سئو کار کیست؟

سئو دقیقا چه کار می‌کند؟!

برای اینکه بتوانید سایت خود و صفحات آن را بهینه سازی کنید، در ابتدا باید به طور دقیق با نحوه کار موتورهای جستجو آشنا شوید. به عبارتی دیگر، این ربات‌های موتورهای جستجو هستند که به بررسی محتوای وبسایت شما می‌پردازند و سبب می‌شوند تا سایت شما به مخاطبین نشان داده شود.

موتورهای جستجو با استفاده از عوامل متعدد، تجزیه، تحلیل و تعیین ارتباط سایت با کلمه‌ مورد نظر مخاطب را برقرار می‌کنند.

لازم به ذکر است که گوگل معمولا استانداردهای مورد نظرش را فاش نمی‌کند، اما با این حال متخصصان این حوزه به دنبال یافتن فاکتورهای موردنظر گوگل می‌روند و از آن‌ها برای سئو سایت‌ها استفاده می‌کنند. برای اینکه پاسخ سوال (چگونه سئو کار بشم؟) را بدانید، باید از فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه‌بندی صفحات وب آگاه باشید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین موارد موثر در رتبه‌بندی سایت‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • سن دامنه، URL و آتوریتی آن
  • لینک‌ها
  • بهینه سازی سایت در نسخه موبایل
  • محتوای بهینه شده و باکیفیت
  • سرعت آپلود صفحات (ازجمله سرعت لود صفحات سایت در نسخه گوشی موبایل)
  • در دسترس بودن و برقراری امنیت سایت
  • سئو تکنیکال
  • تجربه کاربری

منظور از رتبه‌بندی سایت این است که وب‌سایت شما در هنگام جستجو کاربر، در اولین صفحه نتایج جستجو باشد و کاربر بتواند در همان صفحه نخست گوگل در رتبه‌های بالا به آن دسترسی داشته باشد. سایتی می‌تواند به یک رتبه قابل توجه در گوگل دست یابد که عواملی که بالا نام برده شد را رعایت کند. همچنین سئوکار یک سایت موفق باید به روش‌های جدید سئو مسلط باشد و از آن‌ها در بهینه‌سازی سایت استفاده کند. موتورهای جستجو زمان رتبه‌بندی سایت سه مرحله زیر را دنبال می‌کنند.

کراول کردن

تمامی موتورهای جستجو از جمله گوگل، ربات‌هایی دارند که وظیفه اصلی آن‌ها کرال کردن (Crawling) یا همان اسکن کردن سایت‌ها و صفحات آن است. کرال کردن صفحات باعث می‌شود تا محتوای سایت‌تان در نتایج جستجو قرار بگیرد.

ایندکس کردن

در این مرحله، وب‌سایت مورد نظر و تمامی صفحات آن به لیست نتایج جستجو افزوده می‌شود. اگر وبسایت مدنظرتان در فهرست نتایج جستجو نباشد، دیگر شانسی برای دیده شدن توسط کاربر نخواهید داشت!

رتبه‌بندی

زمانی که چیزی را در گوگل تایپ می‌کنید، گوگل مرتبط‌ ترین سایت‌ها با کلمه کلیدی جستجو شده را می‌یابد و به شما نشان می‌دهد. این نتایج براساس عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، زبان، تجربه کاربری و… می‌باشد.

سئو کار یا متخصص سئو چه کسی است؟

متخصص سئو کسی است که دانش و مهارت بالایی در زمینه بهینه سازی سایت دارد و به خوبی می‌تواند وب‌سایت را به لحاظ فنی، کاربری، محتوا و… بررسی کند و آن را برای حضور در جایگاه‌های برتر نتایج و به حداکثر رساندن بازدید سایت، بهبود می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید در رتبه‌های بالای گوگل حضور داشته باشید، بدون شک به یک سئوکار نیاز خواهید داشت.

دستیابی به ترافیک ارگانیک، علاوه بر اجرای تکنیک‌های سئو، نیازمند اجرای برخی کمپین‌های بازاریابی، حل مسائل فنی، داشتن روحیه تحقیق برای دستیابی به بهترین و مرتبط ترین کلمات و مهارت بهینه سازی محتوای وب نیز می‌باشد.

وظیفه متخصص سئو چیست؟

یک متخصص سئو به کسب و کارها و کارفرمایان کمک می‌کند تا بتوانند صفحه محصول و خدمات خود را در نتایج جستجو در بهترین رتبه قرار دهند. بنابراین یک سئوکار حرفه‌ای درباره بهترین روش‌های رسیدن به این هدف تحقیق و آنالیز می‌کند تا به یک استراتژی مطلوب برسد.

با کمک این استراتژی، می‌توان وبسایت را به جایگاه‌های اول گوگل ارتقا داد. هدف اصلی یک متخصص سئو، افزایش بازدید وبسایت با استفاده از کلمات کلیدی مناسب هر کسب و کار، بهبود تجربه کاربری و تطبیق وبسایت با آخرین الگوریتم‌های موتورهای جستجو است. با این وجود، تمامی موتورهای جستجو همواره در حال تغییر هستند و متخصصان این حوزه باید همواره پیگیر این تغییرات باشند.

متخصصان سئو نیز مانند هر فرد شاغل دیگری باید مهارت‌ها و تخصص‌های موردنیاز آن شغل را داشته باشند. البته شغل سئو هیچ رشته دانشگاهی ندارد و هر فرد علاقمند به این حوزه می‌تواند از طریق حضور در کلاس‌های آنلاین و حضوری، مطالعه مداوم و بهره‌گیری از بهترین منابع جزو حرفه‌ای‌ترین افراد فعال در این زمینه شود. کارهایی که هر سئوکار بعد از یادگیری باید انجام دهد، به شرح زیر است:

  • تهیه استراتژی برای بهینه‌سازی وبسایت
  • تحقیق در مورد کلیدواژه‌ها و استفاده از آن‌ها در بازاریابی و رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل
  • مشخص کردن اهداف قابل اندازه‌گیری که به تیم بازاریابی کمک می‌کند تا روند رشد اقدامات سئو را پیگیری کنند.
  • ارتباط با سایر متخصصان حاضر در تیم مارکتینگ به منظور پیشبرد اهداف تیم
  • همکاری با افراد دیگر در بخش بازاریابی برای مدیریت استراتژی سئو
  • همکاری مداوم با تیم تولید محتوا برای تدوین برنامه تولید محتوای جذاب و باکیفیت
  • همکاری با تیم فنی و برنامه نویسی به منظور پیاده‌سازی و تصحیح موارد فنی
  • تدوین استراتژی لینک سازی و بک لینک برای رسیدن به بهترین نتایج

گام اول: آیا سئو و فعالیت در این حوزه مناسب من است؟

اولین گام برای اینکه وارد شغل سئو شوید این است که مطمئن شوید که واقعا به سئوکاری علاقمند هستید یا خیر؟! بدون شک هیچ‌کس تمایل ندارد وقت خود را صرف کاری کند که هیچ علاقه یا استعدادی در آن ندارد. بنابراین اگر به طور کامل درمورد این شغل تحقیق کنید، می‌توانید به روشنی به این نتیجه برسید که آیا برای این شغل مناسب هستید و یا آیا روحیه شما سازگار با شرایط شغلی سئو هست یا خیر؟!

گام دوم: درک مفاهیم و اصول مهم سئو

هر متخصص سئویی باید بداند که سرنوشت کارش تماما به شیوه کاری موتورهای جستجو بستگی دارد. به همین دلیل باید در مورد کرالرها یا همان ربات‌های جستجوگر اطلاعات کافی کسب کنید. این ربات‌ها در مورد کیفیت و مرتبط بودن محتوای شما با کلیدواژه‌ها قضاوت می‌کنند و چندین عامل کلیدی دیگر نیز باعث تصمیم آن‌ها در مورد سایت شما می‌شود. موتورهای جستجو به منزله جعبه سیاه‌هایی هستند که معمولا اطلاعات و اسرار خود را حفظ می‌کنند.

اما می‌توان از عوامل شناخته شده برای بهینه‌سازی سایت استفاده کرد و وبسایت خود را در میان سایر رقبا برجسته‌تر کرد. برای اینکه بتوانید در حوزه سئو متخصص شوید، باید با اصول اولیه آن شروع کنید. در ابتدای راه باید به این درک برسید که کاربران و موتورهای جستجو چگونه با یکدیگر تعامل دارند و برای بهینه سازی محتوا به بهترین شکل ممکن چه اقداماتی می‌توان انجام داد. به طور کلی یادگیری اصول اولیه سئو در سه مولفه زیر خلاصه می‌شود:

  • انواع محتوایی که موردنیاز کاربران است. (در سئو همه چیز به قصد و هدف کاربر بستگی دارد.)
  • درک دقیق از شیوه کار موتورهای جستجو
  • یادگیری کار با ابزارها و روش‌های موردنیاز برای بهینه‌سازی وبسایت‌ها

زمانی که به طور کامل از زیربنای سئو و تمامی بایدها و نبایدهای آن مطلع شوید، قادر خواهید بود تمامی تکنیک‌ها را بر روی وبسایت خود اعمال کنید.

گام سوم: ساخت یک وب سایت

هنگامی که کاملا از اصول سئو آگاه شدید، زمان بهره‌گیری از دانش و مهارت‌تان فرا خواهد رسید. بیشتر افراد حرفه‌ای این حوزه پیشنهاد می‌کنند که برای کسب تجربه، بهتر است دانش خود را بر روی وبسایت خودتان پیاده سازی کنید. به عبارتی دیگر، باید آزمون و خطا را بر روی سایت خود انجام دهید تا در این زمینه حرفه‌ای شوید. بدین منظور لازم است تا HTML را بیاموزید، با تمامی تگ‌ها آشنا باشید و هر یک را آزمایش و آنالیز کنید. بنابراین بهتر است به سراغ موضوعی بروید که به آن علاقمند هستید تا تولید محتوا برای شما آسان‌تر باشد.

گام چهارم: یادگیری یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس

همان‌طور که می‌دانید امروزه یک سوم وبسایت‌های موجود در دنیای وب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید پاسخ سوال (چگونه سئو کار بشم؟) را بیابید، باید به خوبی با این سیستم آشنا باشید. البته خوب است بدانید که پرطرفدار بودن وردپرس تنها دلیلی نیست که به سراغ یادگیری آن بروید، بلکه این سایت ساز یکی از بهترین CMSهای موجود برای سئو نیز می‌باشد. وردپرس به دلیل تاثیری که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد سئو دارد، بسیار قابل توجه سئوکاران است؛ به همین دلیل یادگیری آن باید در برنامه کاری شما نیز قراربگیرد.

گام پنجم: یادگیری و کار با ابزار های آنالیز سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

سئوکاران از ابزارهای مختلفی برای بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل عملکرد آن‌ها استفاده می‌کنند. پایه و اصل سئو یادگیری کار با ابزارهای گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول است. در حقیقت این دو مورد برای انجام کارهای سئو بسیار اهمیت دارند. این دو ابزار داده‌های مهمی در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید برای بهبود شرایط سایت از آن‌ها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار پیوند خورده است.

گام ششم: مطالعه و یادگیری مداوم

شما به عنوان یک سئوکار باید بدانید که موتورهای جستجو هر روزه در حال تغییر هستند و هر روزه آپدیت‌های جدیدی در آن‌ها رخ می‌دهد. به همین علت باید به صورت روزانه اطلاعات لازم در مورد تغییرات آن‌ها را به دست آورید تا همواره رتبه سایت خود را در وضعیت قابل قبول نگه دارید. آگاهی از آخرین الگوریتم‌های گوگل این فرصت را در اختیار شما می‌گذارد که بتوانید بهترین تصمیمات را برای بهینه‌سازی وبسایت‌ها بگیرید و در میان رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید!

گام هفتم: بررسی و تحلیل نتایج جستجو

در این مرحله باید بیشترین دقت خود را به کار بگیرید و نتایج جستجو را بررسی کنید. بدین منظور باید تحقیق کنید که نتایج جستجو:

  • چه ساختاری دارند؟
  • چه محتوایی به کاربر نشان می‌دهند؟
  • چه وبسایتی بهترین محتوا را ارائه کرده است؟

شما باید همواره به این نکته توجه کنید که در زمان جستجو کلمات، نتایج چگونه تغییر می‌کنند. موتور جستجوی گوگل همیشه به دنبال این است که بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد. بنابراین باید نتایج جستجو را مداوم پیگیری و بررسی کنید. سایر گام‌هایی که برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای باید آن‌ها را طی کنید، عبارتند از:

  • گام هشتم: درباره سئو تکنیکال اطلاعات کسب کنید.
  • گام نهم: درباره استراتژی، تولید، بهینه‌سازی و ارتقا محتوا کسب اطلاع کنید.
  • گام دهم: تکنیک‌های لینک سازی را بیاموزید.
  • گام یازدهم: در کنفرانس‌ها و همایش‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!