قالب سایت چیست و چه تاثیری بر افزایش کاربران سایت دارد؟
بعد از انتخاب هاست مناسب وردپرس، مرحله انتخاب قالب سایت در عین جذاب بودن برای بسیاری از کاربران گیجکننده و پرتنش است. دلیل این اتفاق نداستن نکات اصلی و فاکتورهای انتخاب قالب است.
با خواندن این مقاله شما را با این نکات آشنا میکنم و در نهایت میتوانید با آرامش خاطر و اطمینان از انتخاب خود لذت ببرید. با من همراه باشید تا باهم، بدون کوچکترین تنشی یک قالب بینظیر برای وب سایتتان انتخاب کنیم و از این کار لذت ببریم.
قالب سایت (به انگلیسی: Site Template یا Site Theme) را میتوان مشابه دکور و قفسهبندی فروشگاهها در دنیای واقعی دانست. قالب سایت ترکیبی از رنگ، تصاویر و المانهای موجود در سایت مانند دکمهها است و باعث میشود فروشگاه شما مرتب و منحصربفرد دیده شود.
طراحی رابط کاربری یا قالب اندازه نوشتهها، عرض کلی صفحات و اندازه هر یک از ستونهای سایت را تعیین میکند. زمانی که شروع به استفاده از وردپرس میکنیم، یک قالب آماده و پیشفرض برای ما فعال است. شاید از خودتان بپرسید با وجود این پوسته آماده و پیشفرض چرا باید یک قالب دیگر برای سایت انتخاب کنم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است کمی در مورد اهمیت قالب سایت برای کاربران و تاثیر آن بر افزایش فروش اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهم.
چرا باید یک قالب سایت داشته باشم؟
قالب پیشفرض وردپرس یک قالب ساده وبلاگ است که ظاهر سایت شما را مانند یک فروشگاه خالی به مخاطبان نشان میدهد. قالبی که هیچ جذابیت بصری برای کاربران سایت ندارد و دلیلی برای ماندگاری در سایت به آنها نمیدهد. زمانی که که یک قرار کاری مهم و تجاری دارید، سعی میکنید ظاهری بهتر و مرتبتر از همیشه داشته باشید.
سایت شما هم حکم نماینده قوی از طرف شما در یک جلسه مهم تجاری را دارد که روزانه هزاران نفر با سلایق مختلف با آن ملاقات میکنند، پس باید ظاهری آراسته و قابلقبول داشته باشد. بگذارید کمی شفافتر در مورد اهمیت و تاثیر پوسته سایت روی اصول تجربه کاربری بگویم:
کاربران سایت خود را از سردرگمی نجات دهید!
زمانی که فروشگاهی را در سطح اینترنت راه اندازی میکنید، مانند این است که در بهترین و پر رفتوآمدترین نقطه شهر فروشگاهی را تاسیس کرده باشید؛ بنابراین مشتریان شما را طیف گستردهای از افراد، با سنین مختلف تشکیل میدهند. سطح دانش و سواد تمام کاربران برای استفاده از فضای مجازی با یکدیگر به یک اندازه نیست. با انتخاب یک قالب هوشمندانه، این امکان را فراهم میکنید که هر کاربر با هر سطح سواد و دانشی بتواند با سایت شما ارتباط برقرار کند و سردرگم نشود.
قالب یک سایت باید درست مانند قفسههای یک فروشگاه همه چیز را مرتب کرده و در دسترس کاربران قرار دهد.
کاربران هنگام مراجعه به سایت فارغ از اینکه در چه سطح و دانشی در مورد اینترنت هستند، باید براحتی در سایت شما گردش کنند و خدمات و محصولات مورد نیازشان را با کمترین کلیک و سردرگمی پیدا کنند. فاصله دیدن و انتخاب محصول تا خرید آن باید حداکثر ۳ کلیک باشد.
تاثیر رنگبندی بر میزان فروش را دست کم نگیرید
رنگ قدیمیترین و مهمترین عنصر در بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ است و تاثیر زیادی بر مخاطبان دارد. تاثیر رنگبندی بر فروش و موفقیت وب سایت درست مانند استخدام یک فروشنده حرفهای است.
در فضای مجازی و در یک وب سایت فروشنده حرفهای وجود ندارد که به محض ورود مشتریان با جادوی کلمات و فنبیان باعث فروش محصولات شما شود.
طبق بحث روان شناسی در فروش، رنگ تاثیر بسزایی در تغییر خلقوخو و تصمیمگیری کاربران دارد. این یعنی میتوانیم از عناصر طراحی وب سایت برای ایجاد تغییرات هیجانی در بازدیدکنندگان سایت خود استفاده کنیم. در تصویر زیر تعدادی از رنگها و تاثیر آنها بر روی مخاطب را مشاهده میکنید.
در کمتر از نیم ثانیه ذهنیت و تصورات مخاطب را در دست بگیرید
۹۴ درصد تصورات کاربران از کیفیت خدمات و محصولات شما در کمتر از نیم ثانیه، با دیدن ظاهر سایت در ذهن آنها شکل میگیرد.
در مطالعات دیگری مشخص شده است که نیمی از کاربران، سایت را بر اساس ظاهر و قالب آن ارزشگذاری میکنند. این بدان معناست که آنها مانند یک مهندس ناظر به قالببندی و طراحی سایت توجه میکنند و به آن امتیاز میدهند.
مشتریان را در سایت ماندگار و نمکگیر کنید
سرعت دسترسی به اطلاعات در اینترنت، ذهن کاربران و مشتریان را کمی کمطاقت کرده است. آنها دوست دارند در سریعترین زمان ممکن خدمات و محصولات مورد نیازشان را در سایت شما پیدا کنند. زمانی که بفهمید ۸۰ درصد کاربران به خودشان زحمت جستجو در سایت را نمیدهند و اگر امکاناتی که میخواهند در دسترس نباشد بسرعت سایت شما را ترک میکنند
اهمیت انتخاب یک قالب استاندارد با توجه به سلیقه و خواسته مخاطبان را درک میکنید.
نترسید! لازم نیست یک برنامه نویس یا طراح گرافیک حرفهای باشید تا بتوانید بهترین قالب را برای وب سایتتان انتخاب کنید. سفر شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به یک ایستگاه مهم رسیده است. وقت آن رسیده است که یک ظاهر خوب و حرفهای برای وب سایتتان انتخاب کنید. اما چطور؟
در انتخاب قالب سایت باید به چه نکاتی توجه کنید؟
در این بخش مواردی را به شما خواهم گفت که با توجه به آنها بهترین قالب را برای وب سایتتان انتخاب کنید. با در نظر گرفتن این موارد ذهنیت شما در مورد قالب سایت به یک تصویر واضح و شفاف تبدیل میشود و براحتی میتوانید در بین هزاران طرح و قالب، انتخاب مطمئن و درستی داشته باشید.
۱- میخواهید چه وب سایتی راه اندازی کنید؟
اولین و واضحترین مسئله در انتخاب قالب سایت، موضوع و حوزه فعالیت وب سایت است. اگر بدون تصمیم قاطع در این مورد به انتخاب قالب بپردازید با بینهایت قالب جذاب و دوستداشتنی مواجه میشوید که حتی حاضرید ایده کارتان را برای استفاده از آنها تغییر دهید!
هر وب سایت ویژگیهای مخصوص به خود را دارد. هرگز نمیتوان برای یک وب سایت تجاری از یک قالب بلاگ شخصی استفاده کرد. اگر شما تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه آنلاین دارید، قالب سایت باید ویژگیهای یک فروشگاه مانند دستهبندی یا فیلتر کردن محصولات بر اساس یک برند خاص، قیمت و سایر مشخصههای مخصوص کسب و کار آنلاین شما را داشته باشد.
۲- بودجه و هزینه خود را در نظر بگیرید
یکی از مزیتهای بینظیر وردپرس تغییر قالب سایت، براحتی و بدون تاثیر بر محتوای سایت است. اگر در آغاز بودجه شما بسیار کم و محدود است سعی کنید بهترین قالب موجود بر اساس بودجه خود را انتخاب کنید. در آینده میتوانید یک قالب بهتر خریداری کنید و یا حتی یک قالب مخصوص خودتان سفارش دهید.
فقط به این نکته توجه کنید که سادگی تغییر قالب در وردپرس به این معنا نیست که شما اجازه زیادهروی دارید و میتوانید در فاصله زمانی کوتاه قالبهای مختلفی را روی سایت امتحان کنید. زیادهروی در این کار باعث از دست دادن مشتریانتان میشود.
۳- عجله نکنید و برای انتخاب قالب زمان بگذارید
ممکن است برای راه اندازی وب سایتتان بسیار هیجانزده باشید و بخواهید بسرعت یک قالب انتخاب کنید و منتظر مشتریانتان باشید، اما به این نکته توجه کنید که اگر قالب شما نتواند نیازهای شما و کاربرانتان را پوشش دهد، اضافهکردن ویژگیهای جدید به آن بسیار سختتر خواهد بود و زمان بیشتری از شما میگیرد. حتی ممکن است باعث ایجاد نارضایتی در مشتریان شود.
بنابراین به امید نتیجهگرفتن سریع، در انتخاب قالب عجله نکنید. بهاندازهکافی وقت بگذارید و در مورد ویژگیهای قالب مناسب با حوزه کاری خود تحقیق کنید.
۴- به سراغ قالبهای انعطافپذیر و قابل تغییر بروید
برخی از قالبها قابلیت سفارشیسازی و تغییر در رنگبندی و نوع نمایش را دارند. اینکه قالب شما مشابه پوسته سایت رقبایتان باشد چه فایدهای برای شما دارد؟ اینکار فقط به کاربر اعلام میکند شما یک کپی دست دوم از سایت رقیب هستید؛ حتی اگر هزاران ایده جدید و خاص داشته باشید. فراموش نکنید ظاهر سایت اولین تاثیر را در ذهن مشتریان بوجود میآورد. ذهنیتی که ظاهر سایت در کاربران بوجود میآورد بسختی قابل تغییر است.
با توجه به موارد گفته شده شما باید امکان شخصیسازی قالب را داشته باشید تا بعنوان یک کپی دست دوم که حرفی برای گفتن ندارد؛ شناخته نشوید.
۵- قالب واکنشگرا انتخاب کنید
قالب واکنش گرا (به انگلیسی: Responsive) به این معنی است که سایت شما در تمام دستگاهها اعم از موبایل، تبلت، کامپیوتر رومیزی، لپتاپ و حتی تلویزیون به بهترین شکل نمایش داده شود. در واقع باید نمایش سایت بر اساس سایز نمایشگر کاربر استاندارد باشد و اندازه نوشتهها، تصاویر، دکمهها و سایر المانهای صفحه متناسب باشد. واکنشگرایی به اندازهای مهم است که اگر سایتی از آن پشتیبانی نکند صددرصد محکوم به شکست است.
۶- مطمئن باشید قالب سایت توسط طراحان آن پشتیبانی میشود.
یک قالب خوب حتما باید خدمات پشتیبانی داشته باشد. مخصوصا اگر شما تازهکار باشید حتما نیاز به مشاوره و پشتیبانی خواهید داشت. البته با تجربهترین افراد در حوزه راه اندازی وب سایت هم همیشه بدنبال یک تیم پشتیبانی قوی و حرفهای هستند. مطمئن شوید که قالب موردنظرتان توسط تیم طراحان آن پشتیبانی میشود و در مورد هزینه پشتیبانی هم تحقیق کنید. در ایران معمولا قالبها با شش ماه تا یکسال پشتیبانی رایگان ارائه میشوند و بعد از گذشت این زمان برای ادامه استفاده از خدمات پشتیبانی باید هزینه جداگانهای پرداخت کنید که البته هزینه خیلی زیادی نیست.