11663612 610

تفاوت اینترنت و اینترانت چیست؟

اینترنت و اینترانت (Internet & Intranet) دو واژه شبیه به یکدیگر هستند، اما به مفاهیمی کاملا مستقل و متفاوت اشاره دارند. در این مطلب به تفاوت اینترنت و اینترانت پی خواهیم برد.

در دنیای شبکه‌های کامپیوتری، اصطلاحات زیادی وجود دارد. متاسفانه عده‌ای از کابران، برخی از بدیهی‌ترین مفاهیم را نیز با یکدیگر اشتباه گرفته و به جای یکدیگر به کار می‌برند. به عنوان نمونه‌ای متداول می‌توان به تفاوت اینترنت و وب اشاره کرد که در مطلبی، به طور مفصل درباره آن صحبت کردیم.

تفاوت اینترنت و اینترانت چیست؟
تفاوت اینترنت و اینترانت چیست؟

تفاوت اینترنت و اینترانت چیست؟

تشخیص تفاوت اینترنت و اینترانت به سادگی اینترنت و وب نیست. هر دو تکنولوژی برای اتصال تعداد زیادی دستگاه به یکدیگر به منظور فراهم کردن قابلیت‌هایی همچون اشتراک‌گذاری داده، کاربرد دارند.

منظور از اینترنت، بزرگترین شبکه کامپیوتری دنیا است. در واقع اینترنت، به مجموعه‌ای عظیم از دستگاه‌های متصل به یکدیگر، که همگی در دسترس عموم قرار دارند، مربوط می‌شود.( تفاوت اینترنت و اینترانت چیست؟ )

داخل اینترنت، شبکه‌های دیگری نیز وجود دارند. به عبارتی اینترنت، خود حاصل به هم پیوستن میلیون‌ها شبکه کامپیوتری کوچکتر است. مهم‌ترین تفاوت اینترنت و اینترانت در اینجا مشخص می‌شود. منظور از عبارت دوم، یک شبکه خصوصی است که داخل یک سازمان یا محیطی خاص تعریف می‌شود و دسترسی همه کاربران دنیا به آن میسر نیست.

به این ترتیب، دومین تفاوت اینترنت و اینترانت نامحدود بودن تعداد کاربران Internet و محدودیت تعداد کاربران Intranet است. از این موضوع نتیجه می‌شود برای دستیابی به منابع موجود در اینترنت، نیازی به احراز هویت نیست، در حالی که منابع واقع در یک اینترانت، تنها در صورت احراز هویت کاربران مجاز در اختیارشان قرار می‌گیرند.

تفاوت اینترنت و اینترانت چیست؟
تفاوت اینترنت و اینترانت چیست؟

همانند هر شبکه کامپیوتری، آدرس هر نود شبکه اینترنت و اینترانت از طریق اختصاص یک آی پی آدرس مشخص می‌شود. در شبکه خصوصی، هر دستگاه دارای یک آدرس لوکال است که فقط در همان شبکه معنی پیدا می‌کند، در حالی که اتصال تمامی آن‌ها به اینترنت، اغلب از طریق یک آدرس آی پی صورت می‌گیرد.

امکان استفاده از یک آی پی عمومی در اینترنت برای اتصال چندین کامپیوتر موجود در یک اینترانت، با استفاده از راهکاری به نام NAT میسر می‌شود.

شاید کلیدی‌ترین تفاوت اینترنت و اینترانت را بتوان بحث امنیت دانست. یک دستگاه متصل به شبکه جهانی اطلاعات، توسط هر فرد دیگری قابل رویت است، به همین دلیل همواره در معرض هک و حمله‌های سایبری قرار دارد.

به عبارتی یک سازمان، می‌تواند با استفاده از بستر اینترنت، به سادگی ارتباط بین دستگاه‌هایش را فراهم کند، اما در این صورت، امکان دستیابی هر فردی به داده‌های رد و بدل شده بین وسایل الکترونیکی آن وجود دارد. با راه‌اندازی یک اینترانت، سازمان اطمینان می‌یابد فقط افراد مجاز، به بستر شبکه دسترسی خواهند داشت.

تفاوت اینترنت و اینترانت چیست؟
تفاوت اینترنت و اینترانت چیست؟

در نهایت به بررسی تفاوت اینترنت و اینترانت از نظر شیوه اتصال می‌رسیم. یک شبکه داخلی، می‌تواند به شکل شبکه محلی (LAN –> Local Area Network) یا شبکه گسترده (WAN –> Wide Area Network) پیاده‌سازی شود.

از آنجایی که این شبکه خصوصی است و احتمالا یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از آن، تامین امنیت در بستری کوچک است، احتمال پیاده‌سازی یک اینترانت از طریق شبکه شهری (MAN –> Metropolitan Area Network) کاهش پیدا می‌کند. با این حال هر سه نوع پیاده‌سازی، به وفور در اینترنت قابل رویت هستند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!