Webna Banners3 1

برند سازی با سئو

ارتباط سئو و برندینگ یک رابطه دو سویه و قدرتمند است که می‌تواند به موفقیت یا شکست یک سازمان منتهی شود. در مورد مفهوم سئو قبلا مفصل صحبت کرده‌ایم. حال باید ببینیم معنای برند و برندسازی چیست و سپس تاثیر سئو بر برندسازی و تاثیر برندسازی بر سئو را بررسی کنیم.

برندینگ یا برندسازی چیست؟

برند Brand به مارک و نشانی گفته می‌شود که یک سازمان را با آن می‌شناسیم. منظور فقط نام و لوگو نیست، برند هویت یک مجموعه را نشان می‌دهد.

با این توصیف، برندسازی یعنی هویت دادن به یک سازمان. یعنی تصویر و حسی از سازمان در ذهن مخاطب ایجاد کردن. از زمانی که ایده اولیه یک شرکت یا سازمان شکل می‌گیرد و نامی برای آن انتخاب می‌شود ما در حال ساخت یک برند هستیم، حتی اگر خودمان از این فرایند آگاه نباشیم.

Webna Banners2

در حقیقت چه بخواهیم و چه نخواهیم برند ما ساخته می‌شود. به هر حال مخاطبان تصویری از ما در ذهن دارند و ما را به چیزی می‌شناسند. این مسئله در مورد پرسونال برند یا برند شخصی هم صدق می‌کند. اگر برندتان را خودتان نسازید دیگران آن را برایتان میسازند.

دانش برندینگ با این هدف ایجاد شد که این فرایند را آگاهانه کند. با استفاده از اصول و قواعد این دانش، می‌توانیم برند را خودمان با ویژگی‌هایی که می‌خواهیم خلق کنیم و این برند را به تعداد بیشتری از مردم بشناسانیم. هر چند کار به این راحتی‌ها هم نیست!

 

ارتباط برندسازی و سئو چیست؟

حالا باید ارتباط سئو و برندینگ را تحلیل کنیم. باید بگویم که این دو ارتباط زیبایی دارند و به ویژه در مورد کسب‌وکارهای آنلاین، هیچ وقت نمی‌توان از هم جدایشان کرد.

تاثیر سئو بر برندسازی

در مرحله اول تاثیر سئو بر برندسازی را بررسی می‌کنیم. همان طور که اشاره کردم، پس از این که هویت و شخصیت برندتان برای خودتان مشخص و روشن شد، باید مردم را از وجود آن آگاه کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، استفاده از خدمات سئو یا بهینه‌سازی وب سایت و البته شبکه‌های اجتماعی است.

 

Webna Banners3 تاثیر سئو بر برندسازی این است که هر چه روی کلمات کلیدی بیشتری کار کنید و سئو سایت‌تان را بیشتر تقویت کنید، بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌گیرید. هر چه بیشتر در معرض دید باشید، افراد بیشتری به سایت شما سر می‌زنند. هر چه بازدیدکننده‌های بیشتری داشته باشید، افراد بیشتری از وجود برندتان آگاه می‌شوند و مسئله به این جا ختم نمی‌شود.

با استفاده از اصول بازاریابی محتوا و سئو، کاربران را دوباره و دوباره به وب سایت خود هدایت می‌کنید و پس از هر بازدید، تعامل یا خرید، جایگاه برند شما در ذهن‌شان بیشتر تثبیت می‌شود.

سئو به کلمات کلیدی محدود نمی‌شود. شما می‌توانید روی بهینه‌سازی تصاویر و سئو محلی نیز کار کنید و برندتان را بیشتر در معرض دید مردم قرار دهید.

ارتباط سئو و برندسازی

همه می‌دانیم که از نظر گوگل همیشه حق با کاربران است! اگر بتوانید کاربران را راضی نگه دارید، قطعا رضایت گوگل را هم کسب می‌کنید. باید به گوگل ثابت کنید معتبر هستید. این همه لینک‌سازی سیاه و سفید و خاکستری که ما انجام می‌دهیم به خاطر همین است! که به گوگل نشان دهیم معتبریم، دیگران ما را به عنوان مرجع در نظر می‌گیرند و بک لینک‌های زیادی داریم.

 استراتژی لینکسازی را باید همیشه مد نظر داشته باشیم اما راه بهتر و البته سخت‌تری هم برای کسب اعتبار وجود دارد. این جا مسئله تاثیر برندسازی بر سئو مطرح می‌شود.

 

Webna Banners4سیگنال دیگری که باعث شناسایی برندها می‌شود و ارتباط سئو و برندینگ را روشن‌تر می‌کند، تعداد دفعاتی است که کاربران نام آن‌ها جست‌وجو می‌کنند. این سیگنال به دو صورت در نظر گرفته می‌شود: هم جست‌وجوی نام برند به تنهایی و هم جست‌وجوی نام برند به اضافه کلمه کلیدی. یعنی هم تعداد دفعاتی که نام سیروتا سرچ می‌شود اهمیت دارد و هم تعداد دفعاتی که طراحی سایت سیروتا سرچ می‌شود.

آخرین سیگنال مهم در مورد ارتباط سئو و برندینگ ، میزان ترافیک مستقیم یا Direct سایت است. ترافیک مستقیم یعنی تعداد کاربرانی که آدرس سایت شما را در مرورگرشان وارد کرده‌اند و به سایت‌تان آمده‌اند. این یعنی سایت به اندازه‌ای برای‌شان مهم است که آدرس آن را حفظ هستند یا ذخیره کرده‌اند.

گوگل مجموع این عوامل را در نظر می‌گیرد و به این نتیجه می‌رسد که مثلا دیجی کالا یک برند است.

وقتی برند تثبیت شود کار سئو راحت‌تر خواهد بود. بیشتر مردم حتی اگر سایتی را در رتبه‌های بالاتر ببینند، ترجیح می‌دهند به برندی که می‌شناسند مراجعه کنند. گوگل این مسئله را تشخیص می‌دهد و رتبه سایت شما را بالاتر می‌برد. پس افزایش نرخ کلیک یا CTR هم یک تاثیر برندسازی بر سئو است.

نکته پایانی که باید به آن اشاره کنم این است که شباهت و ارتباط سئو و برندسازی بیشتر از این حرف‌ها است. در برندسازی هم مثل سئو شما کنترل کامل را در اختیار ندارید. تمام تکنیک‌ها و ترفندها را به کار می‌برید اما در نهایت روی حس و تصویر ذهنی مردم کنترل کامل ندارید.

همین طور که می‌بینید از هر راهی که می‌رویم، باز هم می‌رسیم به بحث تعادل و تنوع فاکتورها! هم در مبحث سئو و هم در بحث برندینگ باید جامع و فراگیر فکر کنید، از خدمات سئو بهره ببرید، همه فاکتورها را در نظر بگیرید، بهترین تلاش‌تان را بکنید و البته امیدوار باشید!

منظور از برندسازی چیست؟

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!