تاریخچه سئو
تاریخچه سئو
وبمسترهایی که مسئول حفظ و نگهداری سایت هستند از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شروع به ارتقا و بهینه سازی سایتها برای موتورهای جست و جو کردند
ابتدا نیاز بود که فقط آدرس صفحه برای موتورهای جستجو ثبت شود. موتورهای جست و جو مراحل زیر را طی می کردند:
-
کراول صفحات ثبت شده
-
شناسایی لینکهایی که به صفحات دیگر داده شده بود
-
استخراج اطلاعاتی که در صفحه وجود داشت برای ایندکس شدن
-
مراحل Crawl و Index طی میشدند تا صفحه شناخته شده و در نتایج جست و جو آورده شود
بعدها کارشناسان متوجه ارزش رتبه در صفحات شدند و قوانینی را ایجاد کردند که سئو سیاه و سفید را به وجود آورد. اصطلاح بهینه سازی موتور جست و جو اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط Bruce Clay مطرح شد. الگوریتمهای ابتدایی seo کاملا بر پایه اطلاعاتی بود که تامین کنندگان وب در اختیار گوگل قرار میدادند که شامل متاتگهای کلمه کلیدی یا فایلهای ایندکس میشد.
یکی از مشکلاتی که در این سیستم وجود داشت این بود که صفحات را با کلمات کلیدی پر میکردند تا در نتایج جست و جوی گوگل امتیاز بالا کسب کنند
این کار باعث میشد که صرفا به دلیل وجود تعداد بالای یک کلمه کلیدی، صفحه در نتایج اول جست و جو نشان داده شود و حتی ممکن بود محتوای صفحه ارتباطی با کلمه کلیدی نداشته باشد. در نتیجه گوگل تصمیم گرفت الگوریتمی پیاده کند که کاملا متکی بر کلمه کلیدی نباشد و بیشتر به مفهوم محتوا توجه کند.
به این ترتیب، سایتهایی که محتوای غیر مرتبط با کلمه کلیدی داشتند جریمه و گزارش میشدند. در سال ۲۰۰۵ اولین سایتی که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده میکرد گزارش شد.
تا این زمان الگوریتمهای سئوی داخلی و خارجی تا حد زیادی پیشرفت کرده بود و صفحات بر اساس آنها دستهبندی میشدند.
گوگل دقیقا در همین سال نتایج جستجوهایی را کاربران نشان میداد که بر اساس تاریخچه جست وجو و رفتار آنها بود. در سال ۲۰۰۷ کمپینی علیه لینکهای پولی که باعث افزایش رتبه سایت در گوگل بود ایجاد شد و تا سال ۲۰۱۰ سیستم ایندکس خود را تغییر داد.
سال بعد آپدیت پاندا ارائه شد و قوانین خود را روز به روز تغییر داد و سرچ را تخصصیتر کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر بزرگترین موتور جست و جوی جهان گوگل است، تمام قوانین و الگوریتمهای سئو وب سایت نیز به موازات آن تغییر پیدا میکند تا بتواند جایگاه هر صفحه و سایت را در رتبههای اولیه گوگل حفظ کند.
تاریخ سئو را می توان به طور مختصر به صورت زیر بیان نمود:
- اولین اصول سئو در سال ۱۹۹۵ توسط یاهو وب راهاندازی شد.
- در سال ۱۹۹۸ گوگل راهاندازی شد و به تبع این تغییر بزرگ اصول جدید نیز تعیین شدند.
- در سال ۲۰۰۰ موتورهای جستجوی یاهو الگوریتم آلتاویستا را رها کردند و به جای آن از الگوریتم ها استفاده نمودند.
- در سال ۲۰۰۱ رتبه صفحات وبسایتها از طریق منوی ابزار نشان داده شد.
- در سال ۲۰۰۵ یک الگوریتم جدید به نام NoFollow معرفی شد.
- در سال ۲۰۰۹ پارامتر کافئین توسط گوگل معرفی شد.
- در سال ۲۰۱۱ پارامتر پاندا راه اندازی شد که باعث شد سئو یک گام اساسی در مسیر خود بردارد.
- در آپریل ۲۰۱۲ الگوریتم پنگوئن به این مجموعه قواعد اضافه گردید.
- در سال ۲۰۱۲ نیز ای ام دی یعنی تطابق با دامنه ایجاد گردید.
- در اکتبر ۲۰۱۲ هم ۶۵ بسته اجرایی به پارامترهای seo اضافه گردید.
سئو چگونه کار می کند؟
موتورهای جست و جو مانند گوگل و بینگ از خزندههایی که ربات (bot) یا عنکبوت (spider) نیز نامیده میشوند، برای جمعآوری اطلاعات درباره تمام محتوایی که در اینترنت وجود دارد، استفاده میکنند
خزنده از یک صفحه وب شناخته شده شروع میکند و پیوندهای داخلی به صفحات آن سایت و همچنین پیوندهای خارجی به صفحات سایر سایتها را دنبال میکند.
محتوای موجود در آن صفحات، بهعلاوه نوع محتوایی که در لینکهای خود دنبال میکند، به خزنده (crawler) کمک میکند تا بفهمد مطالب هر صفحه در مورد چه موضوعی هست و چگونه از نظر معنایی به صفحات دیگر پایگاه داده موتور جست و جو،به نام ایندکس، مرتبط است
هنگامی که کاربر یک درخواست را در کادر جست و جو تایپ میکند، موتور جست و جو از الگوریتمهای پیچیدهای استفاده میکند تا مطلبی را در نتیجه جست و جو نشان دهد که از نظر خودش، بیشترین ارتباط معنایی با مطلب سرچ شده را دارد. این نتایج ارگانیک جست و جو شامل صفحات وب پر از متن ، مقالات خبری، تصاویر، ویدیوها، فهرست کسب و کارهای محلی و انواع دیگر محتواهای خاص هستند.
فاکتورهای زیادی در الگوریتمهای موتور جست و جو وجود دارند و این فاکتورها دائم در حال پیشرفت و تکامل هستند تا با تغییر رفتار کاربر و پیشرفتهای یادگیری ماشینی مطابقت داشته باشند.
سئوکاران از فاکتورهایی که در رتبه بندی دخیل هستند برای توسعه و اجرای استراتژیهای بازاریابی جست و جو استفاده میکنند که شامل تعادلی از بهترین شیوههای سئو داخلی(on-page)، سئو خارجی (off-page) و سئو تکنیکال هستند.
کسب و کاری که به دنبال داشتن رتبه بالا در SERP (Search Engine Result Page) و در نتیجه، داشتن و حفظ ترافیک کاربری با کیفیت است، باید استراتژیهایی را به کار بگیرد که همزمان با تغییر رفتار موتور جست و جو و کاربر، تجربه کاربر را در اولویت قرار دهد و از تکنیکهای رتبه بندی دستکاری نشده استفاده کند.
لازم به ذکر است که سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ مانند بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO)، تبلیغات پرداختی کلیکی (PPC) و مدیریت رسانههای اجتماعی اغلب ارتباط نزدیکی با سئو دارند و در حوزه بازاریابی سنتی قرار نمیگیرند.