tag academy 01

تگ عنوان (Title Tag) چیست؟

آیا تا‌به‌حال شده که وارد مغازه‌ای شوید و بدون آنکه نگاهی به ظاهر محصول جدید بازار بیندازید، آن را از فروشنده بخرید؟ در این حالت معمولاً اگر محصول جدیدی توجه ما را جلب کند، ابتدا نگاهی به مشخصات روی کالا می‌اندازیم و پس از آن برای خرید تصمیم‌گیری میکنیم. انتخاب یک صفحه از نتایج گوگل برای ورود به آن هم دقیقاً به همین شکل است.

زمانی‌ که در گوگل عبارتی را جستجو می‌کنیم، در صفحه نتایج جستجو، لینک‌هایی به رنگ آبی و با فونت بزرگتر نسبت به بقیه محتوای صفحه می‌بینیم. این کلمات، عنوان صفحه یا Title tag هستند؛ جملاتی که توصیف دقیقی از محتوای صفحه را به نمایش می‌گذارند.

تگ عنوان صفحه تأثیر به‌سزایی در سئو سایت ما دارد و می‌توانیم با تعریف صحیح تگ تایتل، میزان ورودی سایت خود را تحت تأثیر قرار دهیم. به همین دلیل باید با رعایت نکات و اصول سئو و ایجاد جذابیت لازم در تگ عنوان، بازدیدکنندگان را به انتخاب سایت خودمان از بین دیگر نتایج گوگل، ترغیب کنیم.

این مقاله ، راهنمای کاملی برای نگارش صحیح و اصولی تگ عنوان، نمونه‌ای از html استاندارد، تعداد کاراکتر قابل قبول، اشتباهات رایج در بکاربردن عنوان صفحه و در نهایت، نحوه نوشتن یک عنوان جذاب را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

درک عمیق‌تر تگ عنوان با یک مثال واقعی

وقتی از کسی در مورد شغل یا حرفه‌اش سوال می‌کنیم جواب‌های احتمالی به این صورت خواهند بود.

  • شغلم آزاده!
  • متخصص سئو هستم.

کار آزاد بازه‌ گسترده‌ای از شغل‌های خدماتی و فنی را شامل می‌شود و نمی‌توان حدس دقیقی در مورد آن داشت. اما وقتی پاسخ متخصص سئو باشد، اطلاعاتی کامل در جوابی کوتاه به ما داده می‌شود. تگ عنوان همان پاسخ کوتاه و نسبتاً کاملی است که توسط ربات‌های گوگل به سوالات کاربران داده می‌شود. عنوان صفحه در قالب یک تعریف دقیق‌تر به شرح زیر است.

تگ تایتل بخشی از کد‌های HTML سایت است که چکیده‌ای از محتوای صفحه را نمایش می‌دهد و به دلیل نمایش در SERP بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

تگ عنوان (Title Tag) چیست؟
تگ عنوان (Title Tag) چیست؟

Title Tag از چه راه هایی سئو سایت را متحول میکند؟

هدف کاربران از جستجو در اینترنت و سرچ‌کردن عبارات مختلف، رسیدن به یک پاسخ یا راه حل منطقی است. یک عنوان جذاب و استاندارد، می‌تواند تابلوی ورودی برای هدایت کاربر به محتوای سایت ما باشد.

تگ عنوان با وظیفه انتقال محتوای صفحه در قالب جملاتی کوتاه به کاربران و ربات‌های گوگل، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت ماست که تأثیر مستقیمی در ترافیک ورودی خواهد داشت. در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین تاثیرات Title Tag را با هم مرور کنیم.

افزایش CTR یا نرخ کلیک

زمانی که کابران به جستجو در گوگل می‌پردازند، نتیجه‌ای را انتخاب می‌کنند که نزدیک‌ترین و جذاب‌ترین پاسخ به عبارت جستجوشده‌ آن‌ها را داشته باشد. استفاده صحیح و اصولی از تگ تایتل تأثیر مستقیمی در افزایش ترافیک ورودی سایت از گوگل دارد.

پس با توجه به محدودیت کاراکترها، باید بهترین عنوان صفحه ممکن را از ترکیب کلمات کلیدی هدف بوجود بیاوریم. جالب است بدانید در اصطلاح به یک تایتل صحیح و جذاب، Eye catching یا چشم‌گیر نیز گفته می‌شود.

صفحات وبسایت با استفاده از تگ عنوان توسط ربات‌های گوگل درک شده، در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. بنابراین بطور مستقیم در ترافیک ورودی و تجربه کاربری افراد از صفحه نیز تأثیرگذار هستند.

با استفاده از عنوان مناسب، در سئو محلی بدرخشید

اگر مالک رستوران هستید و بهترین مرغ سوخاری در منطقه ولیعصر را تهیه می‌کنید، همین عبارت را در عنوان صفحه سایت بکار ببرید. برای مثال «خرید بهترین مرغ سوخاری ولیعصر – فست فود KFC»

با چنین رویکردی فعالیت تخصصی خود را به گوگل و مخاطبین اطلاع می‌دهیم و به‌مرور شاهد تأثیر مثبت آن در سئو سایت خواهیم بود. اگر میخواهید ارتباط تگ عنوان با سئوی محلی را بهتر درک کنید، پیشنهاد میکنیم مقاله الگوریتم کبوتر گوگل را مطالعه کنید

تأثیر منفی تگ تایتل در سئو سایت!

در گذشته با استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه تگ عنوان به‌گونه‌ای مورد استفاده قرار می‌‎گرفت که ربات‌های موتورهای جستجو، به‌سادگی فریب آن را می‌خوردند. اما این روزها دیگر فریب‌دادن ربات‌های گوگل به همین آسانی نیست. برای مثال در صورت استفاده بیش از حد کلمات در عنوان صفحه، واژه‌ها به‌صورت کامل در نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شوند.

عدم نمایش کامل عنوان منجر به گمراهی کاربر و انتقال درکی متفاوت از هدف صفحه ما به کاربر می‌شود. درنتیجه، تأثیر منفی آن مستقیماً بر سئو سایت اعمال خواهد شد. همچنین درصورت تکرار چندین‌باره کلمه کلیدی یا همان keyword stuffing معروف در عنوان صفحه، حتی ممکن است توسط ربات‌های گوگل جریمه شده و به قعر صفحات نتایج گوگل سقوط کنیم.

برخلاف باور عموم، نوشتن یک عنوان صفحه‌ی صحیح و اصولی کار ساده‌ای نیست. یک اشتباه می‌تواند منجر به برداشت‌های اشتباه بسیاری از عنوان مطالب سایت ما شود. در ادامه این مطلب، 4 اشتباه رایج در درک و استفاده از عنوان صفحه را معرفی می‌کنیم.

1-عنوان صفحات بسیار طولانی

تعداد کلمات بهینه برای ایجاد title tag بازه‌ای بین 50 تا 70 کاراکتر است. اگرچه قراردادن حجم بالایی از اطلاعات در 70 کاراکتر کار ساده‌ای نیست با این حال رعایت این تعداد بدون درنظرگرفتن جذابیت، گیرایی و مفهوم عنوان، همچنان تأثیر مثبتی در ترافیک ورودی سایت ما نخواهد داشت. پس عناوین را طولانی نکنید اما مراقب کیفیت آن‌ها هم باشید!

در تصویر زیر مثالی از تفاوت استفاده صحیح تعداد کلمات در تگ تایتل و نحوه نمایش توسط موتورهای جستجو را مشاهده می‌کنید.

تگ عنوان (Title Tag) چیست؟
تگ عنوان (Title Tag) چیست؟

2-خطای duplicate در عنوان صفحات

درست مثل زمانی که محتوای بسیار مشابهی را در چند صفحه مختلف داشته باشیم، اگر عناوین دو صفحه متفاوت نیز دارای شباهت بسیاری باشند عملاً صفحات duplicate ایجاد کرده‌ایم.

عنوان هر صفحه از صفحات سایت، باید منحصربفرد و غیرتکراری باشد. ساده‌ترین روش برای اطمینان از عدم وجود duplicate در محتوا یا تگ عنوان، بررسی صفحات با استفاده از ابزار سرچ کنسول است.

3-کسب نتیجه معکوس از بهینه‌سازی بیش از حد!

در مثالِ پرسیدن شغل افراد، بهینه‌سازی بیش از حد، مشابه با حالتی است که فردی خودش را اینچنین معرفی کند: «استاد و بهترین آموزگار و معلم کشور در آموزش و تدریس ریاضیات!»

عنوان صفحه توانایی لازم برای قرار دادن کامل‌ترین توضیحات، نام برند و استفاده از تمام کلمات کلیدی در بهترین حالت را ندارد.

در صورتی که در title tag به استفاده همزمان از تمام کلمات کلیدی و کامل‌ترین توصیف‌های ممکن بپردازیم، از نظر گوگل رفتاری غیرطبیعی داشته‌ایم و احتمال جریمه‌شدن توسط این موتور جستجوگر قانون‌مند، بسیار بالا خواهد بود. استفاده بهینه از تگ عنوان همواره در گرو دو نکته مهم است.

  1. بکاربردن کلمات کلیدی با توصیفی کوتاه و بدون ایجاد keyword stuffing
  2. ذکر نام برند یا کسب‌وکار

4-خطر کنیبال شدن در تگ عنوان

اگر در نگارش تگ عنوان تمرکز خود را روی بیش از یک کلمه کلیدی قرار دهیم، ممکن است برای جستجوهای مشابه در گوگل، صفحات مختلف سایت ما با یکدیگر رقیب شوند. در این حالت گوگل در برابر جستجوی کاربران تشخیص نمی‌دهد که کدام صفحه از وبسایت شما در جایگاه بالاتری قرار بگیرد. به این حالت Cannibalization میگویند.

نزاع میان توضیحات متا و عنوان صفحه!

تگ تایتل و توضیحات متا دو عبارتی هستند که در نتایج جستجو، به‌صورت همزمان نمایش داده می‌شوند. این دو عنصر از مهم‌ترین عوامل جذب کاربر به سایت بحساب می‌آیند. به همین دلیل ایجاد یک ارتباط معنایی عمیق و قوی میان عنوان صفحه و توضیحات متا یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در هنگام نگارش آن‌ها باید درنظر گرت.

با داشتن چنین رویکردی نظم محتوایی (structure data) در تمام بخش‌ها رعایت می‌شود و علاوه بر ربات‌های گوگل، کاربران نیز تجربه بهتری در استفاده از سایت خواهند داشت.

راهنمای نگارش تگ عنوان؛ چگونه یک سر و گردن از رقبا بالاتر باشیم؟

یکی از ساده‌ترین روش‌های بهبود سئو، افزایش نرخ کلیک است. جالب است بدانید مهم‌ترین فاکتور افزایش نرخ کلیک، همین تیترهای ساده و به‌ظاهر کم‌اهمیت هستند.

روش‌های مختلفی برای افزایش جذابیت عناوین صفحات وجود دارد اما برای ساده‌ترین شدن موضوع، می‌توانیم این تکنیک‌ها را به 5 دسته اصلی تقسیم کنیم.

  • طرح سؤال
  • استفاده از اعداد
  • افعال منفی
  • عبارات تأثیرگذار
  • کاراکترهای خاص مانند اموجی‌ها

در نهایت، ما می‌توانیم با استفاده از آمارها، جملات آشنا و حتی ضرب‌المثل‌ها، تمایز خودمان را با وسایت رقبا به حداکثر برسانیم. با این کار در بین ده‌ها لینک نمایش داده شده در صفحه نتایج، متفاوت دیده خواهیم شد و نرخ کلیک بهتری خواهیم داشت.

گوگل در شرایط خاص تگ عنوان را تغییر می‌دهد!

اگر صفحه‌ یک سایت عنوان نداشته باشد گوگل به اختیار خود به ایجاد تگ تایتل می‌پردازد. اما جالب است بدانید حتی در برخی شرایط خاص و استثنایی، ممکن است با گذشتن مدت زمانی از انتشار یک صفحه، متوجه تغییر در تگ عنوان شویم. به نظر شما علت این کار از سمت گوگل چیست؟

ربات‌های موتور جستجوی گوگل با توجه به عبارات جستجوشده توسط کاربران و درکی که از محتوای صفحه به‌دست می‌آورند، ممکن است اقدام به تغییر Title tag کنند. این تغییر به منظور درک بهتر از محتوا برای ربات‌های گوگل و پاسخگویی هرچه بهتر به کاربران است. پس بهتر است پیش از آنکه گوگل عناوین صفحاتتان را به سلیقه خود تغییر بدهد، به فکر بازنویسی و بهینه‌سازی Title Tagها باشید!

با یک عنوان خوب، جهانی شوید!

به‌عنوان نتیجه‌گیری پایانی باید چنین بیان کرد که تگ عنوان مانند درب زیبایی است که برای ورودی باغ یا خانه خود انتخاب می‌کنید. برای تأثیر هرچه بهتر در سئو سایت، افزایش ترافیک طبیعی و بهبود جایگاه سایتتان، بهترین عنوان ممکن را تولید کنید. اما بدانید که نگارش یک عنوان خوب پایان راه نیست!

بستر مناسب برای پیامی که ارسال می‌کنید، می‌تواند چندین برابر اثرگذاری مفهوم Title Tag صفحاتتان را بیشتر کند. پس بهتر است نحوه نمایش عنوان در دستگاه‌های مختلف (دسکتاپ، موبایل) را درنظر بگیرید.

همچنین توصیه می‌کنیم که علاوه بر رعایت موارد عنوان‌شده، همواره با استفاده از داده‌های موجود در گوگل سرچ کنسول، به‌روزرسانی محتوای صفحه و تگ عنوان را مد نظر قرار دهید. گوگل به طرز دیوانه‌واری عاشق به‌روزرسانی محتوای سایت شماست!

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!