تاریخچه سئو
تاریخچه سئو
وبمسترهایی که مسئول حفظ و نگهداری سایت هستند از اواسط دهه 1990 میلادی شروع به ارتقا و بهینه سازی سایتها برای موتورهای جست و جو کردند
ابتدا نیاز بود که فقط آدرس صفحه برای موتورهای جستجو ثبت شود. موتورهای جست و جو مراحل زیر را طی می کردند:
-
کراول صفحات ثبت شده
-
شناسایی لینکهایی که به صفحات دیگر داده شده بود
-
استخراج اطلاعاتی که در صفحه وجود داشت برای ایندکس شدن
-
مراحل Crawl و Index طی میشدند تا صفحه شناخته شده و در نتایج جست و جو آورده شود
بعدها کارشناسان متوجه ارزش رتبه در صفحات شدند و قوانینی را ایجاد کردند که سئو سیاه و سفید را به وجود آورد. اصطلاح بهینه سازی موتور جست و جو اولین بار در سال 1997 توسط Bruce Clay مطرح شد. الگوریتمهای ابتدایی seo کاملا بر پایه اطلاعاتی بود که تامین کنندگان وب در اختیار گوگل قرار میدادند که شامل متاتگهای کلمه کلیدی یا فایلهای ایندکس میشد.
یکی از مشکلاتی که در این سیستم وجود داشت این بود که صفحات را با کلمات کلیدی پر میکردند تا در نتایج جست و جوی گوگل امتیاز بالا کسب کنند
این کار باعث میشد که صرفا به دلیل وجود تعداد بالای یک کلمه کلیدی، صفحه در نتایج اول جست و جو نشان داده شود و حتی ممکن بود محتوای صفحه ارتباطی با کلمه کلیدی نداشته باشد. در نتیجه گوگل تصمیم گرفت الگوریتمی پیاده کند که کاملا متکی بر کلمه کلیدی نباشد و بیشتر به مفهوم محتوا توجه کند.
به این ترتیب، سایتهایی که محتوای غیر مرتبط با کلمه کلیدی داشتند جریمه و گزارش میشدند. در سال 2005 اولین سایتی که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده میکرد گزارش شد.
تا این زمان الگوریتمهای سئوی داخلی و خارجی تا حد زیادی پیشرفت کرده بود و صفحات بر اساس آنها دستهبندی میشدند.
گوگل دقیقا در همین سال نتایج جستجوهایی را کاربران نشان میداد که بر اساس تاریخچه جست وجو و رفتار آنها بود. در سال 2007 کمپینی علیه لینکهای پولی که باعث افزایش رتبه سایت در گوگل بود ایجاد شد و تا سال 2010 سیستم ایندکس خود را تغییر داد.
سال بعد آپدیت پاندا ارائه شد و قوانین خود را روز به روز تغییر داد و سرچ را تخصصیتر کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر بزرگترین موتور جست و جوی جهان گوگل است، تمام قوانین و الگوریتمهای سئو وب سایت نیز به موازات آن تغییر پیدا میکند تا بتواند جایگاه هر صفحه و سایت را در رتبههای اولیه گوگل حفظ کند.
تاریخ سئو را می توان به طور مختصر به صورت زیر بیان نمود:
- اولین اصول سئو در سال 1995 توسط یاهو وب راهاندازی شد.
- در سال 1998 گوگل راهاندازی شد و به تبع این تغییر بزرگ اصول جدید نیز تعیین شدند.
- در سال 2000 موتورهای جستجوی یاهو الگوریتم آلتاویستا را رها کردند و به جای آن از الگوریتم ها استفاده نمودند.
- در سال 2001 رتبه صفحات وبسایتها از طریق منوی ابزار نشان داده شد.
- در سال 2005 یک الگوریتم جدید به نام NoFollow معرفی شد.
- در سال 2009 پارامتر کافئین توسط گوگل معرفی شد.
- در سال 2011 پارامتر پاندا راه اندازی شد که باعث شد سئو یک گام اساسی در مسیر خود بردارد.
- در آپریل 2012 الگوریتم پنگوئن به این مجموعه قواعد اضافه گردید.
- در سال 2012 نیز ای ام دی یعنی تطابق با دامنه ایجاد گردید.
- در اکتبر 2012 هم 65 بسته اجرایی به پارامترهای seo اضافه گردید.
سئو چگونه کار می کند؟
موتورهای جست و جو مانند گوگل و بینگ از خزندههایی که ربات (bot) یا عنکبوت (spider) نیز نامیده میشوند، برای جمعآوری اطلاعات درباره تمام محتوایی که در اینترنت وجود دارد، استفاده میکنند
خزنده از یک صفحه وب شناخته شده شروع میکند و پیوندهای داخلی به صفحات آن سایت و همچنین پیوندهای خارجی به صفحات سایر سایتها را دنبال میکند.
محتوای موجود در آن صفحات، بهعلاوه نوع محتوایی که در لینکهای خود دنبال میکند، به خزنده (crawler) کمک میکند تا بفهمد مطالب هر صفحه در مورد چه موضوعی هست و چگونه از نظر معنایی به صفحات دیگر پایگاه داده موتور جست و جو،به نام ایندکس، مرتبط است
هنگامی که کاربر یک درخواست را در کادر جست و جو تایپ میکند، موتور جست و جو از الگوریتمهای پیچیدهای استفاده میکند تا مطلبی را در نتیجه جست و جو نشان دهد که از نظر خودش، بیشترین ارتباط معنایی با مطلب سرچ شده را دارد. این نتایج ارگانیک جست و جو شامل صفحات وب پر از متن ، مقالات خبری، تصاویر، ویدیوها، فهرست کسب و کارهای محلی و انواع دیگر محتواهای خاص هستند.
فاکتورهای زیادی در الگوریتمهای موتور جست و جو وجود دارند و این فاکتورها دائم در حال پیشرفت و تکامل هستند تا با تغییر رفتار کاربر و پیشرفتهای یادگیری ماشینی مطابقت داشته باشند.
سئوکاران از فاکتورهایی که در رتبه بندی دخیل هستند برای توسعه و اجرای استراتژیهای بازاریابی جست و جو استفاده میکنند که شامل تعادلی از بهترین شیوههای سئو داخلی(on-page)، سئو خارجی (off-page) و سئو تکنیکال هستند.
کسب و کاری که به دنبال داشتن رتبه بالا در SERP (Search Engine Result Page) و در نتیجه، داشتن و حفظ ترافیک کاربری با کیفیت است، باید استراتژیهایی را به کار بگیرد که همزمان با تغییر رفتار موتور جست و جو و کاربر، تجربه کاربر را در اولویت قرار دهد و از تکنیکهای رتبه بندی دستکاری نشده استفاده کند.
لازم به ذکر است که سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ مانند بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO)، تبلیغات پرداختی کلیکی (PPC) و مدیریت رسانههای اجتماعی اغلب ارتباط نزدیکی با سئو دارند و در حوزه بازاریابی سنتی قرار نمیگیرند.