
نوع دیگری از بازدیدهای تبلیغاتی موسوم به تبلیغات تصویری یا Display Traffic نیز وجود دارد که سایت شما را در منابع مختلف و در شبکههای تبلیغاتی گسترده به معرض نمایش قرار میدهد. این تبلیغات اگرچه به کارآمدی تبلیغات کلیکی نیستند، اما نکته انحصاری آنها این است که این تبلیغات برای هر قشر و هر نوع کاربری که به سایتهای حاوی تبلیغ شما مراجعه کرده اند نمایش داده میشود.
۵. بازدیدهای حاصل از همکاری در فروش
نوع دیگری از بازدیدها نیز وجود دارد که با عنوان بازدیدهای همکاری در فروش یا Affiliate Traffic نامگذاری شدهاند. در این نوع از ترافیک، هر بازدیدی که از طریق لینکهای Affiliate دریافت شود، که به واسطه هر سرویسدهندهای قابل ارائه است، با این عنوان شناخته میشود.
۶. بازدیدهای شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی از برترین مکانها برای به اشتراکگذاری مطالب هستند. یکی از کاربردهای این شبکهها برای تجارتهای گوناگون معرفی محصولات و سرویسهایشان در آنها است. بازدیدهایی که از طریق شبکههای اجتماعی و کلیکهایی که در مطالب به اشتراک گذاشته شده در این شبکهها عاید شما شود، با عنوان بازدیدهای شبکههای اجتماعی شناخته میشوند.
۷. بازدیدهای ایمیلی
از دیگر روشهای کسب بازدید، بازدید از طریق لینکهای ارسال شده در ایمیلها به کاربران است. با اضافه کردن لینک صفحات سایت در متن ایمیلها میتوان ترافیک سایت را افزایش داد.
چطور برای وبسایتمان بازدید تهیه کنیم؟
حالا که با مفاهیم اولیه کانالهای بازاریابی آشنا شدید، بهتر است وارد بخش اصلی بحث شده و راه و روشهای کسب ترافیک برای وبسایت را بررسی کنیم. پیشتر نیز گفتیم که بازدیدهای یک وبسایت شامل بازدیدهای طبیعی یا تبلیغاتی میشود. فهرستی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، بررسی تمامی راههای ثابت شده در هر دو دسته است.
متدهای کسب ترافیک طبیعی
در بخش اول به معرفی مهمترین نکات و آموزشهایی میپردازیم که باعث افزایش بازدید طبیعی میشوند. برای استفاده از این استراتژیها و کسب بازدید از طریق آنها شما حتی لازم نیست یک ریال هم هزینه کنید. فقط باید با صبر و حوصله و با پشتکار این روشها را به صورت استاندارد و اصولی پیادهسازی کنید تا نتیجه مناسب را ببینید.
۱. یک کمپین سئوی مناسب راهاندازی کنید
چه ما بخواهیم و چه نخواهیم بحث بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO) چیزی است که میتواند آینده تجارت اینترنتی ما را تحت تأثیر بسیار زیادی قرار دهد. توجه درست و مناسب به این مسئله برابر است با افزایش بازدید و رتبه سایت و بیتوجهی به آن به معنای یک شکست بی چون و چرا خواهد بود. بحث SEO این روزها چیزی نیست که بتوان از آن صرفنظر کرد.
تأثیری که سئو در جذب بازدید و بازدیدکننده برای سایت شما دارد، از تأثیر هر نوع تبلیغ دیگری بیشتر است. پس اگر به درستی این مقوله را در وبسایت خود اعمال کرده و اصول سئو را به خوبی رعایت کنید، میتوانید بدون هزینه کردن سایت خود را در نتایج اولیه موتورهای جستجو ثبت کرده و از همین طریق صدها و هزاران بازدید روزانه کسب کنید. فراموش نکنید که این راه، بازدیدهای ارگانیک را برای شما به ارمغان میآورد و همانطور که قبلتر نیز گفتیم، بازدیدهای طبیعی تأثیر به مراتب بیشتری نسبت به بازدیدهای غیرطبیعی و تبلیغاتی دارند.
سئو مبحث گسترده و پر از رمز و رازی است که تسلط پیدا کردن روی آن در حالت عادی کار بسیار سختی است. ما اکیداً توصیه میکنیم که مقاله جامع و تخصصی مدیروب راجع به سئو را حتماً ببینید تا با این مقوله به صورت حرفه ای آشنا شده و نکات مهم و کارآمد برای بهرهگیری هرچه بیشتر از آن را فرا بگیرید.
۲. سرعت سایت خود را بهبود ببخشید
با بهینهسازی سرعت بارگذاری سایت، شانس بازدید بیشتر را چندین برابر میکنید. زمانی که سایت شما با سرعت بیشتری بارگذاری شود، کاربران با رضایت بیشتری به دیگر صفحات سایت شما مراجعه میکنند و به دنبال آن، بازدید صفحات دیگر سایت شما نیز افزایش پیدا میکند. بهینهسازی سرعت سایت همچنین رابطه کاملاً مستقیم با افزایش رتبه سایت، امنیت و همچنین سئوی سایت دارد.
برای اینکه به خوبی با تمامی راهکارهای واقعی افزایش سرعت سایت آشنا شوید، مقاله “افزایش سرعت سایت و ۲۳ راهکاری که باید درباره آن بدانید” را مطالعه کنید.
۳. محتوای معتبر و ترغیب کننده تولید کنید
برای سایت خود یک بلاگ یا یک بخش منحصر به فرد به منظور انتشار مطالب استفاده کنید. محتوای باکیفیت یکی از چیزهایی است که به راحتی برای شما بازدیدهای زیاد در پی خواهد داشت. با محتوای خوب نه تنها سایت خود را به یک منبع پرطرفدار تبدیل میکنید و از طریق موتورهای جستجو و یا دیگر مراجع، بازدیدهای بیشماری دریافت خواهید کرد، بلکه این محتوای با ارزش باعث میشود تا کاربران و بازدیدکنندگان ثابت نیز به جمع بازدیدکنندگان سایت شما بپیوندند.
همچنین محتوا یکی از بهترین روشها برای ایجاد پل ارتباطی با کاربران و جلب همه جانبه اعتماد آنها است. اولویت اصلی و اول کاربران برای انتخاب یک سایت، قابل اعتماد بودن آن سایت است. در ضمن یکی دیگر از مزایای تولید محتوا این است که اگر محتوای شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد، میتوانید با لینکدهیهای داخلی در مطالب مختلف، نرخ کلیک را در بین صفحات افزایش داده و به راحتی به افزایش بازدید و افزایش رتبه سایت کمک کنید.
این را نیز به یاد داشته باشید که محتوای خوب همیشه دست به دست خواهد شد. کاربران علاقه زیادی به اشتراکگذاری محتوای مورد علاقهشان دارند. بنابراین اگر در این زمینه خوب عمل کرده باشید، تعداد کثیری از کاربران و بازدیدکنندگان دیگر نیز بدون دخالت و تلاش از سمت شما و با معرفی توسط کاربران قبلی به سراغتان خواهند آمد. به چنین نوع کسب بازدید و افزایش رتبهای روش Autopilot نیز گفته میشود؛ چراکه در این حالت لازم نیست که شما کار خاصی کنید. محتوای با کیفیت شما، همه کارها را خواهند کرد.
۴. از شبکههای اشتراک ویدئو مثل یوتیوب استفاده کنید
اگر بخشی از فعالیت شما به صورت ویدئوکلیپهای کوتاه یا بلند است و یا آموزشهای ویدئویی و بصری تولید میکنید پس توصیه میشود از مبحث ویدئو مارکتینگ غافل نشده و حتماً به سراغ شبکههای اشتراک ویدئو مثل یوتیوب یا آپارات بروید. با انتشار ویدئوهای خود در این شبکهها میتوانید بازدیدکنندگان بیشتری برای ویدئوهای خود داشته باشید.
برای اینکه به واسطه این ویدئوها کاربران را تشویق به مراجعه به سایت خود میتوانید فقط قسمتی از ویدئوها (دمو) را در این سایتها منتشر کرده و لینک نسخه کامل را که در وبسایت خود منتشر کرده اید در بخش توضیحات (Description) ویدئو درج کنید تا کاربران تشویق شده و روی آن کلیک کنند. همچنین میتوانید با ترفندهای سخنوری و تشویقکننده و با تبلیغ کردن محتوا، محصول یا سرویسهایی که در سایت خود منتشر کرده اید، کاربران را مجاب به بازدید از سایت خود کنید. ویدئوهای آموزشی یکی از کارآمدترین نوع ویدئوها هستند که میتوان با کمک آنها تعداد خیلی بیشتری بازدید را روانه سایت کرد.
۵. از شبکههای اجتماعی بیشترین بهره را ببرید
این روزها تقریباً تمام کاربران اینترنتی به نوبه خود با شبکههای اجتماعی سر و کار دارند. فیسبوک، توییتر، لینکداین و اینستاگرام از محبوبترین و پرمخاطبترین این شبکهها به شمار میروند. اگرچه به خاطر مسائل مربوط به اینترنت ایران، دسترسی به فیسبوک و توئیتر کمی سخت است و همچنین این شبکهها مخاطب کمتری نسبت به اینستاگرام در ایران دارند، اما به هرحال نباید از قید مزایای بیشماری که آنها ارائه کرده اند ساده بگذریم.
با این تفاسیر همچنان این شبکهها در ایران طرفداران بیشماری دارند. توییتر به عنوان یکی از این شبکههای اجتماعی موفق، امکانات خوبی برای تجارتها فراهم کرده است تا هر کسبوکاری بتواند از طریق توییتر بازدهی سایت خود را بیشتر کند. نتایج نشان میدهند که توییتهایی منتشر شده حاوی لینک در توییتر بسیار زیاد بوده و آمار و ارقام تعداد کلیکهای کاربران نیز قابل توجه است. بنابراین اگر بتوانید محتوای جذابی برای توییت کردن و ریتوییت شدن بنویسید و هشتگهای برند خود را در این شبکه معرفی کنید، شانس خیلی زیادی برای دیده شدن پیدا میکنید.
از طرف دیگر، فیسبوک به عنوان یکی از قدیمیترین شبکههای اجتماعی و پرمخاطبترین شبکه اجتماعی حال حاضر در کل دنیا، جایگاهی مناسب برای هر تجارت کوچک و بزرگی است تا به کمک آن بتوانند خود را به دنیا معرفی کنند. هرچند شرایط فعلی دسترسی به فیسبوک در ایران تعریف چندانی ندارد اما همچنان کاربران بسیار زیادی از ایران در آن فعالیت میکنند. فیسبوک راهی بسیار عالی برای ارائه توضیحات خلاصه و اطلاعات مختصر از محصولات، سرویسها و یا هرچیز دیگری است که شما بخواهید به دیگران معرفی کنید. خوشبختانه امکان قرار دادن لینک در این شبکه وجود دارد و شما میتوانید لینک وبسایت خود را در پستهای آن قرار داده و ترافیک زیادی از طریق آن برای سایت خود دریافت کنید.
لینکداین نیز یکی از شبکههای اجتماعی پرمخاطب این روزها به حساب میآید. تفاوت اصلی لینکداین با دیگر شبکههای اجتماعی مخاطبین آن است. معمولاً بیش از ۹۰% مخاطبین این شبکه از افراد حرفه ای و دارای تخصص هستند. این شبکه به همین خاطر به یکی از بهترین جایگاهها برای معرفی مشاغل و تخصصها است. برندهای تجاری معتبری در این شبکه فعالیت داشته و مباحث مربوط به جذب نیروی انسانی متخصص خود را با کمک لینکداین اجرا میکنند. در مجموع میتوان گفت که این شبکه میتواند جایگاهی مناسب برای معرفی کسبوکار شما به مخاطبین حرفه ای باشد. بنابراین استفاده از آن به منظور جذب بازدید مخاطبین خاص به شدت توصیه میشود.
اما باید در ایران اینستاگرام را برترین شبکه اجتماعی حال حاضر بدانیم و روی آن حساب ویژه ای باز کنیم. البته عدم امکان قرار دادن لینک در پستهای اینستاگرام کار را کمی سخت کرده است. ولی از طرف دیگر، قابلیت درج لینک در استوریها فراهم شده است تا کاربران با کشیدن صفحه به سمت بالا در استوریها، بتوانند وارد لینک مورد نظر شما شوند. شایان ذکر است که چنین قابلیتی فقط برای صفحات تجاری و باز در اینستاگرام فعال میباشند و صفحات شخصی این قابلیت را ندارند.
به هرحال، اینستاگرام به خاطر شهرت و محبوبیت بسیار زیادی که طی چند سال اخیر کسب کرده، و به خاطر داشتن بیش از یک میلیارد کاربر فعال در سراسر دنیا، از پر رفت و آمدترین شبکههای آنلاین است. معمولاً پستهای اینستاگرامی تأثیر زیادی در بهبود روابط کاربر با برند دارند. به عنوان مثال خیلی از برندهای معتبر اقدام به انتشار عکس یا ویدئو از تیم کاری خود در صفحه اینستاگرام خودشان میکنند و غالباً این تصاویر را فقط در همین صفحه منتشر میکنند تا به نوعی به کاربران بگویند که اینجا مکانی برای ارتباط نزدیکتر و بیحاشیه است.
چنین حرکتی تأثیر شگفتانگیزی در جلب توجه و اعتماد کاربران دارد. شما هم میتوانید با ارسال چنین محتوایی در اینستاگرام خود و یا در جریان گذاشتن کاربران از اتفاقات اخیر کسبوکارتان از طریق استوریهای روزانه، ارتباط خود را با آنان نزدیکتر کرده و از مزایای آن بهرهمند شوید.
شما میتوانید با معرفی مطالب، محصول یا سرویسهای خود به کاربران از طریق این کانالهای ارتباطی و هدایت کاربران به بازدید از صفحات سایت شما، به مقدار قابل توجهی بازدید طبیعی و مناسب دریافت کنید. فراموش نکنید که در قسمت بیوگرافی این شبکههای اجتماعی، حتماً لینک وبسایت خود را درج کنید.
البته از جایی که رقبای شما نیز بیکار نمیمانند و در این شبکهها فعالیت دارند، ممکن است کار شما کمی دشوارتر شود. اما یک چیز را به خاطر داشته باشید که خیلی از تجارتهای دیگر دانش خاصی در زمینه رقابتهای اصولی ندارند و همین مسئله یک امتیاز خوب برای شمایی است که الآن درحال مطالعه این متن هستید. بنابراین با ترفندهایی که یاد میگیرید، مطمئن باشید که از هزاران کسبوکار دیگر جلوتر هستید.
۶. از تبلیغات PPC گوگل استفاده کنید
گوگل با ارائه ابزاری جامع، یکپارچه و بسیار کاربردی امکان ارائه تبلیغات شما به صورت دقیق به مخاطبین مشخص را فراهم کرده است. شما میتوانید تبلیغ خود را با کلمات کلیدی خاص برای افرادی که آن کلمه کلیدی را جستجو میکنند شخصیسازی کرده و به راحتی هر تعداد بازدید که میخواهید سفارش داده و در مدت زمان کوتاهی آن بازدیدها را دریافت کنید. گوگل همچنین انواع دیگری از تبلیغات مشابه نیز در اختیار وبمستران قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از مقاله “تبلیغات کلیکی چیست و چگونه میتوانیم با آن تجارت خود را متحول کنیم؟” دیدن کنید. همچنین به منظور آشنایی با سیستم یکپارچه Google AdWords میتوانید مقاله “گوگل ادوردز و راهنمای جامع و کامل کار با آن” را مطالعه نمائید.