سئو خارجی چیست؟
در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی در حال رشد و پیشرفت هستند و تلاش میکنند که رقبای خود را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند و رهبر صنعت خودشان باشند. یکی از مسائلی که موجب برتری یک کسب و کار نسبت به بیزینسهای دیگر میشود، سئو خارجی است.
در صورتی که بتوانید روی سئوی خارجی (Offpage SEO) سایت خود کار کنید، مطمئن باشید که خیلی زود تعداد مخاطبان سایت شما افزایش مییابد و فروش کسب و کارتان بیشتر میشود. در این مقاله در مورد مفهوم سئو خارجی و فاکتورهای موثر روی آن صحبت خواهیم کرد. در صورتی که تمایل دارید فاکتورهای سئوی خارجی را برای کسب و کار اینترنتی خود رعایت کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.
در دنیای امروز سئو (SEO)، شاهرگ کسب و کارهای اینترنتی است چرا که اگر یک بیزینس آنلاین به مسئله سئو بیتوجهی کند، جایگاهی در موتورهای جستجو نخواهد داشت و در نتیجه نمیتواند مخاطبان جدیدی را به سمت محصولات و خدمات خود جذب کند. در واقع بدون سئو، فروش یک کسب و کار زیر سوال خواهد رفت.
در این مقاله به بررسی سئو خارجی میپردازیم که یکی از مهمترین و حیاتیترین مراحل سئو سایت است و اگر با جدیت انجام نشود، ممکن است موتورهای جستجو، برای سایت شما اهمیتی قائل نشوند و به آن توجهی نکنند.
در این مقاله تصمیم داریم در مورد سئو خارجی یا سئوی آف پیج صحبت کنیم. در صورتی که شما هم کسب و کار اینترنتی دارید و میخواهید صفحات سایت خود را در بین بهترین نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. مطمئن باشید که با مطالعه این مقاله از جدیدترین و کارآمدترین تکنیکهای سئوی خارجی آگاه خواهید شد.
سئو خارجی که به آن سئوی آف پیچ (OffPage SEO) هم گفته میشود، مجموعه اقداماتی است که خارج از وبسایت انجام میگیرد و بر رتبهبندی صفحات سایت شما در نتایج موتورهای جستجو تأثیر میگذارد.
فاکتورها و عواملی مختلفی روی سئوی خارجی تأثیر دارند و اگر این فاکتورها به درستی و به صورت هوشمندانه رعایت شود، مطمئن باشید که به سایت شما کمک میکند که در موتورهای جستجو رتبه بگیرد. البته وقتی که دارید روی سئوی خارجی سایت خود کار میکنید، به هیچ عنوان نباید سئوی داخلی را بیخیال شوید؛ چون بدون سئوی داخلی هیچ اقدامی به نتیجه نمینشیند.
سئوی داخلی و سئو خارجی چه تفاوتی با هم دارند؟
همان طور که نام این دو مرحله از سئو سایت نشان میدهد یکی از مراحل در داخل و دیگر خارج از سایت انجام میشود. در ادامه توضیحات بهتر و کاملتری در رابطه با سئو داخلی و خارجی ارائه خواهیم داد:
- سئو داخلی (آن پیج سئو): این بخش از سئو، در داخل سایت صورت میگیرد و منظور از سئو داخلی بهینهسازی مواردی در درون وبسایت است. بهینهسازی کلمه کلیدی و لینک سازی داخلی از جمله اقداماتی است که در فرایند سئو داخلی انجام میشود. با انجام این کار میتوانید با کلمه کلیدی هدف، در موتورهای جستجو خصوصاً گوگل رتبه بگیرید. از همین تعریف میتوان متوجه شد که کنترل سئوی داخلی کاملاً در دستان صاحب کسب و کار اینترنتی است.
- سئو خارجی (آف پیج سئو): این بخش از سئو، خارج از سایت انجام میشود و اقداماتی مثل بازاریابی در رسانههای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ را شامل میشود. در واقع ما از این روشها استفاده میکنیم تا لینکهای خارجی برای سایت خودمان بسازیم و رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشیم. با این اقدامات اعتبار سایت ما به شدت افزایش مییابد. البته توجه داشته باشید که سئو خارجی از کنترل صاحب کسب و کار اینترنتی خارج است؛ چون این کارها به صورت کامل خارج از سایت انجام میشود.
مهمترین شاخصه تفاوت بین سئو داخلی و خارجی این است که گوگل از سئوی داخلی برای ارزیابی صفحات سایت و سپس رتبهبندی آنها استفاده میکند.
این در حالی است که با استفاده از سئو خارجی، میزان اعتبار صفحات سایت را میسنجد. بنابراین هر دو روش سئو مکمل یکدیگر هستند و با کمک هم رتبه و اعتبار صفحات سایت را بهبود میبخشند. بنابراین باید روی هر دو روش حساسیت به خرج دهید و به بهترین شکل ممکن آنها را به انجام برسانید.
مزایای سئو خارجی برای کسب و کارهای اینترنتی
به صورت کلی نمیتوان تاثیر سئو بر کسب و کار آنلاین را نادیده گرفت. همچنین سئوی خارجی مزایای مختلفی برای وبسایتها و کسب و کارهای اینترنتی دارد. در ادامه این بخش از مقاله تصمیم داریم به چند مورد از مهمترین مزایای سئو خارجی برای بیزینسهای آنلاین بپردازیم:
1. بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو
اصلاً هدف مدیران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از سئو چیست؟ چرا اینقدر سئو برای آنها اهمیت دارد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که سئو باعث میشود که سایت ما از دید موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل، معتبر و ارزشمند شناخته شود.
وقتی موتورهای جستجو سایت ما را ارزشمند بدانند، به آن توجه میکنند و حاصل این توجه، قرار گرفتن سایت ما در بهترین نتایج جستجو خواهد بود. بنابراین در صورتی که میخواهید صفحات سایت خود را در بین بهترین نتایج جستجوی گوگل ببینید، سئو و خصوصاً سئوی خارجی را جدی بگیرید.
2. افزایش ترافیک سایت
وقتی رتبه صفحات سایت ما در موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل بهتر شود، قطعاً کاربران بیشتری وارد سایت ما میشوند و با این کار ترافیک سایت ما به میزان قابل توجهی افزایش مییابد. هر چه تعداد کاربران ورودی به سایت ما بیشتر شود، قطعاً احتمال خرید کردن آنها از سایت ما هم بیشتر میشود و در نتیجه فروش کسب و کار ما افزایش خواهد یافت.
3. ورود کاربران رسانه های مختلف به سایت ما
وقتی ما روی سئو داخلی سایت خود کار میکنیم، در واقع داریم تمرکز خود را روی جلب رضایت موتورهای جستجو میگذاریم و تلاش میکنیم که کاربران زیادی را از سوی موتورهای جستجو جذب کنیم.
این در حالی است که وقتی سعی میکنیم روی سئو خارجی کار کنیم داریم تمرکز خود را روی رسانههای مختلف از قبیل رسانههای اجتماعی، سایتهای پرطرفدار و غیره میگذاریم. در نتیجه میتوانیم از فضاهای مختلفی مخاطب جذب کنیم.
4. افزایش اعتبار سایت و امکان کسب درآمد از همین اعتبار
یکی دیگر از مزایای مهم کار کردن روی سئوی خارجی سایت این است که موجب افزایش اعتبار سایت ما میشود. وقتی اعتبار سایت ما افزایش یابد، گوگل خیلی راحتتر به ما اعتماد میکند و صفحات سایت ما را در بین بهترین نتایج جستجوی خودش قرار میدهد.
از طرفی وقتی سایر متخصصان تبلیغات و بیزینسهای اینترنتی ببینند که اعتبار سایت ما بالا است، از ما درخواست میکنند که تبلیغات خودشان را در سایت ما منتشر کنند و در قبال انتشار تبلیغات خود، هزینهای را به ما بپردازند. وقتی این کار انجام شود، درآمد چشمگیری به سمت کسب و کار ما سرازیر خواهد شد.
فاکتورها و عوامل موثر در سئو خارجی
متخصصان و کارشناسان مختلف سئو، راهکارها و ابزارهای مختلفی را برای سئو خارجی سایت پیشنهاد میدهند. در این بخش از مقاله تصمیم داریم به مهمترین و اصلیترین عواملی که در سئوی آف پیج تأثیر دارند، اشاره کنیم.
1. تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند
یکی از مهمترین عواملی که روی سئوی خارجی سایت شما تأثیر دارد، تعداد دامنههایی است که به سایت شما لینک دادهاند. خیلی مهم است که سایتهای مختلفی به سایت شما لینک داده باشند. وقتی تعداد دامنهها بالا میرود، گوگل به این نتیجه میرسد که محتوا و سایت شما اعتبار بالایی دارد و میتواند محتوای شما را به مخاطبان بالقوه پیشنهاد دهد.
به این دلیل است که برخی از کسب و کارهای اینترنتی در سایتهای مختلفی رپورتاژ آگهی منتشر میکنند و تلاش میکنند که از دامنههای زیادی به سایت خود لینک دهند.
2. تعداد صفحاتی که به سایت شما لینک داده اند
یکی دیگر از فاکتورهای مهم و ارزشمندی که روی سئوی خارجی سایت شما تأثیر دارد، تعداد صفحاتی است که به سایت شما لینک دادهاند که به آن بک لینک نیز میگویند. درست است که تعداد دامنههایی که به سایت شما لینک دادهاند اهمیت دارد ولی تعداد صفحات هم مهم است و باید به آن توجه کرد.
فرض کنید یک دامنه تنها در یکی از صفحات خودش به سایت شما لینک دهد. چقدر تفاوت دارد با دامنهای که در شش مورد از صفحاتش به سایت شما لینک داده است؟ قطعاً هر چه تعداد صفحاتی که به شما لینک دادهاند بیشتر شود، اعتبار صفحات و دامنه سایت شما بیشتر میشود و گوگل بیشتر به شما اعتماد میکند.
3. رتبه صفحاتی که به سایت شما لینک داده اند
بدون شک تمام صفحاتی که به سایت شما لینک دادهاند، با هم برابر نیستند. اعتبار، ارزش و رتبه آنها در گوگل و سایر موتورهای جستجو قطعاً با هم فرق دارد.
هر چه رتبه صفحاتی که به شما لینک دادهاند بهتر باشد، حتماً گوگل برای لینکهایی که به شما دادهاند، ارزش بیشتری قائل میشود و باور میکند که سایت شما بسیار ارزشمند و معتبر است که سایتهای معتبر حاضر شدهاند در محتوای خودشان به سایت شما لینک بدهند.
بنابراین اگر میخواهید خیلی سریع اعتماد گوگل را جلب کنید و رتبه صفحات سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید، سعی کنید در سایتهایی لینک بسازید که رتبه صفحات آنها عالی باشد. هر چه رتبه این صفحات بهتر باشد، سایت شما سریعتر رشد میکند و در گوگل جایگاه میگیرد.
4. مرتبط بودن صفحاتی که به سایت شما لینک داده اند
یکی دیگر از فاکتورهایی که به موفقیت استراتژی سئو خارجی سایت شما کمک میکند، بک لینک گرفتن از صفحاتی است که با عنوان صفحه سایت شما مرتبط هستند. اگر موضوع صفحهای که میخواهید از آن بک لینک بگیرید، با موضوع صفحه سایت شما مرتبط باشد، گوگل و سایر موتورهای جستجو ارزش بیشتری برای این لینک قائل میشوند.
5. اعتبار دامنه هایی به سایت شما لینک داده اند
یکی دیگر از عواملی که روی سئو خارجی سایت شما تأثیر دارد، اعتبار دامنههایی است که به سایت شما لینک دادهاند. هر چه اعتبار دامنههایی (Domain Authority) که به سایت شما لینک دادهاند بهتر و بالاتر باشد، قطعاً گوگل هم به دامنه سایت شما اعتبار بیشتری میدهد و برای آن ارزش و اهمیت بیشتری قائل میشود.
بنابراین وقتی میخواهید رپورتاژ آگهی منتشر کنید، سعی کنید سراغ سایتهای بروید که اعتبار دامنه بالایی داشته باشند.
6. دریافت لینک از صفحه اصلی سایت هایی که به شما لینک داده اند
متخصصان و کارشناسان سئو بر این باور هستند که لینکهایی که از صفحه اصلی (Home Page) سایتها میگیریم، خیلی ارزشمندتر از لینکهایی هستند که از سایر صفحات سایتها میگیریم. این لینکها قدرت بالاتری دارند و گوگل به آنها اهمیت بیشتری میدهد.
7. تعداد لینک های نوفالو (Nofollow) و فالو (Dofollow)
پیش از آنکه بخواهیم این مورد را بررسی کنیم باید با مفهوم لینک فالو و نوفالو آشنا شویم. وقتی شما دارید در سایت خود محتوا تولید میکنید، یک سری لینک داخلی و خارجی به محتوای خود اضافه میکنید. یک سری از این لینکها، فالو (Dofollow) هستند؛ به این معنا که شما هم محتوای آنها را ارزشمند میدانید. به طور پیشفرض همه لینکها فالو هستند و خزندههای گوگل هم این لینکها را ردیابی میکنند.
حال اگر یک لینک داخلی یا خارجی به محتوای خود اضافه کنید و یک تگ نوفالو برای این لینک در نظر بگیرید، دیگر گوگل آن را ردیابی و دنبال نمیکند و به همین خاطر به این لینکها، نوفالو (Nofollow) گفته میشود.
حال سراغ بحث سئو خارجی برگردیم و ببینیم لینکهای فالو و نوفالو چه تأثیری در سئوی خارجی سایت دارند. گوگل رسماً اعلام کرده است که لینکهای نوفالو را در نظر نمیگیرد و آنها را به عنوان لینک خارجی محاسبه نمیکند. بنابراین برای سئو خارجی سایت خود تنها میتوانید روی لینکهای فالو حساب باز کنید.
8. تنوع انواع لینک
یکی دیگر از نکاتی که باید مد نظر قرار دهید این است که سعی کنید از سایتهای مختلف، بک لینکهای مختلف بگیرید. فرض کنید که از سایتهای مختلف بخواهید که تنها به یک صفحه از سایت شما لینک دهند و سایر صفحات سایت خود را نادیده بگیرید. چه اتفاقی میفتد؟ قطعاً گوگل این نوع از لینک سازی را غیرطبیعی میداند و برای آن ارزش و اعتبار چندانی قائل نمیشود.
9. لینک هایی که در بدنه محتوا هستند
متخصصان و کارشناسان محتوا و سئو بر این باور هستند که بهتر است لینک خارجی در بدنه و داخل محتوا ساخته شود. لینکهایی که در متن محتوا نیستند و به نوعی در خارج از متن و بدنه محتوا ساخته شدهاند، نسبت به لینکهایی که در بدنه محتوا هستند ارزش و اعتبار کمتری دارند.
10. انکرتکست لینک
یکی دیگر از نکات مهمی که برای لینک سازی باید مد نظر قرار دهید، انکرتکست لینک است. باید تلاش کنید که از کلمه کلیدی صفحه مقصد در انکر تکست استفاده کنید. در صورتی که در انتخاب انکرتکست دقت کافی را به خرج ندهید، ممکن است تأثیر منفی روی رتبهبندی سایت خود بگذارید.
سئو خارجی شامل چه مواردی می شود؟
حال که با مزایا و عوامل موثر بر سئو خارجی آشنا شدیم، نوبت به معرفی 15 تکنیک مختلف برای رشد برند و افزایش تعداد ورودیهای گوگل میرسد. اگر بهدرستی از این تکنیکها استفاده شود، تعداد بازدیدکنندههای سایت شما در طول زمان افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
1. لینک سازی
لینک بیلدینگ یا لینک سازی یکی از اصلیترین فاکتورها در هر استراتژی برای بهبود سئو خارجی است. هرچند، شما باید دقیقا بدانید که چگونه از آن باید به عنوان یک تاکتیک سئو آف پیچ باید استفاده کرد. یکی از اهداف اصلی از لینک سازی، افزایش اعتبار کسبوکار است است.
زمانی که شما لینکی از یک سایت با اعتبار بالا دریافت میکنید، به اعتبار سایت شما نیز افزوده میشود. با این تفاسیر، هدف اصلی شما باید دریافت لینک های باکیفیت از سایتهای معتبر دیگر باشد. توجه داشته باشید که در این زمینه، کیفیت همیشه مهمتر از کمیت است.
2. برندسازی
برندها و فعالیتهایی که آنها دارند همیشه مورد توجه گوگل بوده است. برندسازی نهتنها بخشی از استراتژی بازاریابی و SEO، بلکه باید بخشی از رویکرد شما برای سئو خارجی باشد. برای موفقیت در این زمینه باز هم باید روی اعتبار دامنه و پیدا کردن راههای مختلف برای بالا بردن آن کار کرد. اما برندسازی چه ارتباطی با استراتژی سئو دارد و چه عواملی به موفقیت شما کمک خواهند کرد؟
جستجوی برند
یکی از مهمترین شاخصها، افزایش جستجوی برند شما توسط کاربران است؛ این میتواند شامل جستجوی اسم برند، محصولات یا حتی دامنه شما باشد. برای اینکه متوجه شوید برند شما چقدر توسط کاربران در طول زمان جستجو شده است، میتوانید از ابزارهای مختلفی مثل SEMRUSH و گوگل ترندز استفاده کنید.
صفحه نتایج موتور جستجوی برند (Brand SERP)
این در واقع همان صفحهای است که وقتی کسی نام برند شما را جستجو میکند، نمایش داده خواهد شد. چیزی که در این صفحه نمایش داده میشود، همان دیدگاهی است که گوگل از برند شما دارد. به همین جهت، همواره روی ارزیابی و بهینهسازی این بخش باید تمرکز داشته باشید.
3. بازاریابی محتوا
برخی تصور میکنند که بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ صرفا به سئو آن پیچ و وبسایت شما مربوط میشود. اما اگر بخواهیم یک نگاه کلیتر داشته باشیم، میتوان گفت انتشار یک محتوای خوب بر روی سایت، تنها بخشی از این رویکرد بوده و تمام محتوایی که شما در هر جایی از وب منتشر میکنید نیز شامل بازاریابی محتوا میشود.
این یعنی اگر شما یک پست مهمان در سایتی دیگر بنویسید یا به کمک یک اینفوگرافی، یک بک لینک از سایتی معتبر بگیرید، در واقع بازاریابی محتوا انجام دادهاید.
بازاریابی محتوا، فرصتی عالی برای ایجاد یک محتوای جذاب و تعاملبرانگیز برای بهبود سئو خارجی است که باعث میشود سایر سایتها یا افراد آن را به اشتراک بگذارند یا به صفحه آن محتوا لینک بدهند. موارد زیر برخی از مرسومترین تاکتیکهای بازاریابی محتوا هستند:
- پستهای وبلاگ
- اینفوگرافیها
- نظرسنجیها یا تحقیقات
- کتابهای الکترونیکی
4. محتوای پی آر (PR)
محتوای پی آر یا اصطلاحا «روابط عمومی» که معمولا به اخبار یا رویدادهای مرتبط با برندها مربوط میشود، تکنیکی عالی برای لینک سازی و افزایش اعتبار دامنه در مقیاس بسیار بالاست. اگر بتوانید استراتژی PR خود را به بهترین شکل ممکن تدوین کنید، ممکن است از سایر منابع یا سایتهای مرتبط نیز بک لینک بگیرید. محتوای PR علاوه بر کمک به لینک سازی و بهود سئو خارجی میتواند فواید دیگری هم داشته باشد:
- آگاهی از برند و اعتبار صفحه نتایج موتور جستجو برند را افزایش میدهد.
- کسبوکارتان را در مقابل مخاطب هدف شما قرار داده و باعث میشود که آنها در مورد شما صحبت کنند.
- سبب افزایش ترافیک میشود.
- سبب شناخته شده شما به عنوان پیشرو در کسبوکار و نهایتا باعث افزایش اعتبار شما میشود.
5. سئو محلی
اگرچه سئو محلی یک مبحث کاملا مجزاست اما از برخی از المانهای آن به عنوان بخشی از تاکتیکهای مرتبط با سئو خارجی میتوان استفاده کرد.
گوگل مای بیزسنس
تحقیقات نشان میدهند که 46 درصد از جستجوهای گوگل مربوط به پیدا کردن اطلاعات کسبوکارهای محلی است. این یعنی اگر شما وبسایت خود را برای نمایش در میان کسبوکارهای محلی بهینه نکنید، تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را از دست خواهید داد. به علاوه، خود این کار نیز بخشی از سئو خارجی است.
نقل و قول (Citation)
یک نقل و قول به اشاره به کسبوکار، آدرس، شماره تلفن یا حتی برند شما در فضای آنلاین اشاره دارد و لازم است اطلاعاتی که در فضای مجازی از خود قرار میدهید، کاملا درست باشند.
6. سوشال سیگنال
حضور در شبکه های اجتماعی مستقیما نمیتواند روی رنکینگ شما تاثیر بگذارند اما سکویی برای دیده شدن بهتر شما و کسبوکارتان هستند. بسیاری از کاربرانی که میخواهند با یک برند ارتباط داشته باشند، قبل از هر چیز برای کسب اطلاعات بیشتر سراغ شبکه های اجتماعی میروند.
با این تفاسیر، بسیار مهم است که حضوری پررنگ در این شبکهها داشته و به آنها به چشم کانالی برای معرفی و تبلیغ برند خود نگاه کنید. لایک، کامنت، اشتراکگذاری محتوای شما و هرگونه تعامل دیگری که کاربران با محتوای شما در شبکه های اجتماعی داشته باشند، سبب به دست آوردن سوشال سیگنال میشود.
7. انجمن های اینترنتی
اگرچه طی سالهای اخیر از انجمنهای اینترنتی و فرومها به شکل بدی برای لینک سازی استفاده شده، ولی ما همچنان حضور در این فضا را به عنوان یک تاکتیک سئو خارجی معرفی میکنیم.
البته رویکردی که ما برای شما داریم، کاملا متفاوت است؛ به جای اینکه به انجمنهای اینترنتی صرفا به فرصتی برای لینک سازی نگاه کنید، سعی کنید با مخاطبان و مشتریان بالقوهای که در فرومهای مرتبط فعالیت دارند، در مورد محصول یا خدماتتان صحبت کرده و خود را در کارتان به عنوان یک متخصص معرفی کنید.
با این شیوه، فرومها میتوانند در کنار ایجاد حس اعتماد، به لینک سازی و آگاهی از برند نیز کمک زیادی کنند.
8. اینفلوئنسر مارکتینگ
همکاری با اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی مختلفی مانند یوتیوب، اینستاگرام و تیک تاک، یکی از بهترین راهها برای افزایش آگاهی از برند و معرفی شما به مخاطبان است. اگر با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ به دنبال گرفتن بک لینک هستید، مطمئن شوید تمامی آنها نو فالو هستند؛ لینکهایی با محتوای اسپانسر، بر خلاف دستورالعملهای گوگل است.
بهتر است این اصل را باز هم یادآوری کنیم: سئو خارجی صرفا به معنی لینک سازی و گرفتن بک لینک نیست؛ در عوض، از فرصتهای موجود میتوان برای ارتباط بهتر با مخاطبان و مشتریان احتمالی استفاده کرد.
9. رویدادهای آنلاین و وبینارها
برگزاری رویدادها و وبینارها یکی از بهترین تاکتیک های سئو خارجی است و انجام آن میتواند کمک زیادی به برندسازی شما کمک کند. اگرچه برای برگزاری یک وبینار خوب باید زحمت زیادی کشید، ولی اگر همهچیز بهدرستی انجام شود، هیچ روشی به اندازه وبینار و رویدادهای آنلاین نمیتواند به برندسازی و تبلیغ شما کمک کند.
در صورتی که وبینار شما موفق باشد، مردم و رسانهها در مورد شما صحبت خواهند کرد و همین موضوع، فرصتی بسیار خوب برای گرفتن بک لینک را نیز فراهم میکند.
10. پست مهمان
ارسال پست مهمان یکی از تکنیک های مرسوم و البته بسیار خوب برای لینک سازی است که میتواند ترافیکی هدفمند را روانه وبسایت شما کند. برای این کار کافیست در وبسایت فرد دیگر، مطلبی باارزش برای مخاطبان آن سایت بنویسید و در ازای آن، لینک دریافت کنید.
هدف اصلی شما از ارسال پست های مهمان باید ارتباط با مخاطبان جدید و دریافت ترافیک از وبسایتی مرتبط و در نهایت برندسازی باشد؛ اگر این کار بهدرستی انجام شود، میتوانید علاوه بر لینک، مشتریان تازه نیز پیدا کنید.
11. پادکست
این روزها پادکستها خیلی محبوب شدهاند و اگر از آنها به عنوان یک تاکتیک کاربردی برای بهود سئو خارجی خود استفاده نکنید، فرصتی بزرگ را برای برندسازی از دست دادهاید. خوشبختانه یا متاسفانه، بسیاری از کسبوکارها هنوز سمت درست کردن پادکست نیامدهاند و این یعنی فرصتی عالی برای لینک سازی و بهبود سئو خارجی پیش روی بسیاری از افراد است.
12. نقدهای آنلاین (Reviews)
آیا میدانستید که 93 درصد از مردم میگویند نظرهای کاربران اینترنتی روی تصمیم آنها برای خرید اثرگذار است؟ استفاده از نقدهای آنلاین یکی از بهترین و موثرترین تاکتیکهای سئو خارجی است که متاسفانه بسیاری از افراد، آنها را دست کم میگیرند.
بر خلاف تصور بسیاری از افراد، گوگل از ریویوهای آنلاین و نظرهای کاربران برای اعتبار دادن به برندها استفاده میکند؛ اتفاقی که در نهایت به افزایش اعتبار دامنه منتهی میشود.
کسبوکاری که در شبکههای اجتماعی، پلتفرمهای شخص ثالث و وبسایتهای مختلف بتواند بازخوردهای مثبتی را دریافت کند، جایگاه خود را به عنوان یک برند تثبیت کرده و علاوه بر دریافت بک لینک، میتواند ترافیک وبسایت و نرخ تبدیل کاربر به مشتری را نیز افزایش دهد.
13. بازنشر محتوا
خیلی وقتها وبسایتهای مختلف به جای اینکه خودشان برای تولید محتوا دست به کار شوند، به بازنشر محتوای ارزشمند دیگر سایتها میپردازند؛ یاهو یکی از بزرگترین پلتفرمهایی است که معمولا محتوای دیگر منابع معتبر را بازنشر میکند. اما چنین کاری چگونه میتواند بخشی از تاکتیک سئو خارجی باشد؟
به عنوان یک تاکتیک سئو، کاربران میتوانند مقالهها و محتوای خود را روی سایتهای دیگر بازنشر کرده و به ازای آن، یک لینک به مطلب اصلی بدهند تا از مشکلات تکراری شدن مطالب نیز جلوگیری شود. گوگل حتی پیشنهاد میکند که از آن منبع یا سایت بخواهید که در مطلب بازنشرشده از تگ noindex نیز استفاده کند. با این کار، محتوای شما در مقابل مخاطبان بیشتری قرار گرفته و وبسایت شما بک لینک نیز دریافت خواهد کرد.
14. دایرکتوری های آنلاین
یکی دیگر از تکنیکهای قدیمی برای بهبود سئو خارجی، ثبت آدرس سایت در دایرکتوریهای آنلاین است؛ این روش به گرفتن بک لینک هایی با اعتبار بالا کمک زیادی میکند. البته کمی طول میکشد که از آن سایتها بتوانید مخاطبان تازه و ترافیک زیاد دریافت کنید، اما این روش در طولانیمدت جواب میدهد.
15. رپورتاژ آگهی
انتشار رپورتاژ آگهی در سایتهای دیگر، یکی از قدیمیترین و بهترین تکنیکهای لینک سازی و بهبود سئو خارجی است که اگر بهدرستی انجام شود، همیشه جواب میدهد. رپورتاژ آگهی میتواند هدفی به جز معرفی خدمات یا محصولات داشته باشد و صرفا برای گرفتن بک لینک از سایتی با اعتبار بالاتر انجام شود. هرچند، اگر میخواهید بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است محتوای خود را در سایتی با موضوع مرتبط منتشر کنید تا مخاطبان آن سایت نیز برای مطالعه دیگر مقالههای سایت شما یا حتی خرید محصولات و خدماتتان ترغیب شوند.
سئوی آف پیج؛ یک قدم بزرگ و تاثیرگذار
عوامل و فاکتورهای متعددی روی موفقیت یک کسب و کار اینترنتی تأثیر دارد. یکی از عواملی که صاحبان و مدیران کسب و کارهای اینترنتی باید به آن توجه ویژه داشته باشند، سئو خارجی یا سئوی آف پیج است. با کمک گرفتن از این سئو میتوانید جایگاه صفحات سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید و از طرفی میتوانید مخاطبان بالقوه را از رسانهها و منابع مختلف به سمت سایت خود بکشانید.
آیا تاکنون برای بهینهسازی سایت خود برای موتورهای جستجو گامی برداشتهاید؟ شما در راستای سئوی خارجی سایت خود چه اقداماتی انجام میدهید؟ از نگاه شما چه فاکتورهایی بیشترین تأثیر را در سئوی آف پیج سایت دارند؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و همراهان همیار آکادمی در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.
منبع: Neil Patel