nTFZdOBsQeCv

در این مطلب براتون یه مجموعه جامع درباره نظرات جان مولر در مورد گوگل رو جمع آوری کردم و شما میتونین با مطالعه این مجموعه دانش و آگاهی خودتون رو در زمینه سئو بیشتر کنین و با نظرات گوگل بیشتر آشنا بشین.

جان مولر به عنوان مدافع جست و جوی گوگل محسوب میشه و بینش های خیلی زیادی رو در زمینه سئو به اشتراک گذاشته که کار کردن روی اون بینش ها میتونه براتون خیلی مهم باشه.

بهتره بدونین که مولر هر هفته در یه برنامه زنده که به صورت پرسش و پاسخ برگزار میشه به مخاطبان کمک میکنه تا بتونن مشکلات وبسایتشون رو برطرف کنن و به سوالات اونا پاسخ میده. و در همین زمانه که شما میتونین نکات زیادی در زمینه سئو رو یاد بگیرین و از اونا در کسب و کارتون استفاده کنین.

همچنین سعی کردم تا در این مطالب جمع آوری شده یسری نکات کلیدی رو هم از ویدئو های توضیح داده شده بیارم که این موارد رو مولر کمتر منتشر کرده. بنابراین در ادامه با من همراه باشین تا یه مجموعه جامع و مفید رو در زمینه سئو داشته باشین و بتونین ازش استفاده کنین. در ادامه یسری از صحبت های جان مولر رو آوردم.

عوامل رتبه بندی

  1. گوگل بیشتر از 200 فاکتور رتبه بندی نداره

قبلا گوگل اینجوری میگفتن که بیشتر از 200 فاکتور رتبه بندی داره و الگوریتم های اون در زمان رتبه بندی از این عوامل برای رتبه بندی وبسایت های مختلف استفاده میکنن. ولی گوگل داره رسما از این اعداد فاصله میگیره و اینجوری بنظر میرسه که این موضوع یه مورد گمراه کننده محسوب میشده و یسری تصورات نادرست رو درباره نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل درست میکنه که این موضوع میتونه باعث یسری مشکلات بشه. برای همین جان مولر اینجوری صحبت کرده:

ما تا یه حدودی از موضوع بیشتر از 200 فاکتور رتبه بندی فاصله گرفتیم. این موضوع به این دلیله که به نظر میرسه حتی داشتن یه عددی مثل این میتونه برای یسری افراد یه موضوع گمراه کننده محسوب بشه. بنابراین بهتره اینجوری در نظر بگیرین که گوگل یه صفحه گسترده از عوامل رتبه بندی داره که میتونه اونا رو بر اساس رتبه بندیشون مرتب کنه و با استفاده از اونا رتبه بندی وبسایت های مختلف رو به درستی انجام بده.

نظرات جان مولر در مورد گوگل
نظرات جان مولر در مورد گوگل
  1. تعداد بک لینک ها یه موضوع مهم محسوب نمیشه

بهتره بدونین که تعداد کل بک لینک هایی که به یه وبسایت بخصوص اشاره میکنن برای گوگل یه موضوع بی ربط محسوب میشه و به این موضوع توجه زیادی نمیکنه.

در حالت کلی بهتره بدونین که داشتن یه بک لینک مناسب از یه وبسایت مرتبط میتونه تاثیر گذار تر از میلیون ها بک لینک بی کیفیت باشه. و این موضوع میتونه اهمیت کیفیت بک لینک ها رو بهتون نشون بده. صحبت های جان مولر در این زمینه رو میتونین در ادامه ببینین:

اگه بخواین میتونین میلیون ها لینک رو در یسری وبسایت بدون ارتباط با وبسایت خودتون درست کنین، ولی بهتره بدونین که این کارتون فایده ی زیادی براتون نداره و نمیتونه بهتون کمک زیادی برسونه چرا که این موارد توسط گوگل نادیده گرفته میشن و بهشون توجه نمیشه.

ولی با همه اینا ممکنه یه لینک واقعا مناسب از یه وبسایت مرتبط وجود داشته باشه که میتونه برای ما یه نشونه برای این موضوع باشه که وبسایتتون واقعا یه وبسایت مناسبه، و بهتره اون رو در نتایج جست و جو نشون بدیم و در جایگاه های بالاتری قرار میگیره. بنابراین فقط تعداد نیست که در این بخش میتونه بهتون کمک کنه.

  1. تغییر دادن تاریخ ها نمیتونه رتبه بندی وبسایتتون رو بهبود بده

بهتره بدونین که تغییر دادن تاریخ انتشار مطالبتون در صفحات وبسایتتون، بدون اینکه شما تغییرات مهمی رو برای اونا انجام داده باشین، به بهبود رتبه بندیتون کمک زیادی نمیرسونه:

اینجوری فکر نمیکنم که این موضوع در ارتباط با نتایج جست و جو بتونه چیزی رو تغییر بده و مطمئن باشین ما اون صفحه رو فقط به دلیل تغییر تاریخ و زمان اون به طور متفاوتی در نتایج جست و جو رتبه بندی نمیکنیم.

  1. محتوای تکراری یه عامل رتبه بندی منفی محسوب نمیشه

محتوای تکراری از نظر رتبه بندی ها به وبسایتتون آسیبی نمیرسونه. بلکه فقط گوگل با نشون دادن یه نسخه از اون محتوای مورد نظرتون و نادیده گرفتن نسخه یکسان با اون، سعی میکنه تا نتایج جست و جو رو به بهترین شکل مدیریت کنه:

بنابراین اگه یسری محتوای تکراری در صفحات مختلف داشته باشین، بهتره بدونین که ما همه این صفحه ها رو نشون نمیدیم. ما اینجوری سعی میکنیم که یکی از اون صفحه ها رو انتخاب کنیم و اون رو در نتایج جست و جو نشون بدیم.

در نتیجه این موضوع روی وبسایتتون تاثیرات منفی نداره و یه مورد طبیعی محسوب میشه که شما در وبسایتتون یسری محتوای یکسان رو در چند صفحه دیگه خودتون هم داشته باشین.

  1. ارائه میتونه روی رتبه بندیتون تاثیر داشته باشه

بهتره بدونین که ارائه بصری وبسایتتون میتونه روی رتبه بندی اون تاثیر بذاره. در این زمینه هم جان مولر اینجوری صحبت کرده:

بعضی وقتا یسری تفاوت خیلی کوچک میتونن روی درک مردم از وبسایتتون نقش داشته باشن.

مثلا اگه شما یه وبسایت درباره موارد مالی داشته باشین و مخاطباتون بهتون بگن که یه مطلبتون بنظر ساده تر میاد، این موضوع میتونه به درک اونا از صفحات وبسایتتون اشاره کنه و در دراز مدت این موضوع میتونه یسری نتایج رو در میزان جست و جوی وبسایتتون بهتون نشون بده و یسری تغییرات رو در ترافیک ارگانیک وبسایتتون بوجود بیاره.

نظرات جان مولر در مورد گوگل
نظرات جان مولر در مورد گوگل

 

  1. نظرات مشتریاتون یه عامل رتبه بندی محسوب نمیشن

بهتره بدونین که نظرات مشتریاتون توسط الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی نتایج جست و جو استفاده نمیشن. و در حالت کلی اونا برای رتبه بندی نتایج جست و جوی محلی استفاده میشن و نه نتایج رتبه بندی جست و جوهای وب ارگانیک:

تا اونجایی که من میدونم، ما از میزان مشتریاتون و یا نظرات اونا برای رتبه بندی نتایج جست و جو استفاده نمیکنیم. ولی بعضی وقتا ممکنه ما این اطلاعات رو از یه وبسایت بدست بیاریم و اون وبسایت رو به عنوان نتایج برتر نشون بدیم.

  1. ممکنه یه ماه طول بکشه تا شما بتونین تغییرات رتبه بندی رو ببینین

بعد از اینکه شما مشکلات کیفیت وبسایتتون رو حل کرده باشین و یسری تغییرات رو در وبسایتتون انجام داده باشین، اینکه شما بتونین تغییرات رو در رتبه بندیتون ببینین ممکنه یه ماه هم طول بکشه:

اینکه بخوام بگم این مورد چقدر طول میکشه یکم سخته. کراول مجدد در یه وبسایت بزرگ میتونه یکم زمان بر باشه، مخصوصا اگه یسری تغییرات گسترده تر رو انجام داده باشین. و در حالت کلی من اینجوری فرض میکنم و صرفا بهتون بهتره بگم که از نظر فنی شاید حدود یه ماه زمان ببره.

  1. حذف کردن نظرات یه وبلاگ میتونه بر رتبه بندی تاثیر بذاره

در حالت کلی بهتره بدونین که گوگل نظرات یه وبلاگ رو هم دقیقا مثل مطالب دیگه ایندکس میکنه و این یعنی اینکه اونا میتونن روی رتبه بندیتون تاثیر داشته باشن. بنابراین حذف همه اونا میتونه روی رتبه بندیتون تاثیر داشته باشه. جان مولر در این زمینه میگه:

من اینجوری فکر میکنم که در نهایت به خودتون بستگی داره. ولی از نظر ما نظرات هم یه قسمتی از محتواتون محسوب میشن. ولی در خیلی از موارد هم ما این موضوع رو متوجه میشیم که اون بخش مورد نظر بخش نظرات وبلاگتون محسوب میشه و در نتیجه باید یکم متفاوت تر با اون رفتار بشه. با همه اینا اگه یسری از مخاطباتون با استفاده از اون نظرات صفحه شما رو پیدا کنن، حذف اون نظرات میتونه باعث بشه که اون دسته از مخاطباتون وبسایتتون رو در نتایج جست و جوهای خودشون نبینن.

  1. Core Web Vitals یه موضوع با ارزش تر از Tiebreaker محسوب میشه

برخلاف اون چیزی که قبلا تصور میشد مولر تایید کرده که Core Web Vitals یه موضوع فراتر از tiebreaker محسوب میشه:

این مورد یه فاکتور رتبه بندی محسوب میشه و بیشتر از یه tie-breaker محسوب میشه. اما بهتره بدونین که نمیتونه جایگزین موضوع ارتباط بشه. و بسته به اون وبسایتی که شما دارین ازش استفاده میکنین، ممکنه متوجه این موضوع بشین. یه نکته دیگه ای که باید بهش دقت کنین اینه که Core Web Vitals بیشتر از یه عامل رتبه بندی تصادفیه. همچنین میتونه بر قابلیت استفاده وبسایتتون بعد از رتبه بندی و در زمان استفاده مخاطباتون از وبسایتتون تاثیر بذاره.

  1. عامل رتبه بندی Core Web Vitals به آرامی و در گذر زمان محاسبه میشه

داده های Core Web Vitals هر 28 روز جمع آوری و به روزرسانی میشن. این موضوع به معنی اینه که آمار و عدد هایی که در کنسول جست و جوی گوگل و یا یسری ابزار دیگه مثل PageSpeed Insights نشون داده میشن یسری مواردی هستن که در حدود 28 روز قبل اندازه گیری شدن. بنابراین اگه شما سیگنال های این عامل رتبه بندی رو در وبسایتتون بهبود داده باشین، مشاهده تاثیرات اون بر رتبه بندیتون به یه مدتی زمان نیاز داره. مولر اینجوری میگه که هنوز معلوم نشده این مدت زمان تاخیر تغییر میکنه یا نه ولی هنوزم این مدت زمان طول میکشه تا شما بتونین تاثیرات اون رو در وبسایتتون ببینین:

من هنوز از این موضوع اطلاعی ندارم که در این مورد یه تصمیم اساسی گرفته شده یا نه. منظورم اینه که بخشی از موضوع هنوزم هست و اونم یه میزان تاخیر برای نشون داده شدن نتایج تغییراتتون در زمینه Core Web Vitals محسوب میشه. و ما باید یه مدت زمانی رو منتظر بمونیم تا یسری از داده ها برای این موضوع به طور کامل و کافی جمع آوری بشن. و برای اینکه بتونیم به یه نتایج دقیق تری در مورد یه وبسایت برسیم، باید یسری اطلاعات کلی رو هم در این زمینه از اون وبسایت داشته باشیم و این یه موضوع زمان بره.

  1. ترافیک وبسایتتون روی Core Web Vitals تاثیر نداره

امتیاز هایی که در زمینه Core Web Vitals وجود دارن بر اساس ترافیک واقعی وبسایتتون محاسبه میشن ولی خود ترافیک وبسایتتون نمیتونه روی این مورد تاثیر داشته باشه:

مهم نیست که میلیون ها کاربر اون رو ببینن و یا مثلا هزار نفر اون محتوا رو دیده باشن. تعداد کل بازدید کننده های خودتون نمیتونه به عنوان یه عامل تاثیر گذار در Core Web Vitals و یا رتبه بندیتون محسوب بشه.

  1. Google My Business یه مورد ضروری برای رتبه بندی جست و جوی محلی خودتون محسوب میشه

اگه میخواین یه رتبه مناسب در بین کسب و کار های محلی داشته باشین، بهتره بدونین که برای بدست آوردن این رتبه مناسب بهینه سازی فهرست Google My Business میتونه دقیقا به اندازه بهینه سازی خود وبسایتتون مهم باشه.

بنابراین به این مورد هم به طور مناسب توجه کنین. جان مولر در این زمینه هم اینجوری صحبت کرده:

به نظر من اون موردی که شما میخواین یه خدمات محلی و یا یه تجارت محلی محسوب میشه. و برای این کار شما باید مطمئن بشین که یه ورودی قوی برای Google My Business (یا همون گوگل برای کسب و کار من) خودتون راه اندازی کرده باشین. چرا که این موضوع یه موردیه که میشه بوسیله اون وبسایتتون در نتایج محلی راحت تر و بهتر نشون داده بشه.

و به طور اختصاصی بهتره این موضوع رو بدونین که برای جست و جوهایی مثل موارد نزدیک من، شما نباید برای این واژه رتبه بندی کنین، بلکه شما باید مطمئن بشین که موقعیت مکانی خودتون به طور واضح و کامل در صفحاتتون تعریف شده باشن.

در نتیجه ما میتونیم تشخیص بدیم که مکان خودتون با محتوای مورد نظر مخاطباتون هماهنگه و در نتیجه برای مخاطبانی که در مکانتون هستن نشون داده میشه.

  1. قیمت محصول یه عامل رتبه بندی محسوب نمیشه

بهتره بدونین که ارائه دادن یسری قیمت رقابتی میتونه برای جذب مشتریاتون یه موضوع مهم باشه ولی نمیتونه روی رتبه بندی فروشگاه تجارت الکترونیک خودتون به طور مستقیم تاثیر داشته باشه:

از نظر رتبه بندی جست و جوی وب اینجوری نیست که ما قیمت ها رو بررسی کنیم و از اون به عنوان یه عامل رتبه بندی استفاده کنیم. بنابراین این موضوع که یه وبسایت با قیمت های کمتر و بصرفه تر باید در جایگاه های بهتری قرار بگیره از نظر گوگل یه موضوع منطقی محسوب نمیشه.

  1. تعداد کلمات یه عامل رتبه بندی محسوب نمیشه

نظریه ای که میگه تعداد کلمات یه عامل رتبه بندی گوگل محسوب میشه حقیقت نداره. و این موضوع به معنی اینه که اگه یه متن کوتاه تر یسری اطلاعات مشابه با یه محتوای طولانی تر رو به مخاطبان ارائه بده، در نتیجه اونا برای گوگل یه ارزش دارن و در یه جایگاه قرار میگیرن. و دقیقا همونجوری که مولر در این مورد میگه، رتبه بندی بر اساس تعداد کلمات یه وبسایت یه موضوع منطقی محسوب نمیشه:

ما از شمارش تعداد کلمات محتواتون به عنوان یه عامل رتبه بندی استفاده نمیکنیم، ولی این مورد میتونه براتون به عنوان یه موضوع مناسب محسوب بشه اگه شما بتونین با افزایش میزان کلمات محتواتون ارزش اون رو هم افزایش بدین.

  1. عناوین اصلی صفحه های خودتون هنوزم برای رتبه بندی ها استفاده میشن

بعد از اینکه گوگل نحوه درست شدن عناوین صفحه رو در نتایج گوگل بروزرسانی کرد، مولر این موضوع رو تایید کرد که ارزش عناوین اصلی از قبلا کمتر نشده. و عناوین صفحه هایی که با دقت ساخته شده باشن هنوزم برای رتبه بندیتون استفاده میشن، حتی با وجود اینکه گوگل اونا رو در SERP ها عوض کرده باشه. در این زمینه هم جان مولر گفته:

شما درباره اینکه این موارد در طول زمان چجوری تکامل پیدا میکنن هنوز اطلاعات زیادی ندارین، اما حداقل الان اینجوریه که ما از اون مواردی که در برچسب عنوان خودتون دارین به عنوان یه عامل رتبه بندی نتایج جست و جو استفاده میکنیم.

این مورد یه عاملی نیست که بخواد جایگزین همه عوامل دیگه بشه، اما یه عاملیه که برای رتبه بندیتون ازش استفاده میشه. ولی بهتره بدونین که در زمان نشون داده شدن صفحه هاتون ممکنه یسری از اونا با یه کلمه کلیدی دیگه نشون داده بشن که شما بیشتر بهش توجه کردین. ولی هنوزم از عناوین اصلی به عنوان یه عامل برای رتبه بندی اون صفحه استفاده میشه.

نظرات جان مولر در مورد گوگل
نظرات جان مولر در مورد گوگل
  1. E-A-T یه عامل رتبه بندی محسوب نمیشه

بعد از اینکه گوگل در دستورالعمل های ارزیابی کیفیت خودش درباره E-A-T (تخصص،اعتبار و قابل اعتماد بودن) نوشت، این باور شروع به شکل گرفتن کرد که بعضیا میگفتن این مورد یه عامل رتبه بندی مستقیم گوگل محسوب میشه. مولر این موضوع رو تایید کرده که این حرفا درست نیستن. و موضوعی به نام نمره E-A-T هم وجود نداره:

اینجوری نیست که بخواین بگین گوگل یه امتیاز E-A-T داره و بر اساس اون وبسایت ها رو از این نظر رتبه بندی میکنه. این مورد بیشتر اینجوریه که الگوریتم های ما در گذر زمان پیشرفت میکنن و سعی میکنن که به این موارد هم توجه کنن. بنابراین در این قسمت ممکنه این موضوع یکم همپوشانی هم داشته باشه و با یسری عوامل رتبه بندی دیگه در ارتباط باشه.

ولی اینجوری نیست که E-A-T یه عامل رتبه بندی مستقیم محسوب بشه و در سئو به عنوان یه عامل رتبه بندی اصلی شناخته بشه.

  1. فقط یه عامل تعیین کننده در نتایج جست و جو وجود نداره

یه عامل رتبه بندی بخصوص وجود نداره که بشه بهش به عنوان یه عامل واحد و اساسی در رتبه بندی اشاره کرد. بنابراین یه عامل رتبه بندی میتونه در یه جست و جوی بخصوص ارزش خیلی زیادی داشته باشه و برای یه جست و جوی دیگه ارزشی نداشته باشه:

اینجوری نیست که هر نوع عاملی در این شبکه بزرگ یه عامل تعیین کننده محسوب بشه و مثلا همیشه نمیشه گفت این عامل 10 درصد ارزش داره و یه عامل دیگه بیشتر. چرا که یه عامل رتبه بندی ممکنه برای یسری از جست و جوها یه عامل تعیین کننده باشه و برای یه جست و جوی دیگه اهمیت زیادی نداشته باشه و واقعا سخته که بخواین اونا رو در کنار همدیگه بررسی کنین.

  1. تگ های عنوان یه سیگنال قوی محسوب میشن

متنی که در داخل تگ های عنوان قرار میدین برای گوگل یه علامت مهم هستن و میتونن به گوگل بگن که یه صفحه دقیقا درباره چه موضوعیه و بیشتر به چه مواردی توجه میکنه و میخواد برای کدوم موارد رتبه بندی بشه:

و وقتی که نوبت به متن های داخل صفحه میرسه، عنوان یه سیگنال قوی محسوب میشه که میتونه به ما بگه که یه صفحه درباره چه موضوعیه و روی چه مواردی تمرکز کرده. این موضوع اهمیت زیادی نداره که شما اون رو در جایگاه یه تگ H1، H2 و یا بقیه اونا گذاشته باشین.

اما در حالت کلی این موارد میتونن به ما بگن که یه قسمت بخصوص از صفحه درباره چه موردیه. و شاید یه بخش دیگه از صفحتون درباره یه موضوع دیگه باشه.

  1. کلمات کلیدی ای که در نام دامنه قرار دارن روی رتبه بندیتون تاثیر نمیذارن

بهتره بدونین که اگه یه کلمه کلیدی در نام دامنه خودتون باشه، به احتمال زیاد وبسایتتون برای اون کلمه کلیدی رتبه بندی نمیشه و اون کلمه کلیدی روی رتبتون تاثیر نداره. کلمات کلیدی ای که در نام دامنه خودتون قرار دارن یه سیگنال رتبه بندی محسوب نمیشن.

و در حالت کلی براتون بهتره که یه دامنه داشته باشین که نام تجاریتون رو نشون بده و یا یه ارتباطی با نام تجاری خودتون داشته باشه:

فقط به این دلیل که یه وبسایت از یه کلمه کلیدی در نام دامنه خودش استفاده کرده باشه، به معنی این نیست که نسبت به رقبای خودش در زمینه اون کلمه کلیدی برتری  داره و برای اون کلمه کلیدی مرتبط تره. و اگه بخوام به طور خلاصه بهتون بگم شما نیازی به قرار  دادن کلمات کلیدی در نام دامنه خودتون ندارین.

محتوای اصلی خودتون

  1. کلیدواژه اصلی خودتون رو تا حد امکان قابل مشاهده کنین

مولر همیشه اینجوری توصیه میکنه که کلیدواژه ای که روش تمرکز کردین رو در یه جایی از صفحه هاتون قرار بدین که بیشترین قابلیت مشاهده رو داشته باشه. مثلا شما میتونین اون رو در عناوین اصلی و فرعی خودتون و یا موارد دیگه هم قرار بدین تا توجه بیشتری بهش بشه. مولر در این زمینه میگه:

من بهتون توصیه میکنم که اگه یه موردی وجود داره که میخواین به ما بگین صفحتون در اون زمینه محسوب میشه، بهتره اون مورد رو تا حد امکان قابل مشاهده کنین. بنابراین فقط اون رو در آخر مطلبتون قرار ندین و سعی کنین اون رو در عناوین وبسایتتون و به بهترین شکل ممکن نشون بدین.

همنین شما میتونین از اونا در عناوین فرعی خودتون و یا شرح تصاویرتون هم استفاده کنین. و همه این کارا هم برای اینه که مخاطباتون و گوگل بتونن بهتر محتوای صفحتون رو درک کنن.

  1. یا باید موضوع مورد نظرتون رو بهبود بدین و یا اون رو کاملا از وبسایتتون حذف کنین

یه مدت قبل از مولر پرسیده شد که یه محتوای کم کیفیت تر بهتره حذف بشه و یا بهبود داده بشه و مولر جواب داده بود که بهترین راه بهبود دادن اونه. ولی با همه اینا اگه نمیخواین اون رو بهبود بدین، بهتره اون رو کاملا حذف کنین:

من اینجوری فکر میکنم که اگه یه محتواتون مطالب خوبی داره بهتره اون رو نگه دارین و فقط به علت قدیمی بودن اون حذفش نکنین چرا که قدیمی بودن اون محتوا همیشه به معنی بد بودنش نیست. ولی اگه یه محتوایی رو در وبسایتتون دیدین که بنظرتون مناسب نبود، بهتره اون رو بهبود بدین و یا کاملا حذفش کنین.

  1. محتوا های منحصر بفرد خودتون رو در بالای صفحتون قرار بدین

یه صفحه وبسایت باید حداقل یه محتوای منحصر بفرد رو در بالای صفحه خودش نشون بده. و همیشه هم یسری محتوا وجود دارن که در صفحه های مختلف وبسایتتون کپی میشن، ولی بهتره محتوای منحصر بفرد و با کیفیت خودتون رو در بالای صفحه هاتون به مخاطباتون نشون بدین:

یه بخش مهم برای ما اینه که در یه وبسایت یه محتوای منحصر بفرد در قسمت بالایی اون وجود داشته باشه. بنابراین اگه شما یه محتوای عالی رو در قسمت بالایی وبسایتتون قرار دادین، بهتره بدونین که کارتون کاملا درست بوده. اما در این زمینه باید بدونین که یه بخشی از محتوایی که در قسمت بالا نشون داده میشه باید با محتوای صفحه مورد نظر کاربراتون ارتباط هم داشته باشه.

  1. املاء و دستور زبانتون باید در اولویت باشن

بهتره بدونین که املاء و دستور زبان نادرست میتونه باعث بشه که گوگل کیفیت وبسایتتون رو کمتر در نظر بگیره. چرا که این مضووع میتونه به طور مستقیم روی تجربه کاربراتون تاثیر داشته باشه:

اگه بخوایم موضوع اشتباهات دستوری و یا املایی رو در نظر بگیریم، بهتره بهتون بگم که این موضوع میتونه باعث بشه گوگل نتونه به درستی محتوای شما رو درک کنه و باعث سخت تر شدن کار گوگل برای درک موضوعات وبسایتتون میشه.

همچنین علاوه بر اینکه این موضوع میتونه روی رتبه بندیتون تاثیر بذاره، میتونه باعث بشه که تجربه کاربری مخاطباتون هم کاهش پیدا کنه و در نتیجه اونا به وبسایت های دیگه میرن. بنابراین تقریبا میتونم بهتون بگم که املاء و دستور زبان به احتمال زیاد برای خیلی از وبسایت ها ارزش بیشتری نسبت به broken HTML داره.

  1. بیشتر محتوا ها در طول یه هفته ایندکس میشن

وقتی که یه صفحه جدید رو منتشر میکنین، ممکنه بین چند ساعت تا چند هفته طول بکشه تا اون صفحه ایندکس بشه. مولر اینجوری فکر میکنه که بیشتر حجم یه محتوای مناسب در طول یه هفته جمع آوری و ایندکس میشه.

  1. مطالب مشابه در فرمت های مختلف تکراری محسوب نمیشن

بهتره بدونین که محتوا های یکسانی که در قالب های مختلف ارائه میدین، مثلا ویدئو ها و یا پست های وبلاگتون، یه محتوای تکراری محسوب نمیشن. چرا که گوگل نمیتونه محتوای موجود و گفته شده در یه ویدئو رو با یه محتوای نوشته شده در پست های وبلاگتون تطبیق بده و اونا رو یکسان در نظر بگیره. جان مولر در این زمینه میگه:

اول از همه بهتره بدونین که ما ویدئو ها رو بررسی نمیکنیم که متن اونا رو برای مشابه بودن با یسری از محتوا های خودتون مقایسه کنیم. بنابراین اگه وبسایتتون یه متن یکسان با موارد یه ویدئو خودتون داره، بازم اونا دو مورد متفاوت از نظر گوگل محسوب میشن.

چرا که بعضی از مخاطباتون ممکنه بخوان درباره اون موارد مورد نظرشون یسری مطلب رو بخونن و یا ممکنه بخوان یه ویدئو در اون مورد ببینن و این دو مورد از همدیگه متفاوت هستن.

در نتیجه ما به دلیل یکسان بودن متن یه ویدئو با متن یه محتوای دیگه خودتون یک یا دو موردشون رو حذف نمیکنیم و بنابراین اگه یه ویدئوی مرتبط با پست خودتون دارین، به نظر من خیلی خوبه که ازش در وبسایتتون استفاده کنین.

  1. خیلی از لینک های وابسته در صورت مناسب بودن محتواشون میتونن یه مورد عالی محسوب بشن

اگه محتوای اصلی خودتون ارزش زیادی داشته باشه، اون وقته که اضافه کردن یسری از لینک های وابسته میتونه براتون مشکلی رو درست نکنه. و تا زمانی که محتوای مفیدی داشته باشین، میتونین هر میزان که خواستین از لینک های وابسته برای محتواتون استفاده کنین:

در این مورد محدودیت خاصی وجود نداره. از طرف ما اینجوری نیست که بخوایم بگیم لینک های وابسته براتون مشکل ساز باشن یا نه. بلکه این موضوع بیشتر به عنوان خودتون بستگی داره، و در واقع شما باید یه موضوع و محتوای با کیفیت داشته باشین تا این لینک ها براتون مفید باشن.

در نتیجه بهتره بدونین که این موضوع بیشتر به مناسب بودن محتواتون ارتباط داره و نه به طول مقاله مورد نظرتون و یا موارد دیگه.

  1. فیلم هایی که جاگذاری شدن ارزششون با فیلم های آپلود شده یکسانه

بهتره بدونین که فیلم های جاسازی شده از منابع دیگه دقیقا همون ارزش سئوی ویدئویی رو دارن که به صورت بومی در یه وبسایت پشتیبانی میشن:

در اصل این موارد یکسان هستن. خیلی عادیه که شما یه CDN یا همون شبکه تحویل محتوای مجزا برای ویدئو های مورد نظرتون داشته باشین و از نظر فنی این مورد میتونه یه وبسایت جداگانه محسوب بشه. از دیدگاه ما، اگه این مورد میتونه برای کاربراتون مفید باشه و محتواتون برای ایندکس در دسترس باشه، این مورد میتونه براتون مناسب باشه.

  1. تعداد خیلی زیاد لینک های داخلی میتونه ارزششون رو کمتر کنه

استفاده خیلی زیاد از لینک های داخلی در یه صفحه بخصوص میتونه ارزش اونا رو کمتر کنه. وقتی که از مولر در این زمینه پرسیده شد که تعداد زیاد لینک های داخلی چه تاثیراتی میتونه داشته باشه پاسخ داد:

هم میتونه بله باشه و هم نه. من اینجوری فکر میکنم که این موضوع میتونه به معنی این باشه که ما از لینک های داخلی برای درک بهتر ساختار یه صفحه استفاده میکنیم. واگه شما تعداد زیادی از اونا رو در صفحه خودتون داشته باشین، وقتی ما داریم سعی میکنیم که ساختار یه وبسایت رو درک کنیم، این مورد میتونه براتون مشکلاتی رو داشته باشه.

بنابراین اگه هر رتبه و جایگاهی داشته باشین، این مورد ساختار واضحی رو از وبسایتتون ارائه نمیده. و این کارتون میتونه درک زمینه صفحات جداگانه شما رو برای موتور های جست و جو سخت تر کنه.

  1. بعضی وقتا تصاویر به جای HTML برای نمودار ها استفاده میشن

در یه صورته که مولر استفاده کردن از تصاویر رو به جای متن های ساده توصیه میکنه و اونم زمانیه که شما میخواین یه نمودار رو در محتوای اصلی هودتون نشون بدین. و در این زمینه بهتره بدونین که کدنویسی یه نمودار با استفاده از HTML براتون خیلی مفید نیست. بلکه استفاده کردن از یه تصویر با ویژگی alt قابل درک میتونه خیلی براتون مفید تر باشه. مولر در این زمینه میگه:

من اینجوری فکر میکنم که این موضوع تا یه حدودی به اون موردی بستگی داره که شما میخواین با استفاده از اون نمودار بدست بیارین. معمولا این دسته از موارد رو من با استفاده از یه تصویر به محتوای مورد نظر اضافه میکنم.

همچنین شما باید مطمئن بشین که یه ویژگی alt قابل درک هم برای تصویر مورد نظرتون داشته باشین. بنابراین اگه یسری اطلاعات مهم در اون نمودار مورد نظرتون دارین و باید به اون دسترسی داشته باشین، اون رو در ویژگی های alt قرار بدین.

در نتیجه میشه اون رو به عنوان یه متن هم انتخاب کرد تا اون دسته از افرادی که نتونستن تصویر رو ببینن هم بتونن به یسری از اطلاعات دسترسی داشته باشن. اما به طور کلی من سعی میکنم فقط از تصویر استفاده کنیم.

  1. Anchor Text باید بتونه یه زمینه مناسب رو به مخاطباتون ارائه بده

لینک های داخلی میتونن به گوگل کمک کنن تا یسری مقاله بیشتر رو در یه وبسایت ببینه و اونا رو در وبسایت مورد نظر شناسایی کنه. بنابراین anchor text باید بتونه یه زمینه مناسب رو برای صفحه ای که بهش پیوند دادین ارائه بده:

در زمینه لینک های داخلی بهتره بدونین که شما با استفاده از اونا میتونین یه سیگنال از زمینه وبسایتتون به ما بدین. بنابراین اساسا شما با استفاده از اونا به ما میگین که در یه قسمت به خصوص از محتواتون چه اطلاعاتی وجود داره. و این دقیقا همون جاییه که شما از anchor text برای لینک های داخلی خودتون استفاده میکنین.

و اگه در محتوا های وبسایتتون یسری لینک خارجی هم دارین باید بتونین به مخاطباتون اطلاعات مفیدی رو درباره محتوایی که میخوان با استفاده از اون لینک ببینن رو ارائه بدین تا بتونین کاربران خودتون رو راضی نگه دارین.

  1. Anchor Text طولانی میتونه به گوگل زمینه ی بیشتری در اراتباط با محتواتون بده

استفاده کردن از anchor text طولانی در صفحه هاتون اشکالی نداره و حتی ممکنه بهتون کمک کنه. گوگل از anchor text برای بدست آوردن یسری اطلاعات بیشتر درباره اون صفحه ای که بهش پیوند دادین استفاده میکنه. و در نتیجه هر چقدر که anchor text خودتون طولانی تر باشه میتونه زمینه بیشتری رو درباره محتواتون به گوگل ارائه بده. و این اطلاعات هم در زمان رتبه بندی وبسایتتون استفاده میشن:

بنظر نمیرسه که در آینده کار خاصی برای میزان anchor text و قوائدی در این زمینه ارائه بشه. اما در عوض ما از این موارد به عنوان یه راه برای ارائه زمینه اضافی در صفحه های جداگانه خودتون استفاده میکنیم. و در حالت کلی اگه این مورد بتونه اطلاعات بیشتری رو به گوگل ارائه بده، میتونه برای رتبه بندیتون هم مفید تر باشه.

نظرات جان مولر در مورد گوگل
نظرات جان مولر در مورد گوگل
  1. گوگل نمیتونه سخنان طعنه آمیز رو به طور کامل درک کنه

نوشتن یسری محتوا با یه لحن طعنه آمیز ممکنه بتونه طرفداراتون رو به سمتتون بکشونه، ولی بهتره بدونین که با این کارتون شما نمیتونین امتیاز خاصی رو از گوگل بدست بیارین. چرا که احتمالا الگوریتم های گوگل طعنه ها رو اشتباه درک میکنن و در نتیجه شما نباید از اونا در زمان نوشتن اطلاعات مهم وبسایتتون استفاده کنین:

بهتره اینجوری بهتون بگم که قطعا این احتمال وجود داره که گوگل نتونه یسری اطلاعات مثل اینا رو به طور کامل متوجه بشه و وقتی در یه صفحه طعنه و موارد دیگه مثل اون وجود داشته باشه، این اتفاقات ممکنه براتون بیفته. و مخصوصا اگه شما میخواین اطلاعات مهمی رو به مخاطباتون ارائه بدین، بهتره سعی کنین اون رو به واضح ترین شکل ممکن بهشون ارائه بدین.

مثلا اگه دارین درباره یسری موارد مثل اطلاعات پزشکی برای مخاطباتون صحبت میکنین، بهتره موضوعات رو به طور واضح بنویسین ولی اگه دارین درباره مواردی برای سرگرمی مخاطباتون مینویسین، اون وقته که استفاده کردن از طعنه ها و موارد شوخی میتونه موثر باشه.

سئوی فنی

  1. بعضی از انواع نشونه گذاری طرحواره رو نمیتونین با همدیگه ترکیب کنین

نتایج عنی گوگل میتونه یسری از انواع نشونه گذاری داده های ساختار یافته رو با همدیگه ترکیب کنه ولی بعضی از اونا رو هم نمیتونه:

در نتایج جست و جو بعضی از نتایج غنی رو میشه با همدیگه ترکیب کرد ولی بعضی از اونا هم این ویژگی رو ندارن. مثلا اگه شما میخواین برای نتایجی در زمینه غذا رتبه بندی داشته باشین، اغلب میتونیم اون رو در نتایج جست وجوی غذا ترکیب کنیم. ولی اگه شما یه پرسش متداول و یا موارد دیگه داشته باشین، ممکنه این موارد در یه نوع از نتایج غنی ترکیب نشن. این موضوع به معنی اینه که سیستم های ما باید یکی از اونا رو برای نشون دادن انتخاب کنن.

  1. هیچ مزیتی برای ساختار URL مسطح وجود نداره

بهتره بدونین که یه ساختار URL که مسطح شده باشه، و در اون صفحه بنظر میرسه که یه کلیک با صفحه اصلی مورد نظرتون فاصله داره، براتون یه مورد ضروری محسوب نمیشه. و در حالت کلی گوگل به تعداد اسلش ها در URL توجهی نمیکنه. بلکه اونا رو به عنوان یه شناسه محتوا در نظر میگیره و نه به عنوان یه راه برای اینکه بتونه ساختار وبسایتتون رو درک کنه:

لازم نیست که یه ساختار دایرکتوری به این شکل داشته باشین. بلکه اگه شما یه ساختار دایرکتوری مناسب دارین که کاربراتون میتونن اون رو تشخیص بدن و همچنین باعث بهبود تجربه کاربری میشه، بنظر من میتونه خیلی مفید باشه. و در این زمانه که نیازی به پنهان کردن این نوع ساختار URL از کاربراتون با انجام دادن بازنویسی اون و یا کار های دیگه ندارین.

  1. خطا های 404 یه مورد عادی برای وبسایت ها محسوب میشن

این یه موضوع طبیعیه که وبسایتتون یه میزان خطای 404 داشته باشه. بنابراین گوگل این مورد رو به عنوان یه عامل رتبه بندی منفی براتون در نظر نمیگیره. بنابراین هیچ دلیلی برای نگرانیتون از این قسمت وجود نداره و حتی اگه کنسول جست و جوی گوگل تا 40 درصد صفحاتتون رو با این خطا نشون بده برای وبسایتتون مشکلی ایجاد نمیشه:

بنظر نمیرسه که این مورد برای ما غیر عادی باشه. اینجوری نیست که ما بخوایم اون رو به عنوان یه سیگنال با کیفیت و یا هر مورد دیگه ببینیم. و تنها زمانی که من فکر میکنم این موضوع میتونه براتون مشکلاتی رو ایجاد کنه وقتیه که صفحه اصلی وبسایتتون این خطا رو به کاربراتون نشون بده.

و این همون موقعیتیه که ممکنه ما بررسی کنیم که آیا وبسایتتون هنوز به فعالیت خودش ادامه میده یا نه. اما اگه فقط یسری از قسمت های وبسایتتون این مشکل رو داشته باشه، اون رو به عنوان یه مشکل فنی در نظر میگیریم که بهتره برطرف بشه ولی روی رتبه بندیتون تاثیری نداره.

  1. لازم نیست از CCTLD برای هدف گذاری جغرافیایی خودتون استفاده کنین

بهتره بدونین که دامنه ی سطح بالاتر کد کشور یا همون CCTLD مثل de. برای آلمان، برای هدف قرار دادن جست و جوگر هایی که در اون کشور ها هستن یه موضوع ضروری محسوب نمیشه:

نه این مورد ضروری نیست. به طور کلی اگه شما بخواین از هدف گذاری جغرافیایی برای اون مکان استفاده کنین دو راه دارین. یکی از اون راه ها استفاده از دامنه سطح بالا در سطح اون کشور مورد نظرتونه که در این مورد مثلا برای آلمان .DE محسوب میشه.

مورد دیگه ای که میتونین ازش استفاده کنین هم اینه که از دامنه ی سطح بالای عمومی و تنظیمات هدف گیری جغرافیایی در کنسول جست و جو استفاده کنین. بنابراین اطلاعاتتون میتونه شامل یه وبسایت دات کام یا دات نت و موارد دیگه باشه.

و در اون مثال اگه بخواین موقعیت جغرافیایی رو مشخص کنین، بهتره بدونین که روش های دیگه ای هم کار میکنن و میتونین ازشون استفاده کنین.

  1. ممکنه نیازی به تعمیرات فنی برای مشکلات کیفیت وبسایتتون نباشه

تعمیرات فنی فقط میتونن با بهبود رتبه بندی جست و جو خودتون بهتون کمک کنن. برای اینکه یه وبسایت بتونه توجه گوگل رو به خودش جلب کنه، باید یه سطح بخصوصی از کیفیت رو به مخاطبان خودش ارائه بده و فقط با اصلاحات فنی نمیتونین به این مورد برسین:

کیفیت وبسایتتون یه موضوعی نیست که شما بتونین فقط با تغییرات فنی به اون دست پیدا کنین. و بنابراین اگه میخواین کیفیت وبسایتتون رو افزایش بدین، باید به خیلی از عوامل دیگه هم توجه کنین.

  1. میزان طول URL میتونه یه سیگنال قوی برای متعارف سازی محسوب بشه

طول URL یه سیگنال مناسبه که گوگل از اون برای متعارف بودن وبسایتتون استفاده میکنه. بنابراین گوگل به احتمال زیاد یه نسخه کوتاه تر از URL رو برای نشون داده شدن در نتایج جست و جو انتخاب میکنه و این موضوع به شرطیه که عوامل دیگه برابر باشن:

ما از طول URL برای متعارف سازی استفاده میکنیم ولی این عامل تاثیر کمتری نسبت به عوامل دیگه داره. همچنین موارد کوتاه تر در اولویت متعارف بودن هستن اما این در صورتیه که موارد دیگه یکسان باشن. این موضوع میتونه باعث بشه فکر کنین که URL های کوتاه تر برای سئو بهتر هستن ولی بهتره بدونین که این مورد فقط یه اثر جانبی محسوب میشه.

  1. وقتی دارین یه وبسایت رو اصلاح میکنین، URL ها رو یکسان نگه دارین

اگه تا اون قسمتی جلو برین که URL ها رو تغییر بدین، اصلاح اون وبسایت میتونه مشکلاتی رو براتون بوجود بیاره. بنابراین وقتی دارین تغییراتی رو در وبسایتتون بوجود میارین، مطمئن بشین که URL ها ثابت باشن. چرا که اگه شما اونا رو تغییر بدین، ممکنه گوگل اونا رو از اول کراول کنه و این به معنی اینه که باید دوباره رتبه بندی بشین و مثل یه وبسایت جدید شروع کنین:

وقتی دارین یسری اصلاحات رو در وبسایتتون بوجود میارین، خیلی از وقتا موارد زیادی وجود دارن که با همدیگه بر روی وبسایتتون اثر میذارن و اینکه شما بتونین تاثیرات همه اونا رو درک کنین میتونه یه موضوع سخت تر باشه.

ولی نکته اصلی ای که باید بهش توجه کنین اینه که تا حد ممکن URL ها رو ثابت نگه دارین تا ساختارشون تغییر نکنه. و در این زمینه باید لینک های داخلی هم تا جایی که امکان داره ثابت بمونن. همچنین محتوا و چیدمان صفحاتتون رو هم در یه حد ثابت و پایدار نگه دارین.

  1. داده های ساختار یافته یه سیگنال کم ارزش تر محسوب میشن

داده های ساختار یافته به گوگل کمک میکنن تا اطلاعات بیشتری درباره یه صفحه بدست بیاره، اما سئو کار ها نباید خیلی به این موضوع وابسته بشن و فقط با استفاده از اون منتظر رتبه بندی بهتری باشن. و اگه واقعا میخواین مشخص کنین که یه صفحه درباره چه موضوعیه، بهتره اون رو در محتوای اصلی بنویسین:

چجوری میخواین یه مورد رو فقط با استفاده از داده های ساختار یافته برای گوگل توضیح بدین و با استفاده از اون رتبه بندی کنین؟ این مورد یه سیگنال سبک و کم ارزش محسوب میشه. اگه واقعا نگران این موضوع هستین، محتواتون رو واضح تر کنین.

  1. داشتن چندین تگ H1 در صفحتون میتونه براتون مفید باشه

گوگل استفاده کردن از فقط یه تگ H1 رو بهتون توصیه نمیکنه. ناشران مختلف میتونن از هر میزانی از این تگ که خودشون میخوان استفاده کنن:

شما میتونین از تگ های H1 هر چند وقت یه بار در یه صفحه مورد نظرتون استفاده کنین و هیچ محدودیتی هم در این زمینه وجود نداره. وبسایتتون بدون اون و یا با پنج مورد از تگ H1 هم میتونه رتبه بندی مناسبی رو داشته باشه.

  1. لینک های Nofollow در پست های مهمان استفاده میشن

اگه دارین یه پست مهمان به یه وبسایت دیگه میفرستین که یه لینک بازگشت به وبسایتتون رو هم داره، باید یه برچسب nofollow هم داشته باشه. و همین موضوع هم برای پست های مهمانی که در وبسایتتون منتشر شدن وجود داره.

گوگل پست های مهمان رو به عنوان یه تبلیغ برای وبسایت اون نویسنده پست میبینه بنابراین هر لینکی که در محتواتون وجود داره یه لینک طبیعی محسوب نمیشه. در نتیجه باید از این ویژگی در پست های مهمان خودتون استفاده کنین:

یه بخشی که میتونه مشکل ساز بشه لینک ها هستن. اگه دارین یسری محتوا و یا لینک رو ارائه میدین باید از rel-sponsored و یا rel-nofollow هم استفاده کرده باشین. و بهتره که اون رو به عنوان یه راه برای دسترسی به مخاطبان وسیع تر خودتون قرار بدین.

  1. گوگل داده های ساختار یافته JSON-LD رو ترجیح میده

در حالت کلی همونجوری که خودتون میدونین دو نوع از داده های ساختار یافته هستن که شما با استفاده از اونا میتونین وبسایتتون رو نشونه گذاری کنین. یکی از اونا JSON-LD و مورد دیگه هم میکرو دیتا محسوب میشه. گوگل از هر دو مورد اینا پشتیبانی میکنه ولی JSON-LD رو ترجیح میده:

ما در حال حاضر نشونه گذاری JSON-LD رو ترجیح میدیم. من فکر میکنم که بیشتر داده های ساختار یافته جدید اول برای JSON-LD ارائه میشن. بنابراین این همون موردیه که ما ترجیح میدیم.

  1. عناوین متایی که کلمات کلیدی زیادی داشته باشن برخلاف دستورالعمل های گوگل نیستن

درسته که گوگل این مورد رو بهتون توصیه نمیکنه، ولی با همه اینا استفاده کردن از این روش با دستورالعمل های گوگل مغایرتی نداره. قبلا اینجوری بنظر میرسید که استفاده زیاد از کلمات کلیدی در این زمینه باعث میشه رتبتون کاهش پیدا کنه ولی به گفته مولر الان دیگه این موضوع تایید نمیشه:

این مورد برخلاف دستورالعمل های مدیریت وبسایت ما نیست. ولی این یه موردیه که ما بهتون توصیه نمیکنیم و میگیم که ممکنه براتون مشکل ساز باشه. اما من فکر میکنم که اگه شما یه عنوان مناسب تر رو در این زمینه داشته باشین، این کارتون باعث میشه که ما بتونیم محتوای شما رو بهتر درک کنیم.

و من اینجوری فکر میکنم که بیشترین پیشرفت عنوان میتونه در این زمینه اتفاق بیفته. و اگه شما مطابق با خواسته های واقعی کاربراتون عناوین مناسبی رو ارائه بدین، این موضوع میتونه باعث بشه که اونا راحت تر وبسایتتون رو انتخاب کنن چرا که با خودشون میگن این همون موضوعیه که دنبالش بودم.

سئوی عمومی

  1. سئو منسوخ نمیشه

مولر اینجوری میگه که فکر نمیکنه موتور های جست و جو تا حدی بتونن پیشرفت کنن که سئو منسوخ بشه و این موضوع میتونه نگرانی هایی رو که درباره پیشرفت موتور های جست وجو، تا جایی که بتونن محتوای مناسب رو بدون سئو بشناسن، وجود داشت رو برطرف کنه. جان مولر در صحبت های خودش به این نکات اشاره میکنه:

من فکر میکنم که یکی از مواردی که مردم نگران اون هستن یادگیری ماشینی محسوب میشه. واینکه فکر میکنن که ممکنه الگوریتم های گوگل به یه حدی برسن که بتونن به طور خودکار هر وبسایتی رو به طور کامل درک کنن ودر نتیجه سئو منسوخ میشه، و در نتیجه دیگه نیازی به استفاده از این تکنیک ها نیست. من فکر نمیکنم که هرگز این اتفاق بیفته در نتیجه سئو هیچ وقت منسوخ نمیشه.

  1. زمان مناسب رو برای سئوی جانبی Hustle در نظر بگیرین

از وقتی که بروزرسانی تحربه صفحه راه اندازی شد، مولر میگه که الان یه زمان مناسب برای بهینه سازی وبسایت ها محسوب میشه:

یه مشاور خوب که بتونه به وبسایتتون کمک های زیادی برسونه و شما رو به سمت موفقیت هدایت کنه، میتونه ارزش خیلی زیادی داشته باشه. بنابراین اگه میخواین کسب و کار خودتون رو بهبود بدین، الان بهترین زمان برای اختصاص دادن وقت و سرمایه خودتون در این زمینه محسوب میشه.

  1. بعضی وقتا ممکنه راه حلی برای سئو وجود نداشته باشه

مولر اینجوری میگه که بعضی وقتا سئو نمیتونه یه راه حل مناسب برای بهبود رتبه بندی وبسایتتون باشه:

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشین اینه که ممکنه راه حلی در زمینه سئو برای وبسایتتون وجود نداشته باشه. و در این زمانه که باید دنبال یسری مشکلات فنی دیگه و یا مشکلات استراتژی وبسایتتون باشین. همچنین در این زمان خریدن لینک ها و یسری موارد دیگه نمیشه مشکلات وبسایتتون رو برطرف کرد و باید یسری استراتژی های بهتر رو برای وبسایتتون انتخاب کنین.

  1. گوگل نسخه های موبایلی صفحات رو به طور پیش فرض فهرست بندی میکنه

این موضوع به معنی اینه که گوگل صفحات موبایلی رو به جای دسکتاپ و به طور پیش فرض ایندکس میکنه. و درباره وبسایت هایی که یه URL مجزا برای تلفن های همراه دارن، این موضوع به معنی اینه که نسخه m-dot برای ایندکس انتخاب میشه:

تغییر با اولویت ایندکس برای موبایل ها به معنی اینه که ما بجای یه نسخه (www) یا همون نسخه دسکتاپ از نسخه موبایل وبسایتتون (m-dot) برای ایندکس استفاده میکنیم. برای خیلی از وبسایت ها این تغییرات قبلا اتفاق افتاده. بنابراین اگه وبسایتتون قبلا با تلفن های همراه ایندکس شده باشه، چیزی در وبسایتتون تغییر نمیکنه.

  1. بهتره فقط به ترافیک Google Discover وابسته نباشین

همونجوری که میدونین ترافیک ارجاعی از Google Discover در حال تغییره. بنابراین این موضوع میتونه براتون مهم باشه که شما به عنوان یه منبع ثابت به اون وابسته نباشین:

Discover یه موردیه که به یه جست و جوی ثابت و خاص مرتبط نیست. بنابراین واقعا سخته که بخوایم بگیم شما باید چه انتظاراتی از اون داشته باشین. چرا که شما اطلاعی ندارین که چند نفر به اون موضوع مورد نظرتون علاقمند هستن و یا اینکه ما در چه مکانی اون نتایج رو نشون میدیم.

و این همون موضوعیه که شما باید بهش دقت کنین و اگه دارین زیاد این موضوع رو بررسی میکنین، باید بدونین که این مورد میتونه به سرعت تغییر کنه.

  1. درست کردن یسری لینک با روابط عمومی دیجیتال

مولر درباره درست کردن یسری لینک از طریق ایجاد یه روابط عمومی دیجیتال مثبت صحبت میکنه و اون توضیح میده که این مورد یه هرزنامه محسوب نمیشه. و در واقع اون اینجوری بهتون توصیه میکنه که این مورد میتونه به اندازه سئوی فنی براتون ضروری باشه:

من خیلی از مواردی رو که در روابط عمومی دیجیتال میبینم رو بهشون توجه میکنم و بنظرم نباید با درست کردن یسری لینک هرزنامه دور ریخته بشن. به همون اندازه ای که سئوی فنی اهمیت داره، به احتمال زیاد در خیلی از موارد میتونه مهم تر هم باشه.

  1. رتبه بندی های تلفن همراه و دسکتاپ به صورت متنی شخصی سازی شدن

برای یسری از جست و جوها، نیاز هر کدوم از کاربران که از موبایل و یا دسکتاپ استفاده میکنن یه موارد متفاوتی رو در بر میگیره و همین موضوع میتونه روی رتبه بندی ها تاثیر بذاره:

این یه موضوع طبیعیه که رتبه بندی موبایل با دسکتاپ متفاوت باشه. بعضی وقتا این مورد یه موضوعیه که به سرعت وبسایتتون ارتباط داره و در یسری موارد دیگه هم در ارتباط با مواردی مثل سازگاری وبسایتتون با موبایل ها محسوب میشه. و در یسری موارد دیگه هم این موضوع به عناصر مختلف دیگه ای که در نتایج جست و جو نشون داده میشه ارتباط داره.

مثلا وقتی شما دارین از تلفن همراهتون برای جست و جوها استفاده میکنین، ممکنه موارد محلی بیشتری رو بخواین چرا که دارین حرکت میکنین. ولی اگه دارین با یه دسکتاپ جست و جوی مورد نظرتون رو انجام میدین، ممکنه بخواین تصاویر و یا ویدئو های بیشتری در نتایج جست و جو نشون داده بشن.

بنابراین ما میخوایم یه ترکیب متفاوت از انواع مختلف نتایج جست و جو رو به کاربران نشون بدیم. و دقیقا به همین دلیله که رتبه بندی ها ممکنه در تلفن های همراه با دسکتاپ ها متفاوت باشن. و این موضوع اساسا طبیعیه و یه بخشی از نحوه رتبه بندی ما رو تشکیل میده. و یه موردی نیست که بشه گفت به جنبه فنی ایندکس محتوا مربوط بشه.

  1. اتحادیه های خودتون میتونن روی رتبه بندی های وبسایتتون تاثیر بذارن

بازنشر دادن و یا منتشر کردن محتوای خودتون در وبسایت های دیگه میتونه شانستون رو برای رتبه بندی کردن در کلمات کلیدی مورد نظر خودتون افزایش بده. ولی جان مولر انتشار مجدد و این نوع از انتشار رو یه مورد نامناسب محسوب میکنه:

اگه دارین یه محتوا رو دوباره منتشر میکنین، پس این مورد یه انتشار محتوای تکراریه. ولی اگه هدفتون اینه که به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشین، میتونین اون رو دنبال کنین.

ولی اگه میخواین فقط وبسایت خودتون برای اون کلمه کلیدی رتبه بندی مناسبی داشته باشه، بهتره روش های دیگه رو امتحان کنین. در نتیجه بهتره که اهداف خودتون رو انتخاب کنین و یه مسیری رو برای خودتون انتخاب کنین که بتونه شما رو به اهدافتون برسونه.

  1. جست و جو یه علم دقیق و ثابت محسوب نمیشه

جست و جو یه علم دقیق نیست. یعنی اینجوری نیست که همه وبسایت ها باید یسری مراحل مشابه رو طی کنن تا بتونن به رتبه بندی مورد نظرشون برسن. راه های مختلف و خیلی زیادی برای رسیدن به رتبه های مورد نظرتون وجود دان که میتونن بهتون کمک کننن تا به رتبه های مورد نظرتون برسین. در نتیجه هر وبسایتی مجبور نیست که فقط یه راه رو برای دستیابی به رتبه بندی مورد نظر خودش دنبال کنه:

من اینجوری فکر میکنم که این موضوع براتون مهمه که بدونین یه قانون مطلق برای رتبه بندی یه صفحه وجود نداره. بنابراین اینجوری نیست که هر وبسایت فقط باید یه کار رو انجام بده و راه های مختلفی برای رسیدن به هدفتون وجود دارن و شما مجبور نیستین فقط یه عامل رتبه بندی رو دنبال کنین تا به نتایج مورد نظرتون برسین.

  1. بروزرسانی های اصلی روی Google Discover تاثیر دارن

وقتی گوگل یه بروزرسانی اصلی رو در نتایج جست و جو ارائه میکنه، این موضوع میتونه روی نشون داده شدن محتوا ها در Google Discover هم تاثیر داشته باشه. بنابراین اگه بعد از یه بروزرسانی اصلی ترافیک وبسایتتون بیشتر و یا کمتر شد ولی رتبه بندی وبسایتتون ثابت باشه، این موضوع ممکنه به دلیل تغییرات در Discover بوده باشه:

ما از یسری از الگوریتم های با کیفیت که در جست و جوهای وب استفاده میکنیم، دقیقا از همونا هم در Discover کمک میگیریم. و در نتیجه وقتی که یسری تغییرات گسترده و بروزرسانی های مهم در نتایج و رتبه بندی های وب ببینین، این موضوع خیلی طبیعیه که در Discover هم اونا رو مشاهده کنین. بنابراین مطمئنا این موضوعات به هم ارتباط دارن.

  1. گوگل همه صفحه ها رو ایندکس نمیکنه

بهتره بدونین که گوگل همه صفحات یه وبسایت رو ایندکس نمیکنه، حتی اگه از اونا اطلاع هم داشته باشه. مولر اینجوری میگه که ایندکس نشدن 20 درصد از صفحه های وبسایتتون یه موضوع کاملا طبیعی محسوب میشه:

یه نکته دیگه ای که شما باید اون رو حتما درباره اینکس شدن بدونین، اینه که کاملا طبیعیه که یسری از صفحه هاتون ایندکس نشن. بنابراین اگه به وبسایت های بزرگ تر و حتی متوسط و کوچک تر هم یه نگاهی بندازین، میتونین یسری تغییرات رو در اینکس ببینین.

در وبسایت ها میزان اون میتونه تغییراتی رو داشته باشه و اینجوری نیست که همه صفحاتتون رو ایندکس کنیم. بنابراین اگه شما مثلا صد صفحه داشته باشین و 80 صفحه از اونا ایندکس شده باشن، به نظر من مشکلی در وبسایتتون وجود نداره.

 

نظرات جان مولر در مورد گوگل
نظرات جان مولر در مورد گوگل

 

  1. دوره ای به نام Sandbox و موارد دیگه مثل اون در سئو وجود ندارن

در حالت کلی یه موردی به نام گوگل Sandbox وجود نداره که صفحه های جدید برای یه مدت نشون داده نشن. و همچنین دوره هایی هم وجود نداره که گوگل محتوای جدید تر رو همیشه بهتر از محتوا های دیگه در نظر بگیره. وقتی یه صفحه جدید منتشر میشه، گوگل یسری از فرض ها رو برای جایگاه رتبه بندی اون صفحه در نظر میگیره. ولی بعضی وقتا این فرض ها ممکنه درست نباشن و دقیقا به همین دلیله که یه صفحه از وبسایتتون ممکنه در ابتدا یه رتبه بالاتری رو داشته باشه:

در دنیای سئو یسری موارد وجود دارن که بهشون Sandbox میگن و اینجوری میگن که یه دوره ایه که در اون صفحه جدیدتون ممکنه برای یه مدت نشون داده نمیشه.

و یا در یسری از موارد گفته میشه یه دوره ای به نام honeymoon در سئو وجود داره که باعث میشه در زمان انتشار یه محتوای جدید، گوگل اون محتوا رو تا یه مدت ترجیح بده و سعی میکنه اون رو تبلیغ کنه. ولی بهتره بدونین که این موارد حقیقت ندارن و فقط در این مواقع ما هنوز در حال جمع کردن یسری فرضیات درباره اون صفحه ها هستیم.

و بعضی وقتا این فرضیات گوگل صحیح هستن و در برخی از مواقع دیگه ممکنه فرضیات اون کاملا درست نباشن. و در نتیجه اگه فرضیات درست باشن جایگاه صفحتون در رتبه بندی تغییر نمیکنه و در صورتی که یسری اشکالات در فرضیات وجود داشته باشه، ممکنه رتبه بندی اون صفحه بعد از یه مدت تغییر کنه.

  1. ترافیک کمتر وبسایتتون همیشه به معنی کیفیت پایین اون نیست

به این موضوع توجه کنین که همیشه ترافیک کمتر وبسایتتون به معنی کیفیت پایین تر اون نسبت به رقباتون نیست. در نتیجه یه صفحه ممکنه مفید و با کیفیت باشه، در حالی که نسبت به صفحه های دیگه وبسایتتون ترافیک کمتری رو به خودش اختصاص داده. در نتیجه این موضوع مهمه که شما فقط به دلیل ترافیک کمترشون اون صفحات رو از وبسایتتون حذف نکنین. در این زمینه هم جان مولر اینجوری صحبت میکنه:

در یسری از وبسایت ها صفحاتی که ترافیک کمتری دارن به معنی کیفیت پایین تر اون صفحات محسوب میشه. ولی همیشه هم اینجوری نیست. در نتیجه در یسری دیگه از وبسایت ها ممکنه ترافیک بیشتری به سمت صفحه اصلی بوده باشه ولی اون صفحات هم همچنان مفید باشن. از نظر دیدگاه ما اون صفحات همچنان مفید هستن و در آینده میتونن باعث افزایش ترافیک وبسایتتون بشن. بنابراین سعی کنین یه صفحه رو فقط به دلیل ترافیک کمتر حذف نکنین.

اگه بخوایم یه نتیجه کلی از این مطالب داشته باشیم، بهتره بهتون بگم که بخش های متغیر خیلی زیادی در سئو وجود دارن. و جان مولر از گوگل همون کسی محسوب میشه که میتونه بهتون کمک کنه و براتون توضیح بده که این موارد دقیقا چجوری با هم کار میکنن. و در هر زمانی که جان مولر در برنامه های زنده و موارد دیگه صحبت هایی رو در زمینه سئو ارائه میکنه، ده ها توییت روزانه و اطلاعات و دیدگاه های زیادی در فضای اینترنت منتشر میشن و این موضوع اهمیت صحبت ها و گفت و گوهای جان مولر رو بهتون بیشتر نشون میده.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!