How create content creator

خداحافظی الکسا از دنیای وب

شرکت آمازون اعلام کرد، سایت الکسا، سرویس تجزیه و تحلیل ترافیک وب، آنالیز و مانیتورینگ وبسایت رتبه‌بندی سایت‌ها و تحقیق کلمات کلیدی خود را بعد از دو دهه فعالیت تعطیل خواهد کرد. الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط یک شرکت مستقر در لهستان به راه افتاد و چند سال بعد توسط شرکت آمازون، که آن زمان هنوز خرده‌فروشی آنلاین را لانچ نکرده بود، این سرویس را خریداری کرد. سایت Alexa یکی از ابزارهای بسیار کاربردی است که به ویژه برای تجزیه و تحلیل ترافیک‌های ورودی وبسایت‌ها و رتبه‌بندی آنها در میان دنیای وب به کار می‌آید. البته این تنها کارکرد الکسا نبوده و یکی از محبوب‌ترین سرویس‌ها در میان فعالان حوزه سئو است.

خداحافظی الکسا
خداحافظی الکسا

اکنون آمازون اعلام کرده که در تاریخ اول ماه می سال ۲۰۲۲ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱)، یعنی تنها یک ماه پس از تولد ۲۶ سالگی آن، این سرویس را برای همیشه تعطیل خواهد کرد. در بیانیه آمازون آمده است: «بیست و پنج سال پیش، اینترنت الکسا را تاسیس کردیم. پس از دو دهه کمک به شما برای یافتن، دستیابی و تبدیل مخاطبان دیجیتالی خود، تصمیم دشواری گرفتیم که Alexa.com را در ۱ مه ۲۰۲۲ بازنشسته کنیم. متشکریم از اینکه ما منبع اصلی شما برای تحقیق محتوا، تجزیه و تحلیل رقابتی، تحقیق کلمات کلیدی و… هستیم.»

دلایل تعطیلی سایت الکسا و  بهترین جایگزین برای رتبه‌بندی Alexa

البته در این بیانیه به دلیل اصلی گرفتن این تصمیم اشاره‌ای نشده است اما طبق بررسی‌هایی که در برخی نشریه‌ها انجام شده بود، ترافیک الکسا در یک دهه گذشته رو به کاهش بوده است. از طرفی دیگر با افزایش استفاده روزافزون اپلیکیشن‌های موبایل آمار و رتبه‌هایش دقت گذشته را نداشتند زیرا راهی برای اندازه‌گیری ترافیک اپلیکیشن‌های موبایل نداشت. به طور مثال با اینکه تیک‌تاک و واتساپ یکی از پر استفاده ترین اپ‌های دنیا هستند و اما در الکسا به خاطر همین موضوع رتبه آنچنان بالایی ندارند.

خداحافظی الکسا
خداحافظی الکسا

همچنین الکسا بارها متهم شده است که در داده‌های خود دست می‌برد، اما با وجود اتهامات، همچنان محبوب‌ترین سرویس باقی ماند. از هم اکنون ارائه خدمات پولی خود به مشتریان جدید را متوقف کرده است. اما به مشتریان قدیمی خود تا آخرین روز خود خدمات ارائه خواهد داد. همچنین این مشتریان می‌توانند اطلاعات خود را از دیتابیس الکسا خارج کنند.

خداحافظی الکسا از دنیای وب

سایت الکسا البته تنها منبع ارائه سرویس ترافیک وب نیست؛ Similarweb،Tranco و ComScore از جمله سرویس‌های مشابه هستند. همچنین برای تحلیل سئو می‌توان از ابزارهایی همچون Ahrefs و Moz استفاده کرد.

خداحافظی الکسا
خداحافظی الکسا

نکته دیگر آینده مبهم بازارهای جانبی است که در کنار سرویسی همچون Alexa راه‌اندازی شده‌اند. برای مثال، سرویس‌های محلی که بر اساس داده‌های آن به تحلیل و بررسی وب‌سایت‌ها می‌پردازند، احتمالا از قربانی‌های تصمیم مدیران آمازون خواهند بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!