اهمیت تولید محتوا و نقش آن در بازاریابی محتوا

اهمیت تولید محتوا و نقش آن در بازاریابی محتوا
اهمیت تولید محتوا و نقش آن در بازاریابی محتوا

اهمیت تولید محتوا و نقش آن در بازاریابی محتوا

محتوا همچنان یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل در صفحات جستجو است.

دورانی که شما با انتشار یک مقاله ۳۰۰ کلمه‌ای و تکرار چندباره‌ی یک کلمه کلیدی در سایت امکان کسب رتبه و جذب ترافیک را داشتید گذشته است. برای کسب رتبه در گوگل باید محتوای با کیفیت (ساخته شده برای مردم) تولید کنید و آن را طبق اصول سئوی محتوا بهینه سازی کنید.

برای انتشار محتوای جدید باید پاسخ یک سوال را بدانید:

«دلیل انتشار این محتوا در سایت چیست؟»

تولید محتوای هدفمند اهمیت بسیاری در موفقیت استراتژی محتوایی دارد. شما هیچگاه نباید بدون دلیل و هدف تولید محتوای متنی و یا سایر انواع محتواها را انجام دهید.

همواره در تولید محتوا یک یا تعدادی از اهداف زیر را دنبال کنید:

  • کسب رتبه در گوگل بر اساس کلمه کلیدی انتخاب شده
  • ساخت بک لینک
  • آموزش مخاطبان و کسب اعتماد آن‌ها
  • جلب توجه در شبکه‌های اجتماعی
  • افزایش سرنخ فروش

نوع محتوای انتخاب شده با هدف شما ارتباط مستقیم دارد. با انتشار یک راهنمای متنی طولانی در سایتتان، نباید انتظار افزایش فالوور در اینستاگرام کسب و کارتان را داشته باشید.

یک ویدیوی جذاب و آموزشی قطعا بر افزایش تعداد دنبال کنندگانتان در اینستاگرام تاثیر بیشتری می‌گذارد. شما باید قبل از انتشار هر نوع محتوایی دلیل و هدف خود از انتشار آن را بدانید. تولید محتوا نباید تنها به خاطر یکی از موارد زیر باشد:

  • از طرف خودتان یا مدیرتان الزامی برای تولید یک یا چند محتوا در هفته وجود داشته باشد.
  • از دیگران شنیده‌اید که تعداد محتوا هرچقدر بیشتر باشد بهتر است.
  • تصور می‌کنید که باید به هر نحوی و به طور مستمر محتوای جدید بارگذاری کنید و این امر برای گوگل مهم است.

اگر به هریک از دلایل بالا اقدام به تولید محتوای متنی می‌کنید هرچه زودتر باید روند خود را اصلاح کنید.

سئوی محتوا چه بخش‌هایی دارد؟

بهینه سازی محتوا را می‌توان به دو رویکرد کلی تقسیم کرد:

1. رعایت نکات سئوی درون صفحه‌ای (on-page seo) و سئوی تکنیکال

تکنیک‌های رایج سئو برای بهینه‌سازی محتوا شامل مواردی چون انتخاب درست لینک‌های داخلی و خارجی در متن، تنظیم درست عنوان صفحه و توضیحات متا، انتخاب صحیح هدینگ‌ها و ساختن بک‌لینک است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

این تکنیک‌ها نهایتا در محل قرار گرفتن محتوای شما در بین نتایج جستجوی گوگل تاثیرگذار هستند.

اما معمولا روی کیفیت محتوایی که به کاربر ارائه می‌شود تاثیر آنچنانی ندارند. ارائه محتوای با کیفیت و در نظر گرفتن نیازهای کاربر جنبه دیگر سئوی محتوا است.

فرض کنید قصد دارید برای کلمه کلیدی «کاهش وزن سریع» تولید محتوای متنی کنید. اگر هدفتان تنها رعایت نکات سئو باشد محتوای شما چیزی شبیه به تصویر زیر خواهد شد و به اصطلاح محتوای رباتی نامیده می‌شود.

محتوای رباتی صرفا برای ربات گوگل نوشته شده است.

2. ارائه محتوای با کیفیت و کسب رضایت کاربر

این جنبه به طور کلی بهبود کیفیت محتوای ارائه شده به کاربر را تحت پوشش قرار می‌دهد. این اقدامات شامل مواردی چون خوانایی متن، طول مقاله، پوشش کامل موضوع و استفاده درست از تصاویر و ویدیو است.

هر محتوایی می‌تواند از لحاظ کیفیت مورد سنجش قرار بگیرد و در نهایت، این کاربر است که تصمیم می‌گیرد کدام نوشته و محتوا به بهترین شکل نیازهایش را برآورده می‌کند. در صورتی که تنها هدف شما تولید محتوا برای کاربران باشد و به نکات سئو بی‌توجه باشید محتوای تولید شده توسط شما به شکل زیر خواهد بود

آموزش سئو محتوا: نحوه تولید محتوای سئو شده

این چک لیست آموزش سئو محتوا به منظور بهینه سازی محتوای جدید و قدیمی طراحی شده و می‌تواند برای هر نوعی از محتوا به کار گرفته شود. این مراحل طوری در نظر گرفته شده‌اند که اجرای آن‌ها برای تولید کنندگان محتوا آسان باشد و نیازی به آشنایی با روش‌های سئو ندارد. با هم این گام‌ها را مرور خواهیم کرد:

۱- انتخاب کلمات کلیدی مناسب

تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی چند مرحله‌ای است که باید برای تهیه لیست کلمات و عباراتی که برای شما مهم است انجام شود. این لیست در واقع شامل کلماتی است که کسب رتبه در آنها در گوگل منجر به افزایش بازدید و افزایش فروش سایت شما خواهد شد.

تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ سنگ بنای یک استراتژی سئوی محتوای موفق است. پس از انجام تحقیق کلمات کلیدی، لیستی از کلمات خواهید داشت که مخاطبان مورد نظر شما در حال جستجوی آن‌ها هستند و کسب رتبه در آن‌ها برای شما مهم است.

به دست آوردن این لیست کلمات یک دید کلی از ساختار محتوایی سایت به شما خواهد داد.

۲- استخراج سوالات متداول مخاطبان

اولویت اصلی موتور جستجو برقراری ارتباط بین کاربران با محتوای مفید است. به همین دلیل گوگل همواره در حال اضافه کردن امکانات و المان‌های جدید به صفحه نتایج جستجو است. یکی از این المان‌ها که البته هنوز در زبان فارسی فعال نشده است People Also Asked است که به اختصار به آن PAA می‌گویند

بررسی این قسمت در زبان انگلیسی به شما کمک خواهد کرد سوالات اضافی که مردم درباره یک موضوع دارند را استخراج کنید و محتوایی تولید کنید که پاسخگوی همه این سوالات باشد.

ابزارهایی نظیر AlsoAsked و KeywordsPeopleUse به شما در استخراج پرسش‌های مهم مخاطبان درباره موضوع کمک می‌کند.

۳- شناسایی و دسته‌بندی محتوا بر اساس نیت کاربر

نیت کاربر از جستجو (Search Intent)، هدفی است که کاربر با جستجو کردن می‌خواهد به آن دست یابد. آیا هدف کاربر از جستجو کسب اطلاعات و آموزش است یا خرید محصول؟ به طور کلی نیت کاربران در جستجوهای مختلف در گوگل را در چهار دسته می‌توان دسته بندی کرد:

  • نیت مسیریابی: هدف دسترسی به یک سایت است اما به جای وارد کردن آدرس سایت، عنوان آن را جستجو می‌کنند. بعنوان مثال: سایت ورزش ۳، کارگزاری آگاه، ورود به سایت بیمه تامین اجتماعی، فیس بوک
  • نیت اطلاعاتی: کاربر به دنبال کسب اطلاعات و پاسخ سوال خود درباره یک موضوع خاص است. به عنوان مثال: انواع باطری ماشین، نحوه رست کردن قهوه، تنظیم فشار پکیج
  • نیت تجاری: کاربر قصد خرید یک محصول در آینده نزدیک را دارد و درحال تحقیق قبل از اقدام به خرید است. به عنوان مثال: قیمت جارو برقی، خرید چادر کوهنوردی، لیست قیمت لپ تاپ
  • نیت خرید: کاربر به طور قطع قصد خرید یک محصول را دارد و آماده انجام خرید است. به عنوان مثال: خرید گوشی موبایل انلاین، فروشگاه اینترنتی لپ تاپ

گوگل با تحلیل کلمات کلیدی وارد شده در موتور جستجو، صفحات مناسب برای نیت کاربر را شناسایی کرده و نتایج را نمایش می‌دهد. به همین دلیل اگر برای کلمه کلیدی مد نظر شما (مثلا خرید موبایل)، صفحات فروشگاهی در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند، تولید یک مقاله طولانی درباره خرید موبایل و انتشار آن در وبلاگ منطقی نیست. همیشه قبل از تصمیم به تولید محتوا، ماهیت صفحات موجود در صفحه نتایج جستجوی گوگل را بررسی کنید و سپس اقدام به ایجاد صفحات جدید در سایت کنید. از جدول زیر می‌توانید برای مطالب جدید سایت یا بروزرسانی مطالب قدیمی استفاده کنید.

۴- ایجاد اعتبار موضوعی (Topical Authority) در سایت

نحوه عملکرد گوگل در سال‌های اخیر تغییر کرده است و تمرکز از کلیدواژه‌ها به اعتبار موضوعی تغییر پیدا کرده است.

برای کسب رتبه، نیاز دارید تا گوگل سایت شما را به موضوعات هدفتان ارتباط دهد.

بهترین روش برای رسیدن به این هدف ایجاد کتابخانه‌های کوچک در سایت است که به آن خوشه‌ی موضوعی (topic cluster) می‌گویند.

تشخیص و ایجاد صفحه بنیادی (Pillar Content)

باید قبل از هرگونه اقدام به تولید محتوا، ساختار محتوایی سایت استخراج گردد. هر محتوایی همیشه با سایر محتواها در ارتباط است.

باید در ابتدا صفحات بنیادی و صفحات فرعی یا کوچک‌تر را مشخص کنید تا بتوانید با یک ساختار مناسب بین آن‌ها لینک ایجاد کنید.

صفحه بنیادی موضوع اصلی را پوشش می‌دهد (کلیدواژه‌های کوتاه، اساسی و با تعداد جستجوی بالا).

و صفحات فرعی (کلیدواژه‌های جانبی، عمدتا دو یا چند کلمه‌ای و با تعداد جستجوی کمتر)، وارد جزئیات مربوط به زیردسته‌های آن موضوع می‌شوند (کلیدواژه‌های دُم دراز).

بهتر است یک مثال را با هم بررسی کنیم. فرض کنید می‌خواهیم یک کمپین تولید محتوا حول موضوع «فروش در شبکه‌های اجتماعی» ایجاد کنیم.

در این مثال، «فروش در شبکه‌های اجتماعی» یک موضوع بنیادی است یا فرعی؟ پاسخ درست این است که بستگی دارد! اگر سایت مورد نظر در حوزه روش‌ها و ابزارهای فروش در فضای مجازی فعالیت می‌کند، بدون شک این موضوع به یک صفحه بنیادی نیاز دارد. اما اگر سایت در حوزه فروش (به صورت کلی) فعالیت می‌کند، آنگاه این موضوع به یک محتوای فرعی تبدیل خواهد شد.

به یاد داشته باشید که یک صفحه بنیادی خوب باید دارای یک موضوع اساسی باشد که ارتباط بسیار نزدیکی با یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت کسب و کار شما داشته باشد.

تشخیص و ایجاد صفحات فرعی (Cluster Pages)

صفحات فرعی یا خوشه های فرعی، صفحاتی هستند که موضوعات زیردسته‌ای مربوط به صفحه بنیادی را پوشش می‌دهند. این صفحات معمولا شامل مطالبی هستند که یک موضوع را با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهند.

یک روش برای یافتن موضوعات مناسب برای صفحات فرعی، تحقیق کلمات کلیدی است.

می‌توان با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و با توجه به موضوع اساسی‌ای که در صفحه بنیادی استفاده شده است، کلیدواژه‌های (معمولا) دُم دراز مرتبط را شناسایی کرد و حول آن کلیدواژه‌ها محتوای مورد نظر را تولید کرد. فقط باید دقت داشت که در انتخاب این موضوعات، از حوزه‌ی اصلی فعالیت کسب و کار خود زیاد فاصله نگیرید.

۵- رقبایتان را از جنبه‌های مختلف آنالیز کنید

اکنون که صفحه بنیادی و موضوعات فرعی بدست آمده، باید به بررسی و تحلیل رقبا بپردازید.

برای این کار می‌توانید کلمه مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید. هدف این است که صفحات و مطالب موجود در صفحه اول گوگل را از لحاظ تعداد کلمات، کیفیت محتوا، میزان پوشش موضوع، اعتبار، شفافیت و ضریب حل مشکلات موجود مورد سنجش قرار دهیم. سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • در حال حاضر چه سایتی رتبه اول را در کلیدواژه مورد نظر دارد؟
  • دلیل اول بودن این سایت‌ها در آن موضوع چیست؟
  • این سایت‌ها مخاطبانشان را چگونه خطاب می‌کنند؟
  • مقالات موجود تا چه حد قابل خواندن هستند؟
  • کاربران چگونه در این سایت‌ها مسیرشان را می‌یابند؟
  • برای بهتر شدن محتوای خودم نسبت به رقبای موجود در صفحه اول گوگل چه کار می‌توانم بکنم؟
  • چه اطلاعاتی در این مقالات مد نظر کاربر هست ولی به آن اشاره نشده است؟

ابزارهای تجاری نظیر SEMRUSH و Ahref به شما کمک می‌کند اطلاعات بسیار مفیدی در خصوص متوسط تعداد کلمات موجود در صفحات برتر و یا ساختار لینک‌های داخلی و خارجی این صفحات به دست آورید.

بدون استفاده از ابزارهای سئو هم خودتان می‌توانید به خلاقیتتان اعتماد کرده و با در نظر گرفتن کاربر هدف و نیت کاربر و بررسی مقالات انگلیسی محتوای کاملی تولید کنید.

۶- بهینه سازی برچسب عنوان صفحه (title tag)

از برچسب‌های عنوان (title tags) برای تعیین عنوانی که در صفحات نتایج جستجو برای محتوای شما نمایش داده می‌شود استفاده می‌شود. همچنین برچسب عنوان صفحه در تب‌های مرورگرهای اینترنتی نظیر کروم و Edge هم نمایش داده می‌شوند. بهینه سازی اصولی برچسب عنوان صفحه و متادیسکریپشن باعث بهبود نرخ کلیک و تجربه کاربری می‌‍شود. چند نکته برای بهینه سازی برچسب عنوان یا تایتل تگ:

  • اطمینان حاصل کنید هر صفحه دارای برچسب عنوان یکتاست و کلمه کلیدی اصلی در آن گنجانده شده است.
  • برچسب عنوان صفحه باید تا جای ممکن محتوای موجود را معرفی کند تا کاربران برای کلیک روی آن ترغیب شوند.
  • برچسب عنوان باید کمتر از ۵۵ الی ۶۰ کاراکتر باشد چرا که گوگل برچسب‌های عنوان طولانی‌تر را کوتاه می‌کند.
  • برچسب عنوان باید دقیقا محتوای صفحه را توصیف کند و نیت کاربر را برآورده سازد. کاربران در صورت عدم پاسخگویی انتظارشان به سرعت صفحه را ترک خواهند کرد.

۷- بهینه سازی توضیحات متا (Meta description):

توضیحات متا (Meta description) نیز مانند برچسب‌های عنوان باید یکتا و بامعنی باشد و کمتر از ۱۲۰ کاراکتر باشد. توضیحات متا همچنین می‌توانند شامل یک بخش ترغیب کننده باشد تا کاربران را به سوی کلیک روی سایت شما هدایت کند. برای نوشتن توضیحات متا به نکات زیر توجه کنید:

  • از کلمه‌های کلیدی استفاده کنید.
  • از افعال دستوری در نوشتن توضیحات متا استفاده کنید.
  • خلاصه بنویسید. طول توضیحات متا در موبایل ۱۰۵ کاراکتر است پس باید سعی کنید از سقف مشخص شده عبور نکنید.

۸- بهینه سازی آدرس صفحه

گوگل با بررسی آدرس صفحه اطلاعات بیشتری درباره موضوع پوشش داده شده در صفحه کسب می‌کند به همین دلیل بهینه سازی آدرس صفحه اهمیت دارد. در ادامه چند نکته برای بهینه سازی آدرس صفحه ذکر می‌کنیم:

  • کلمه کلیدی تان را در آدرس صفحه قرار دهید.
  • از خط تیره برای جداسازی کلمات استفاده کنید.
  • از تاریخ در آدرس صفحات استفاده نکنید مگر اینکه سایت شما خبری باشد.
  • آدرس صفحه را کوتاه و مختصر بنویسید.

۹- شکاف‌های محتوایی را شناسایی کنید

منظور از شکاف محتوایی (Content Gap)، اطلاعاتی است که در نتایج جستجوی گوگل و رقبا پوشش داده شده‌اند، اما در محتواهای سایت شما موجود نیست. شناسایی شکاف محتوایی را با محتواهای قبلی شروع کنید. هدف این است که شکاف‌های محتوایی را شناسایی کرده و آن‌ها را با محتوای معتبر، مرتبط و با کیفیت پر کنید.

برای این کار نیز می‌توان از کمک ابزارهای موجود بهره‌مند شد. باید به کمک این ابزارها، موضوعات پوشش داده شده توسط رقبایتان را بررسی کنید تا اگر چیزی را از قلم انداخته‌اید، هرچه زودتر آن موضوع را هم به محتوایتان اضافه کنید. این پروسه می‌تواند روی محتوای موجود انجام گیرد و یا برای شکاف‌های موجود، صفحات و نوشته‌های جدید ایجاد شود.

یکی از ابزارهایی که می‌توانید از آن برای شناسایی ساختار بهینه برای محتوا استفاده کنید چت جی پی تی و Gemini گوگل هستند. در زیر دو نمونه از دستورات برای ایجاد ساختار محتوایی و سلسله مراتب هدینگ‌ها توسط chatgpt و Bard نمایش داده شده است.

۱۰- از هدینگ‌ها و لیست‌های شماره‌دار و بدون شماره استفاده کنید

امروزه اکثر کاربران یک متن بلند را مو به مو نمی‌خوانند، بلکه محتوا را اسکن می‌کنند و با خواندن تیترها و موارد شماره دار به دنبال پاسخ سوال خود هستند. بهتر است نگارش محتوا به گونه‌ای باشد که کاربر با یک نگاه بتواند ساختار آن را درک کند.

از هدینگ‌ها در جای مناسب استفاده کنید. هر نکته و بحث جدید باید توسط H2 منعکس شود. طبق مطالعه‌ای که توسط SEMRUSH انجام شده ۳۶ درصد از مقالاتی که دارای h2 , h3 هستند دارای عملکرد بهتری از نظر ترافیک، میزان اشتراک در شبکه‌های اجتماعی و تعداد بک لینک دارند. در صورتی که مطلب طولانی است حتما از فهرست مطالب استفاده کنید.

 

۱۱- انتخاب تیترهایی که با یک نگاه اطلاعات را منتقل می‌کنند

کاربران محتوای متنی موجود در سایت را با مرور تیترها به صورت اجمالی بررسی می‌کنند. مطالعه انجام شده توسط نلسن نورمن گروپ نشان داد که تنها ۱۶ درصد از کاربران به صورت کلمه به کلمه متون را می‌خوانند.

از اینکه تیترهای استفاده شده در بخش‌های مختلف متن گویا هستند و خواننده را از محتوای پاراگراف بعدی آگاه می‌کنند مطمئن شوید. سعی کنید از کلمات و سوالاتی که کاربران جستجو می‌کنند در تیترها استفاده کنید و در پاراگراف‌های بعدی توضیحات بیشتری بدهید. کاربران را مجبور نکنید برای کسب اطلاعات اصلی در مقاله شما غرق شوند، اطلاعات مهم و اصلی را به سرعت در اختیار کاربر قرار دهید

۱۲- استفاده درست از عکس و ویدیو

ارزش یک تصویر می‌تواند از هزاران کلمه بیشتر باشد. گوگل هنوز توانایی این را ندارد که عکس‌ها و ویدیوها را به طور دقیق و از لحاظ میزان ارتباط به موضوع مورد جستجو بسنجد.

میزان ارتباط یک صفحه عموما با توجه به محتوای متنی موجود در آن صفحه سنجیده می‌شود. اما عکس‌ها و ویدیوها بدون شک باعث تعامل هرچه بیشتر کاربران خواهد شد. که همین امر سبب افزایش زمان سپری شده توسط کاربر و میزان به اشتراک گذاری محتوا می‌شود که نهایتا به بهبود سئو و افزایش رتبه در گوگل خواهد انجامید. استفاده درست از تصاویر و بهینه سازی عکس‌های موجود در سایت نکات مختلفی دارد که بیشتر مربوط به بحث سئوی تصاویر در سایت است که در اینجا به آن نمی‌پردازیم.

۱۳- بهتر بنویسید و نویسنده‌ی خوبی باشید.

در سال ۲۰۲۴ نوشتن یک محتوای خوب تنها به معنی خلاصه کردن مطالب نوشته شده در ۱۰ لینک برتر نتایج جستجو در گوگل نیست. بهتر نوشتن به معنی خلق ارزش برای کاربران است به نحوی که مخاطبانتان تمایل داشته باشند وقت و توجه بیشتری را صرف محتوای شما بکنند.

تحقیقات نیلسن نورمن نشان داده است که اغلب مردم وقتشان را صرف ۲۰ درصد بالای یک صفحه در سایت می‌کنند. خلاصه بگوییم بهتر است با کلمات و جملات استفاده شده در ابتدای صفحه مخاطب را راضی کنید که اسکرول کند و بقیه مطلب را بخواند. در ادامه چند نکته برای نوشتن بهتر محتوای سئو شده را ذکر خواهیم کرد

۱۴- از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید

استفاده از جملات کوتاه و واضح و پاراگراف‌های کوتاه به قابلیت خوانش محتوا کمک شایانی می‌کند. از نوشتن پاراگراف‌های طولانی پرهیز کنید. کاربران معمولا پاراگراف‌ها را برای رسیدن به سوال خود اسکن می‌کنند. سعی کنید اطلاعات کلیدی و اساسی را در ابتدای پاراگراف در اختیار کاربر قرار دهید. از زیاده گویی و تعارف در تولید محتوا بپرهیزید و مستقیم سر اصل مطلب بروید

۱۵- استفاده از واژگان ساده

از به کارگیری کلمات سنگین و پیچیده در متون خود بپرهیزید. بررسی جملات کوتاهتر و دارای ساختار ساده‌تر به ربات گوگل کمک می‌کند بهتر محتوای نوشته شده را درک کند. در صورتی که نیاز به آموزش کاربران در مورد برند، صنعت یا حوزه تخصصی خود دارید بهتر است به توضیح معنا و تعریف عبارات تخصصی بپردازید و توضیح شفاف، ساده و قابل فهمی از موضوع ارائه دهید. دو مزیت نوشتن پاسخ‌ به سوالات و تعریف اصطلاحات وجود دارد:

  1. دریافت Featured Snippet
  2. پوشش عمیقتر موضوع

۱۶- زبان مخاطب هدف خود را به کار گیرید

از ادبیاتی مشابه ادبیات کاربرانتان استفاده کنید. به‌کارگیری کلمات، عبارات و سوالات کاربران می‌تواند نرخ تعامل با سایتتان را افزایش دهد. با این کار، اگر محتوای شما واقعا مشکلی از مشکلات کاربران را حل کند، تبدیل به یک محتوای بسیار جذاب با نرخ تعامل بالا خواهد شد.

زبان مخاطب شما چیست؟ کجا باید این مخاطبان و کاربران بالقوه را پیدا کنید؟ شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفتگو جای بسیار مناسبی برای این کار است. توئیتر، فیسبوک، وبینارها و کانال‌های بحث و گفتگو همگی از این دست‌اند. وقتی در مورد موضوعی صحبت می‌شود، می‌توانید زبان به کار گرفته شده توسط مخاطبان آن موضوع را شناسایی کنید و در مطالب خود استفاده کنید.

۱۷- محتوای قدیمی را بروز کنید

اگر محتوایی دارید که عملکرد نسبتا خوبی دارد و در دسته‌بندی موضوعات فرعی‌ای که در مرحله دوم به دست آوردید می‌گنجد، می‌توان آن محتوا را کاندید مناسبی برای بروزرسانی دانست. به این ترتیب متوجه خواهید شد که در چه موضوعاتی می‌توانید محتوای موجود را به‌روز رسانی کرده و مجددا منتشر کنید و در چه موضوعی نیاز دارید که محتوایی را از صفر تولید کنید. بروزرسانی محتوا در مقایسه با تولید محتوای جدید معمولا انرژی کمتری از شما می‌گیرد و بازدهی بیشتری دارد.

۱۸- استفاده از لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی

با قراردادن لینک از یک محتوا به یک صفحه دیگر داخل سایت خودتان و یا یک منبع خارجی در واقع شما به فلسفه گوگل پایبند مانده‌اید. مطمئن شوید که صفحات مرتبط از نظر موضوعی، همگی در جاهای مناسب به یکدیگر لینک شده باشند.

توصیه می‌کنیم که حداقل ۳ تا ۵ لینک داخلی در هر نوشته یا صفحه‌ای که می‌نویسید قرار دهید. در حین نوشتن مطلب به سایر صفحات سایت در جای مناسب ارجاع دهید. این عدد ثابت نیست و بسته به طول مطلبی که می‌نویسید شاید لازم شود لینک‌های داخلی بیشتری نیز در نوشته خود بگنجانید.

متن لینک باید کاملا شفاف و واضح انتخاب شود تا کاربر در هنگام کلیک کردن بداند که انتظار چه محتوایی را داشته باشد. همچنین فراموش نکنید که صحت و کارایی تمام لینک‌ها را بررسی کنید تا از خطاهای 404 و لینک‌های شکسته اجتناب شود. چرا که چنین خطاهایی هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو ناخوشایند است.

توصیه ما این است که در هر مطلب خود به حداقل ۲ سایت معتبر لینک بدهید. اما برای اینکه مخاطبتان سایت شما را ترک نکند، ترفند خوبی که می‌توانید به کار بگیرید این است که در تنظیمات لینک، گزینه‌ی باز شدن در پنجره جدید را بزنید. برخی این کار را دوست ندارند، اما واقعیت این است که با باز شدن لینک در یک زبانه یا پنجره جدید، کاربر ممکن است بعدا دوباره به سایت شما مراجعه کند و زمان بیشتری را در سایتتان سپری کند. در حالی که اگر این کار را نکنید، ممکن است که کاربر به کلی سایت شما را فراموش کند.

۱۹- اقدامات تکمیلی

سئوی محتوا به خودی خود شامل این موارد نیست اما اگر روی این موارد هم وقت بگذارید محتوای شما عملکرد بهتری خواهد داشت:

اهمیت تولید محتوا و نقش آن در بازاریابی محتوا
اهمیت تولید محتوا و نقش آن در بازاریابی محتوا

از Call to action استفاده کنید

Call to action یا فراخوانی به اقدام المانی است که کاربران را به انجام اقداماتی نظیر مطالعه بیشتر، دانلود، خرید، ثبت نام و … تشویق می‌کند. فراخوانی به اقدام باید مرتبط با صفحه‌ای که کاربر در حال خواندن آن است باشد.

سرعت بارگذاری سایت را افزایش دهید

منظور از سرعت سایت مدت زمان لازم برای بارگذرای کامل سایت در مرورگرهایی نظیر کروم و سافاری است. سرعت کم سایت باعث از دست رفتن کاربران، کاهش رتبه، افزایش نرخ پرش و کاهش فروش می‌شود. راه حل ساده‌ای برای بالا بردن سرعت سایت وجود ندارد و نیاز به کمک برنامه نویس یا طراح سایت دارید.

 

پیمایش به بالا