استراتژی ساخت لینک‌های داخلی

استراتژی ساخت لینک‌های داخلی
استراتژی ساخت لینک‌های داخلی

استراتژی ساخت لینک‌های داخلی

استراتژی ساخت لینک‌های داخلی

زمانی می‌توانید در سایت خود لینک‌های داخلی داشته باشید که سایت حاوی صفحات و مطالب مختلف باشد و تا زمانی که مطالب و صفحات مختلفی در سایت خود نداشته باشید، چیزی وجود ندارد که بخواهید به آن‌ها لینک دهید.

مهم‌ترین نکته برای داشتن لینک‌های داخلی خوب و باکیفیت داشتن محتوای خوب و باکیفیت در سایت است و مهم‌ترین استراتژی برای بهبود و ارتقاء لینک‌های داخلی این است که به‌صورت مدام محتوای داخل سایت خود را بهینه کنید و محتوای جدید اضافه کنید.

لینک‌های داخلی را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد، یکی لینک مطالب و صفحاتی که در سایت ایجاد می‌شوند و دیگری لینک‌هایی که در داخل متن یک مطلب به مطالب یا صفحات دیگر به‌صورت دستی لینک داده می‌شوند.

برای ایجاد لینک‌های داخلی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

قدم اول: ایجاد یک ناوبری (منو سازی) به صفحات مهم سایت

مسلماً هر وب‌سایتی با هر موضوعی یک سری صفحه و بخش‌های اصلی دارد مثلاً، صفحه درباره ما، محصولات، فروشگاه، مقالات، مشخصات تماس، سؤالات متداول، راهنمای خرید، اخبار و …

ابتدا لینک دهی به این صفحات را در منوی اصلی سایت به‌نوعی تنظیم کنید که در تمامی صفحات قابل‌دسترس باشند و بخش‌های مختلف سایت که خود شامل مطالب متنوع و گسترده‌ای می‌باشند، در این منو وجود داشتند باشند.

قدم دوم: تعریف لینک‌های داخلی بین مطالب

هر مطلبی جدیدی که در سایت منتشر می‌کنید (محصول، مقاله، خبر و ….) ممکن است در بین توضیحات و متن نوشته شده برای آن، به موضوعاتی اشاره شود که در سایر مطالب یا صفحات سایت به‌صورت کامل به آن پرداخته‌شده باشد

بنابراین بدون اینکه نظم جمله‌بندی ها خراب شود یا اینکه بخواهید فقط توسط کلمه کلیدی به صفحه یا مطلب مربوطه لینک دهید، عملیات لینک سازی خود را انجام دهید.

در همین مرحله ایده‌ای که برای تولید محتواهای بعدی می‌تواند به کمک شما بیاید این است که زمانی که در حال نوشتن محتوای جدیدی برای سایت هستید ممکن است عبارت یا موضوعی را در متن به آن اشاره کنید که خود آن می‌تواند یک مطلب جداگانه باشد که نه‌تنها به مطلب فعلی مربوط است

بلکه برای خواندگان سایت نیز جذاب خواهد بود، و می‌توانید از آن برای تولید مطلب بعدی سایت الگو بگیرید و زمانی که مطلب جدید در سایت منتشر شد

مطالب قدیمی را مجدد مورد بازبینی قرار دهید و جاهایی که مربوط به مقاله جدید است را با لینک دهی‌های داخلی به مطالب جدید متصل کنید و این ایده را می‌توانید تا همیشه تکرار کنید

و به همین منوال یک سلسله بی‌پایان از مقالات و مطالب جدید در سایت خواهید داشت که ایده آن را از مطالب قبلی گرفته‌اید و از همه مهم‌تر اینکه همگی این مطالب به همدیگر مربوط است و از طرف دیگر مطالب قبلی را هم می‌توانید بروز رسانی کنید.

استراتژی ساخت لینک‌های داخلی
استراتژی ساخت لینک‌های داخلی

قدم سوم: استفاده از ابزارهایی مانند برچسب‌گذاری مطالب مرتبط

در اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا ابزارهای متعددی وجود دارد که کمک می‌کنند مطالب و محتواهای مرتبط به یکدیگر در بخش‌های موردنظر نماش داده شوند، این ابزارها بسیار متنوع بوده مانند:

  • برچسب‌گذاری مطالب

هر محتوایی که در سایت منتشر می‌کنید را بر اساس موضوع مربوطه با کلمات و عبارات مناسب برچسب‌گذاری کنید به‌نحوی‌که با کلیک بر روی هر برچسب کلیه محتواهای با برچسب یکسان نمایش داده شوند.

  • نمایش محتوا مرتبط

از ماژول‌هایی چون نمایش مطالب یا محصولات مرتبط به‌گونه‌ای در سایت استفاده کنید که برای هر مطلب یا  محصولی که در سایت نمایش داده می‌شود بر اساس دسته‌بندی‌ها یا برچسب‌های مشابه، مطالب یا محصولات مرتبط نیز به‌صورت خودکار نمایش داده شود.

  • نمایش محتوا قبلی و بعدی

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید برای ایجاد لینک‌های داخلی استفاده کنید به‌کارگیری مطالب قبلی و بعدی هر مطلب است البته ترجیحاً مطالب قبلی و بعدی مرتبط و هم‌گروه با هر مطلب که خود به‌نوعی کاربر را ترغیب به خواندن مطالب قبلی و بعدی مربوطه کند.

پیمایش به بالا