از جمله راهکارهای رایجی که وبمستران برای بهبود سرعت سایت به سراغ آنها می روند، شامل تکنیک بارگذاری تنبل Lazy load، کشکردن صفحات و فشردهسازی کدها (minify) میشود. علاوه بر این روشهای متداول، افزونههای وردپرسی مختلفی هستند که برای افزایش سرعت سایت میتوان آنها را روی وردپرس سایت نصب کرد.
بهبود کیفیت و ساختار محتواهای سایت
قبل آنکه به فکر سئو سایت باشید باید روی تجربه کاربری بازدیدکنندگان تمزکر کنید. بدین ترتیب ارتقای رتبه با بهبود ساختار سایت و تجربه کاربری صورت میپذیرد. نحوه چینش صفحات سایت، کیفیت محتوا و لینک سازی داخلی بین محتواها برای گوگل بسیار اهمیت دارد.
همچنین تولید محتوا ارزشمند مهمترین اساس برنامه محتوایی در هر کسبوکاری محسوب میشود؛ بنابراین، برای موفق شدن نیاز به به تولید محتوای باکیفیت، بهروز، بهینه شده و منظم دارید.
همچنین ساختار انتشار محتوای سایت را بر اساس تکنیک پیلار کانتنت (Pillar) و کلاستر (Cluster) یا کرنر استون بنا کنید و ساختار مقالات خود را بر اساس تکنیک آسمان خراش شکل دهید.
بهینهسازی تصاویر سایت
این طور نیست که موتورهای جستوجو فقط متون را در سایت شما بررسی میکنند. تصاویر هم نقش بسزایی در امتیاز منفی یا مثبت برای سایت شما دارند.
برای مثال تصور کنید شما هیچ اهمیتی به سایز عکس آپلود شده روی سایتتان ندهید. اینکه حجم تصاویر چقدر زیاد باشد. همین میتواند یک امتیاز منفی برای لود و سرعت سایت باشد.
هر تصویری در سایت دارای تگی است به نام Alt. این تگ در سیستمهای مدیریت محتوا به صورت یک ویژگی به تصویر اختصاص داده میشود. تگ آلت نوشته جایگزینی است که در صورت لودنشدن تصاویر به هر دلیلی، جایگزین آنها خواهد شد. از طرف دیگر، تصاویری که در تگ متن جایگزین خود از کلمات کلیدی هم استفاده کرده باشند توسط گوگل دیده میشوند و چه بسا در قسمت تصاویر جستوجوشده در صفحه نتایج دیده شوند.
انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی
بهبود سئو سایت بدون تحقیق کلمات کلیدی معنا و مفهومی ندارد. در واقع پیداکردن کلمات کلیدی اصلی از دو جهت اهمیت دارد؛ با جستوجوی کلمات کلیدی میتوانید موضوعاتی جذاب در حوزه تخصصی خود به دست آورید و به کمک کیورد ریسرچ بهترین کلیدواژهها برای تولید محتوا را مییابید و بر اساس آن استراتژی تولید محتوای خود را تنظیم میکنید. راههای زیادی برای یافتن کلمات کلیدی مناسب حوزی کاریتان وجود دارد؛ شما میتوانید از ابزارهای گوناگون برای بررسی معیارهای سرچ کلمات کلیدی و یافتن ایدههای بیشتر استفاده کنید.
بهینهسازی کدهای سایت
رعایت استانداردهای کدنویسی یکی از مهمترین نکتههایی که در طراحی صفحات سایت باید در نظر گرفته شود. طراحی سایت باید به گونهای باشد که هیچگونه باگ یا مشکلی در زیرساختها و کدهای HTML وجود نداشته باشد. کدنویسی ساده و بهینه در بازدهی و افزایش سرعت سایت تاثیر مستقیم دارد و با رعایت نکات زیر می توانید از بروز مشکلات، در عملکرد و سرعت سایت و کارکرد خزندههای گوگل جلوگیری کنید.
برای مثال، بهکاربردن کدهای java script به صورت inline یکی دیگر از اشتباهات رایج درهنگام کدنویسی سایت است و باعت میشود نمایش سایت دچار مشکل شود. همچنین، استفاده از نسخههای قدیمی html و css و فراموشکردن تگهای اصلی سایت مانند تگ title، مشکلاتی هستند که اغلب برنامهنویسان با آن مواجه میشوند.
استفاده از لینکسازی خارجی برای بهبود سئو
رباتهای گوگل پس از بررسی مطالب سایت، بهدنبال منبع و مرجع معتبری میگردند تا محتوای شما را به اعتبار آنها تایید کنند. در واقع وقتی سایت، بلاگ و یا انجمنی از شما صحبت میکند که از امتیاز خوبی در نظر گوگل برخوردار است، گوگل نیز به تایید آنها بیشتر از توضیح خودتان اهمیت خواهد داد. آنچه در محبوبشدن سایتی مشکل و زمانبر است، این است که دریافت لینک از دیگر سایتها، کاملاً طبیعی و بدون دخالت باشد. به همین دلیل است که باید خودتان در ابتدا با تکنیکهای لینکسازی طبیعی آشنا شوید و از این روش برای سرعتبخشی به روند ساخت بک لینک استفاده کنید. در این راستا میتوانید از روشهای مختلفی مانند انتشار رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک (لینکهای سایت واید)، لینک پرومکس (سرویس جدید تریبون)، بکلینکهای کامنتی، انتشار پست مهمان و … استفاده کنید.
ارتقا سئو سایت با لینک سازی داخلی
تقویت لینکدهی بین صفحات داخلی سایت، نقش کلیدی و حیاتی در ارتقا سئو سایت دارد. لینک سازی داخلی بین صفحات، میزان اهمیت آنها را برای رباتهای گوگل مشخص میکند. هر چه تعداد لینکهای مرتبط و با کیفیت ارجاع داده شده به یک صفحه بیشتر باشد، اعتبار آن صفحه هم بالاتر رفته و گوگل متوجه می شود که آن مطلب از ارزش بالاتری برخوردار است. برای لینک سازی داخلی اصولی و پر بازده باید قواعد بازی را بلد باشید؛ برای مثال، از مطالب مرتبط را به یکدیگر لینک داخلی دهید تا بازدیدکنندگان را به صفحات ارزشمند سایتتان هدایت کنید. صفحات اصلی را با کلمات کلیدی دقیق لینک سازی کنید. با لینکدهی به پستبلاگهای قدیمی از اعتبار و ارزش آنها برای ارتقای رتبه محتواهای جدید استفاده کنید. در ساخت لینک و ایجاد ارتباط بین صفحات، به ویژگی فالو بودن لینکهای توجه داشته باشید تا انتقال اعتبار و پیج رنک بدرستی رخ دهد.
بهینه سازی سایت برای موبایل
بهینهسازی نسخه موبایل دیگر یک گزینه نیست و تبدیل به یک مورد الزامی برای هر سایتی شده است. سئو نسخه موبایل سایت به تجربه کاربری بستگی دارد. گوگل به عنوان یکی از مهمترین موتورهای جستوجو، به منظور بهینهسازی سایت، چندین فاکتور را در نظر گرفته است که استفاده از کدنویسی صحیح در بهینه سازی سایت برای موبایل یکی از آنهاست. ریسپانسیو بودن سایت در واقع یکی از اصلیترین ملاکها ست.
بهبود سئو سایت با استفاده از Featured Snippets
حتما تجربه کردهاید که وقتی موضوعی را در گوگل سرچ میکنید، پیش از نمایش لینکهای مختلف، لیستی بولتدار یا تعریفی کوتاه در بالای نتایج قرار میگیرد. این اطلاعات محتواهای اضافی مرتبط با عبارت جستوجوشده هستند. باتوجه به اینکه، اولین صفحه گوگل شامل فهرستی از بهترین و مورد اعتمادترین محتواهای گوگل درباره کلمه کلیدی موردنظر است، گوگل اطلاعات مورد نیاز ساخت فیچراسنیپت را از محتواهای موجود در همان صفحه انتخاب میکند.
به طور کلی، فیچر اسنیپتها به دلیل جایگاه بسیار خوب و ظاهر متفاتی که دارند، بسیار بیشتر از سایتهای دیگر دیده میشود و توجه مخاطبان را جلب میکند. بهدستآوردن این جایگاهها موجب افزایش بازدید صفحه خواهد شد. فیچر اسنیپت انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع سؤال، اطلاعاتی را به ما نشان میدهد.
توجه به طراحی و قالببندی سایت
قالبهای سایت درواقع کدهای HTML هستند که محتوا و اطلاعات را برای موتور جستجو قابلفهم میکنند. انتخاب شما برای راهاندازی سایت، طراحی سایت کدنویسیشده یا استفاده از قالبهای آماده وردپرسی میتواند باشد. اینکه کدام روش را برای طراحی سایت استفاده کنید، به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد. اما مهمترین نکتهای که باید به خاطر داشته باشید، این است که میان طراحی و قالب سایت با کسبوکارتان تناسب وجود داشته باشد. در قدم بعدی توجه به ساختاربندی سایت است. رعایت استاندارد URLها، بهینهسازی کدهای سایت و ریسپانسیوبودن نمایش سایت میتوانید سایتی استاندارد با قالببندی درست داشته باشید.
انتخاب عنوان مناسب و متا تگ برای صفحات
همانطور که گفتیم که هر صفحه از سایت دارای یک موضوع، عنوان و آدرس منحصربهفرد است. این عنوان و موضوع به موتور جستوجو محتویات داخل صفحه را معرفی میکند. یکی از مهمترین موارد ارتقا رتبه سایت همین عنوان صفحات است. عنوان را گوگل تحت متا تگ تایتل میشناسد. یعنی همان تب بالای مرورگرتان که وقتی ماوس را روی آن قرار میدهید، نوشتهای را نشان میدهد. این نوشته همان عنوان صفحه است. این عنوان با متنی که به عنوان تیتر مطلب در صفحه با تگ H1 قرار میگیرد متفاوت است. سعی کنید حتماً کلمه کلیدی را در این عنوان استفاده کنید.
دیسکریپشن یا تگ توضیحات هم همان توضیحی است که وقتی یک کلمه کلیدی را در گوگل سرچ میکنیم در لیست نتایج به عنوان خلاصه مطلب به شما نشان میدهد. برای مطالب و صفحات سایت میتوانید این توضیحات را در قسمت متای توضیحات وارد کنید تا موتورهای جستوجو بدانند محتوای شما برای ارائه به کاربر شامل چه چیزی میشود.
سعی کنید کلمه کلیدی را در این متن هم استفاده کنید.