مزایای استفاده از سئو چیست؟
مزایای استفاده از سئو چیست؟
اکثر مردم روی یکی از چند نتیجه جستجوی اول کلیک میکنند، بنابراین رتبههای بالاتر معمولا منجر به ترافیک بیشتر میشود.
برخلاف سایر کانالها، ترافیک جستجو به صورت ثابت و منفعل است. این موضوع به این دلیل است که تعداد جستجوها معمولاً ماه به ماه کاملاً ثابت است.
همچنین اکثریت قریب به اتفاق فعالیتهای آنلاین با جستجو شروع میشود. ایمفورزا یک پلتفرم برندینگ آنلاین تخمین میزند که ۹۳ درصد از تمام تجربیات آنلاین با موتور جستجو شروع میشود. در همین حال، ۷۰ درصد از نتایج کلیک شده به جای تبلیغات پولی، ارگانیک هستند.
سئو در ۱۴ درصد مواقع منجر به فروش میشود، در حالی که تبلیغات چاپی و سایر تکنیکهای بازاریابی بیرونی نرخ نزدیک به ۱.۷ درصد دارند. علاوه بر این، سئو وب سایت منقضی نمیشود.
برخلاف تبلیغات آنلاین پولی که پس از پایان کمپین، ترافیک ایجاد نمیکنند، قرارداد سئوی مدیریت شده به خوبی میتواند به مرور زمان ترافیک باکیفیت را به سایت شما بیاورد.
روند سئو از نگاه گوگل
گوگل که یکی از بزرگترین موتورهای جست و جو است به طور کلی از سه مرحله برای شناسایی یک صفحه و کلمه استفاده میکند که شامل خزیدن یا Crawl، فهرستبندی یا Index و رتبهبندی یا Ranking است. تک به تک این مراحل برای برای درک سئو حیاتی هستند.
- Crawl: قدم اول گوگل خزیدن در اینترنت از طریق الگوریتمهای خزنده که به آنها Crawl یا Spider گفته میشود. ربات خزنده در شبکه اینترنت میخزد و جلو میرود و این کار را برای تمامی صفحات و URL ها انجام میدهد. اینترنت شبکهای از تارهای بهم تنیده است و خزنده مانند یک عنکبوت از تارهای در هم تنیده از صفحهای به صفحه دیگر و از لینکی به لینک دیگر میرود. در واقع این کار را گوگل انجام میدهد تا آن صفحه را شناسایی کند و از وجود آن در اینترنت آگاه شود.
- Index: بعد از اینکه خزنده در تمام صفحات حرکت کرد، باید اطلاعات را ذخیره و سازماندهی کند تا درک آن راحتتر شود. گوگل با ایندکس کردن حجم عظیمی از اطلاعات را ذخیره میکند و برای قدمهای بعدی مرتب و آمادهسازی مینماید. فرمتهایی مانند تصویر، ویدیو، محتوا و فایل طی فرآیند ایندکس، فهرستبندی میشوند. در این مرحله گوگل صفحه را به طور کامل شناخته و در نتایج جست و جو را نشان میدهد.
- Ranking: رنکینگ یا رتبهبندی در گوگل بخشی است که سئوکاران نتیجه زحمات خود را مشاهده میکنند.گوگل با استفاده از معیارهای متعدد و با توجه به هر کاربر و جست و جو، مرتبطترین نتایج را رتبهبندی میکند و نمایش میدهد.
روش های مختلف سئو سایت
سه روش رایج برای بهینه سازی موتورهای جست و جو وجود دارد که به شرح زیر هستند:
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید بهترین و بدون شک سختترین راه برای بهبود وضعیت سایت در موتورهای جستجو است. این تکنیک شامل تمام اقداماتی میشود که به سایت کمک میکند تا بدون ایجاد مشکل، رتبه خوبی در موتور جست و جو پیدا کند.
تکنیک های کلاه سفید رویکرد پیشنهادی گوگل برای رتبه بندی تمام صفحات وب هستند
با انجام تمام این اقدامات میتوانید جایگاه خود را در لیست مثبت گوگل ثبت کنید و بدون هیچ گونه اقدام منفی، کسب و کار خود را در فضای آنلاین ارتقا دهید. برخی از تکنیکهای سئو کلاه سفید عبارتند از:
- انتشار محتوای متنی با کیفیت
یکی از مواردی که برای گوگل اهمیت زیادی دارد، این است که کدام صفحات مشکلات کاربران را به خوبی برطرف میکنند. محتوایی که در سایت خود قرار میدهید نه تنها باید مشکل کاربر را حل کند، بلکه باید سرگرم کننده باشد و درک آن برای کاربر راحت باشد.
- ایجاد رابط کاربری آسان
رضایت و آسایش کاربران برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. باید این اطمینان را داشته باشید که رابط کاربری سایت برای افرادی که به آن مراجعه میکنند بسیار ساده و قابل فهم باشد.
- به اشتراک گذاری لینک صفحه خود در رسانه های اجتماعی
باید از تمامی استراتژیهایی استفاده کنید که به سایت شما برای جذب ترافیک کمک کند. به اشتراک گذاری صفحه خود در رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک میتواند تاثیر زیادی در دریافت ترافیک ارگانیک سایت داشته باشد.
- بهینه سازی HTML
بهینه سازی HTML به این معنی است که کدهای سایت خود را به صورت مداوم بررسی کنید تا عواملی که به صورت بالقوه در سایت شما تاخیر ایجاد میکنند را از بین ببرید.
بدون شک، سئو کلاه سفید بهترین روش برای رشد رتبه و جایگاه سایت در موتور جست و جوی گوگل است. درست است مشاهده نتیجه از طریق استراتژیهای کلاه سفید به زمان زیادی نیاز دارد
اما به گوگل کمک میکند تا شما را به عنوان سایتی بشناسد که از تمام قوانین و دستورالعملهای آن پیروی میکنید.
سئوی کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه راه حل آسانتر و سریعتر برای رسیدن به جایگاه مورد نظر در صفحه جست و جوی گوگل است، اما به همان نسبت سریعترین راه برای حذف سایت شما از سرور گوگل است. تکنیکهایی که در کلاه سیاه استفاده میشوند در واقع تکنیک های دستکاری الگوریتمهای گوگل هستند
با استفاده از این اقدامات رتبه سایت به سرعت بالا میرود، اما به همان سرعت نیز از نتایج جست و جو حذف میشوید؛ زیرا گوگل به راحتی متوجه میشود که صفحه محتوایی که اعلام میکنید واقعیت ندارد. اما بیشترین کلیک را در مورد آن محتوا دریافت میکند.
این تکنیک در مقابل تکنیک کلاه سفید قرار میگیرد. تکنیک کلاه سیاه به دستکاری، فریب و بازی الگوریتمهای موتورهای جستجو میپردازد. در این تکنیک با انجام روشهای غیر قانونی به صورت غیر قانونی و سریع میتوان به رتبه برتر سایت دست یافت و راه صد ساله را یک شبه پیمود.
این تکنیک با شناسایی ضعفهای الگوریتم های جستجو، بهینه سازی سایت را به گونهای انجام میدهد که به جای حالت طبیعی قرار گرفتن در نتایج موتورهای جستجو، آنها را فریب دهد تا در رتبههای برتر قرار بگیرند.
برخی از این تکنیک های کلاه سیاه عبارتند از:
-
لینک اسپم
-
پر کردن کلمه کلیدی
-
بهینه سازی بیش از حد تگها و سرفصلهای HTML
-
استفاده زیاد از تصویر
-
متن و پیوندهای پنهان
-
خرید بک لینک یا ایجاد گسترده شبکههای بک لینک
-
استفاده از محتوای کپی شده
-
کامنتهای اسپم
تمامی این موارد منجر به ایجاد محتوای بیکیفیت میشود، زیرا کسی که از تکنیکهای کلاه سیاه استفاه میکند به دنبال محتوای کاربردی نیست، تنها به دنبال داشتن جایگاه مناسب در رتبه بندی گوگل است. یکی از نقاط ضعف اصلی کلاه سیاه این است که کاربران پس از اینکه متوجه کاربردی نبودن اطلاعات ثبت شده در سایت میشوند، به سرعت آن را ترک میکنند
از آنجایی که مدت زمانی که کاربر در یک سایت صرف میکند نیز از نظر گوگل اهمیت زیادی دارد و نقش تعیین کننده در جایگاه سایت در نتایج موتور جست و جو ایفا میکند، خارج شدن سریع کاربر از صفحه برای سایت امتیاز منفی در نظر گرفته میشود. هزینه تکنیکهای کلاه سیاه دقیقا به اندازه کلاه سفید است، اما کارآیی و نتیجه مطلوب مورد انتظار را ندارد.
سئوی کلاه خاکستری
سئو کلاه خاکستری ترکیبی از دو رویکرد کلاه سیاه و کلاه سفید است. استفاده از کلاه خاکستری به این معنی است که تکنیکهای سئوی کلاه سفید را به کار میبرید، اما به نظر میرسد مسیرهای مشکل ساز گوگل را نیز طی میکنید. در واقع مابین کلاه سفید و کلاه سیاه است.
ممکن است گوگل هرگز صفحهای را به دلیل استفاده از تکنیکهای کلاه خاکستری مسدود نکند، اما تصویر خوبی از کسب و کار شما در دید گوگل ایجاد نمیشود و حتی ممکن است بعد از مدتی، از رتبه بندی سایت جلوگیری کند.
برخی از تکنیکهای سئو کلاه خاکستری عبارتند از:
-
تبادل لینک
-
انتشار مقالاتی که شامل تیترهایی هستند که صرفا برای جلب نظر کاربر و کلیک روی آن ایجاد شدهاند
-
ایجاد حسابهای شبکههای اجتماعی جعلی
-
خرید دامین
-
به کارگیری کلمات کلیدی فقط در عنوان
-
طراحی مجدد سایت
کلاه خاکستری شامل قوانینی است که توسط گوگل قابل مجازات نیستند، اما خیلی هم مورد تایید گوگل نمیباشند. افرادی از این تکنیکها استفاده مینمایند که به قوانین پایبند نیستند، اما خیلی هم نمیخواهند کار غیر قانونی انجام دهند. با تکنیکهای کلاه خاکستری تنها حرفهایها میتوانند به موفقیت برسند به همین دلیل همه افراد نباید صد در صد به آن اعتماد نمایند
برخی از کسب و کارها از این روش با تاکید بیشتر روی رویکرد کلاه سفید استفاده میکنند و به نظر میرسد که نتیجه خوبی میدهد. کلاه خاکستری زمانی مشکل ساز میشود که اتکا بیشتری به تکنیکهای کلاه سیاه باشد.