سئو وب سایت چه تاثیری در موتور های جست و جو دارد؟

سئو وب سایت چه تاثیری در موتور های جست و جو دارد؟

سئو وب سایت چه تاثیری در موتور های جست و جو دارد؟

سئو وب سایت چه تاثیری در موتور های جست و جو دارد؟

گوگل پر استفاده‌ترین و بی رقیب‌ترین موتور جستجو است و هدف خود را بر روی رضایت کاربران قرار داده که همین تفاوت باعث پیشی گرفتن گوگل از سایر موتورهای جستجو شده است.

گوگل می‌خواهد بهترین نتایج را به مخاطبان ارائه دهد به همین دلیل الگوریتم‌های زیادی را به وجود آورده است، سئو کردن وبسایت هم طبق الگوریتم‌هایی انجام می‌شود که گوگل با ارائه آن‌ها قصد دارد تا کیفیت نتایج ارائه شده را بالا ببرد.

اگر کارهای سایت توسط شخص کاردان طبق اصول انجام شود، باعث می‌شود که کیفیت محتوای وب سایت نیز بالا برود، زیرا هدف گوگل رضایت کاربر می‌باشد.

اهداف سئو سایت

هدف تمام کسب و کارها برای حضور در فضای آنلاین جذب مخاطب بیشتر و شناخته شدن بیشترشان است و تمام فعالیت‌های بهینه سازی سایت نیز در راستای همین هدف انجام می‌شود.

هدف از اجرای سئو روی سایت بر اساس نوع کسب و کار به سه مورد زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • سایت فروشگاهی

هدف سایت‌های فروشگاهی از حضور در فضای آنلاین، جذب مخاطب و فروش بیشتر است.

هدف سئوکاران از پیاده‌سازی الگوریتم‌ها و استراتژی‌های سئو در سایت‌های فروشگاهی، شناخته شدن محصول سایت و در نهایت فروش بیشتر آن است.

  • سایت خدماتی

همانطور که از نام آن پیداست، این کسب و کارها در فضای مجازی خدمات ارائه می‌دهند و قصد آنها از فعالیت این است که افراد بیشتری از خدمات آنها مطلع شده و از آن ها استفاده نمایند. از جمله سایت‌های خدماتی می توان به کسب و کارهایی اشاره کرد که در زمینه تعمیرات فعال هستند. هدف استراتژی‌های سئو در این سایت‌ها معرفی بیشتر خدمات و پوشش مناطق بیشتر است.

  • برندسازی

خیلی از افراد و شرکت‌ها هستند که به نیت برندسازی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. البته هدف نهایی از برندسازی نیز فروش و درآمد بیشتر است و مانند سایت‌های فروشگاهی و خدماتی سئو به نیت فروش بیشتر انجام می‌شود.

به طور کلی، گاهی مواقع هدف سئو روی یک سایت برندسازی و شناخته شدن بیشتر فرد یا شرکت در فضای مجازی است.

سئو سایت به چند دسته تقسیم می‌شود؟

به صورت کلی SEO سایت به سه قسمت تقسیم می‌شود که شامل:

سئو داخلی یا on-page

همانطور که از نام آن مشخص است، سئوی داخلی که به سئوی درون سایت نیز معروف است، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که مستقیما در یک صفحه انجام می‌شوند.این فاکتورها که در جهت بهینه سازی عوامل رتبه‌بندی در سایت هستند شامل توضیحات متا، کلمات کلیدی، عناوین متا، تصاویر و تیترها می‌شوند. فعالیت‌های ضروری در این بخش:

تگ توضیحات متا: این تگ شامل اطلاعات بیشتری درمورد محتوای هر صفحه است، که اطلاعات را به موتورهای جستجو اعلام می کند. همچنین این تگ باعث می‌شود که کاربر به خواندن ادامه مطلب تمایل پیدا کند. تعداد کاراکترهای این تگ باید بین ۱۳۰ تا ۱۶۵ باشد. هر صفحه توضیحات متا مخصوص به خود را دارد.

تگ عنوان: این تگ در هر صفحه به موتور جستجو می‌گوید که صفحه مورد نظر درباره چیست. اولین چیزی که کاربر می‌تواند ببیند تگ عنوان است که در آدرس صفحه قرار می‌گیرد. این تگ می‌تواند ۷۰ کاراکتر یا کمتر را در بر گیرد.

در این تگ بهتر است از کلماتی مانند کلمه کلیدی یا کلماتی که برای نام تجاری انتخاب کرده‌اید، استفاده شود.

تگ هدینگ: از جمله تگ‌هایی که اغلب افراد با آن آشنایی دارند تگ هدینگ است. هدینگ برای منظم‌تر شدن تیترها و عناوین به کار گرفته می‌شود. نماد H برای این تگ انتخاب شده است که از h1 تا h6 شماره گذاری شده است. از تگ h1 تنها یک بار برای عنوان در متن استفاده می‌گردد

اما از بقیه تگ‌ها می‌توان چندین بار استفاده نمود. می‌توان عنوان را در تگ h1 و کلمات کلیدی را در بقیه تگ‌ها قرار داد تا بتوان رتبه سایت را بهبود ببخشید.

سرعت بارگذاری: مدت زمانی که طول می‌کشد تا سایت لود شود را سرعت بارگذاری می‌نامند. هر چه این سرعت بالاتر باشد علاقه مندی کاربران و گوگل به آن بیشتر می‌شود. در نتیجه باعث بالا رفتن رتبه سایت می‌گردد. سرعت بارگذاری به عواملی مانند موارد زیر بستگی دارد:

  • برای افزایش سرعت بارگذاری بهتر از عواملی مانند تقویم و ویجت و غیره استفاده نکنید. هر چند این عوامل دارای ظاهر زیبایی هستند، اما در صورت حذف آنها می‌توان سرعت بارگذاری سایت را بالا برد.

  • بهینه سازی کد نویسی باید به بهترین نحو انجام گیرد و کدهای اضافه حذف گردند.

  • تصاویر استفاده شده باید دارای حجم کمی باشند. پسوندهایی مانند png و ipeg دارای حجم زیادی هستند. در نتیجه سرعت بارگذاری آنها پایین است و یک امتیاز منفی برای سرعت بارگذاری سایت هستند.

  • از پلن مناسب استفاده نمایید اگر صاحب یک سایت بزرگ هستید نباید پلنی را انتخاب نمایید که ارزان باشد. زیرا بر سرعت سایت تاثیر می‌گذارد.

اشتراک گذاری: ایجاد پیوندهایی به سایر مطالب سایت و یا پیوندهای داخلی به موتورهای جستجو کمک می‌نماید که جستجوگر در مورد سایت شما اطلاعات بیشتری دست پیدا کند. برای مثال می‌توانید یک کلمه را به یک صفحه خاص وبلاگ خود لینک دهید.

نام تصویر و برچسب های ALT: اگر از تصاویر در مطالب خود استفاده می‌نمایید باید کلمه کلیدی یا عبارت خود را در نام تصویر و برچسب alt وارد نمایید. این به موتورهای جستجو کمک می‌کند که تصاویر سایت شما برای جستجوی یک کلمه خاص در موتور جستجو نمایش داده شوند.

قابلیت نمایش صحیح در موبایل: این مورد شامل طراحی ریسپانسیو سایت است. به این که سایت در هر اندازه‌ای که باشد باید بدون خطا در موبایل به نمایش درآید

تمامی گزینه‌ها باید در جای مناسب خود قرار گیرند، تا کاربر بدون هیچ اشکالی آن را ببیند. گوگل برای اینکه استاندارد بودن سایت را بسنجد ابزاری به نام google mobile-friendly را ایجاد کرده است و در صورت استاندارد نبودن به آن گزارش می‌دهد.

سئوی خارجی یا off-page

سئوی خارجی کاملا برعکس on-page seo عمل می‌کند. تمرکز سئوی خارجی بر فعالیت‌های خارج از وب سایت است

اما نکته‌ای که در مورد انواع مراحل بهینه سازی سایت ثابت است، این است که همه آنها به نیت بهینه سازی رتبه سایت در جست و جوی گوگل انجام می‌شوند. اقداماتی که خارج از صفحه سایت خود انجام می‌دهید تا باعث بهبود رتبه بندی در جست و جوی گوگل شود شامل موارد زیر می‌شود:

  • لینک به سایت خود از سایت‌های دیگر مثل رپرتاژ

  • HARO: به معنی کمک کردن به یک سایت دیگر است. وقتی شما اطلاعاتی که یک سایت نیاز دارد در اختیارش قرار می‌دهید، هنگام انتشار مطلب خود در سایت به شما لینک می‌دهند.

  • تحقیق و تحلیل رقبا

  • تبلیغات اینترنتی

  • انتشار مطالب در سایت‌های خبری

  • بک لینک

  • لینک بیلدینگ: این روش شامل فعالیت هایی است که سئوکار پیوندهایی معتبر با سایت های دیگر را ایجاد می‌نماید و یکی از محبوب‌ترین روش‌ها استفاده از backlinks است. سعی کنید همیشه محتوای با کیفیت تولید نمایید تا از سایت‌های دیگر بک لینک دریافت کنید و با این کار محتوای شما در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود که باعث بالا رفتن رتبه گوگل می‌شود.
  • اعتماد: اعتماد یک عامل مهم در رتبه بندی گوگل است. از این طریق گوگل تعیین می‌کند که آیا سایت شما برای بازدیدکنندگان قابل اعتماد است یا خیر، برای اینکه بتوانید اعتماد گوگل را بهبود بخشید بهتر است بک لینک‌هایی با سایت‌های معتبر ایجاد نمایید.
  • شبکه های اجتماعی: یکی دیگر از فاکتورهای مهم خارج صفحه سیگنال‌های لایک و اشتراک و اینستاگرام مارکتینگ است. برای افزایش رتبه سایت خود باید مطالب تاثیر گذار و با کیفیتی را تولید نمود. هر چه محتوا باکیفیت‌تر باشد، احتمال به اشتراک گذاشته شدن آن بیشتر است.

سئوی تکنیکال

سئوی تکنیکال هیچ ارتباطی با محتوای صفحه ندارد، اما می‌تواند ظاهر شما در جست و جوی را بهبود ببخشد. اغلب افرادی که در دیجیتال مارکتینگ تازه کار هستند، سئوی تکنیکال را با سئو کلاه سیاه اشتباه می‌گیرند

هدف از سئوی تکنیکال بهبود تجربه کاربر با بهینه کردن وب سایت است. این کار شامل تمام فعالیت‌هایی می‌شود که به بهبود سایت کمک کرده و کاربرد آن را برای بازدیدکنندگان راحت‌تر می‌کند. نکاتی که در این بخش باید در نظر گرفته شود شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمان بارگذاری سایت

  • سازگاری با موبایل

  • شناسایی خطای کراول (crawl)

  • بررسی کلمات کلیدی موجود در صفحه

  • بررسی محتوای تکراری

سئو محلی

سئوی محلی بیشتر روی موقعیت مکانی تمرکز دارد. این مرحله شامل اقداماتی می‌شود که به افزایش رتبه بندی سایت در یک شهر یا کشور خاص کمک می‌کند. دلیل اصلی این نوع بهینه سازی، افزایش حضور آنلاین یک کسب و کار در آن موقعیت مکانی است. از این طریق، تعداد مشتریان آنلاین فعال در آن محدوده بیشتر می‌شود.

پیمایش به بالا