download 73

نقشه حرارتی در وب سایت

نقشه حرارتی در قالب تصویر و داده های گرافیکی هستند و نشانگر، تعامل بیشتر کاربران در یک قسمت از سایت نسبت به سایر صفحات است. نقشه حرارتی و یاهیت مپ رفتار کاربران را، در صفحات یک وب سایت دنبال می کند، و در حقیقت دنبال کردن رفتار کاربران به وسیله چشم انجام نمی شود. بلکه به وسیله رفتار موس در صفحه انجام میگردد.  به این صورت که به شما اطلاع می دهد رفتار کاربران در قبال سایت شما چگونه بوده است. بر اساس پژوهش و مطالعاتی که در دانشگاه کارنگی ملون انجام شد .نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که بیشتر از %۸۸ حرکت های موس بر روی صفحات سایت ها کاملاً مطابق جهت و زاویه چشم است.

کاربرد نقشه حرارتی در وب:

در وب‌سایت‌ها یکی از مهمترین فعالیت هایی که در زمینه جذب کاربر و در نتیجه درآمدزایی انجام میشه همین آنالیز نقشه‌های حرارتی است. وقتی رد نگاه کاربر رو بگیریم و بدونیم رنگ آمیزی و طراحی سایت مون در کدوم نواحی بیشتر توجه کاربر رو جلب کرده، می‌تونیم مناسب ترین محل رو برای قرار دادن پیام‌های کلیدی و دکمه‌های مهم تشخیص بدیم. مثلا منوها و لینک‌های مهم، دکمه‌های «عضویت» و «سبد خرید»، یا حتی تبلیغات سایت که بحث مهمی در فرایند درآمدزایی به حساب میاد.

به عنوان نمونه، بررسی نقشه حرارتی سایت‌های مختلف نشون داده که سمت چپ بالای سایت یکی از بهترین مکان هاست برای تبلیغات. سمت راست بالا هم، ای … بد نیست. و این نتیجه گیری در مورد موبایل‌ها و تبلت‌ها هم صادقه.

برای تهیه نقشه حرارتی در دنیای وب می‌تونیم حرکات ماوس کاربران رو رصد کنیم. تحقیقاتی که در دانشگاه کارنگی ملون انجام شده، نشون میده که بیش از 88 درصد حرکات ماوس روی صفحه ی وب، با محل نگاه کاربر مطابقت داره. بنابراین زیر نظر گرفتن ماوس یا به اصطلاح MouseTracking میتونه نقشه حرارتی مناسبی (البته نه به دقت EyeTracking) ایجاد کنه. وقتی نقشه آماده شد، اونو آنالیز می‌کنیم و طبق اطلاعاتی که به دست میاریم می‌تونیم تصمیم بگیریم که طراحی چطور تغییر کنه تا نرخ تبدیل (Conversion Rate) بالا بره و بیشترین بازدهی رو از ورود کاربران داشته باشیم.

مزایای استفاده از نقشه های حرارتی در وبسایت:

نقشه های حرارتی یا Heatmaps به شما کمک میکنند تا بفهمید افرادچگونه با صفحات وبسایت شما ارتباط برقرار میکنند، در این صورت میتوانید به سوالات مهم خود مانند چرا کاربران من به مشتری تبدیل نمی شوند؟ یا چگونه میتوانم بازدیدکنندگان بیشتر جذب کنم؟ پاسخ بدید.

با استفاده از نقشه های حرارتی شما میتونید مشخص کنید که آیا افراد:

  • محتوای مهم را دریافت میکنن یا اونا را نمی بینند.
  • به لینک ها، دکمه ها و  CTA های مهم دسترسی پیدا کردن و از آن استفاده میکنن یا خیر.
  • حواسشون به عوامل غیر قابل کلیک و فرعی پرت میشه؟
  • توی کدام قسمت ها به مشکل بر میخورند؟

به عنوان یک ابزار تصویری، نقشه های حرارتی در تصمیم گیری آگاهانه و بر اساس داده ها، به آزمایش A/B، به روز رسانی، یا طراحی مجدد وبسایت کمک میکند. همچنین نقشه های حرارتی به شما این امکان رو میدن که به اعضای تیم تون و زیردستاتون نشون بدهید که چه اتفاقی دارد می افتد، تا بتونن هنگام نیاز به تغییرات با آنالیز داده ها به نحوی خدمات رو طراحی کنند که بازدهی بالایی داشته باشد.

نقشه حرارتی در وب سایت

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!