seotools

ابزارهای سئو

در فرایند سئو سایت علاوه بر دانش کافی نسبت به این موضوع، نیاز به ابزارهای سئو نیز داریم که بتوانیم با استفاده از آنها پروسه تحلیل و آنالیز سایت را آسانتر گردانیم و از داده های آنالیز شده موجود در آنها استفاده کنیم. داشتن اطلاعات کافی درباره کلمات کلیدی مهمی که جستجوی آنها رو به افزایش است، همچنین بررسی لینک های نامعتبر سایت از جمله فرایندهاییست که برای هر کدام، ابزارهایی در اینترنت وجود دارد.

همچنان که در فرایند ساختن یک خانه نیاز به ابزارهای متفاوتی است، در ساختن یک سایت و سئو آن نیز نیاز به ابزارهای آنلاین مختلفی می باشد. ابزار های سئو اغلب شامل وبسایت هایی هستند که با وارد کردن آدرس سایت، خدمات بسیار خوبی به کاربران ارائه می دهند. این خدمات شامل ارائه گزارش هایی می شود که با استفاده از آنها می تواند فرایند سئو سایت را بسیار بهبود بخشید و به سطح بالاتری رساند.

services web development services on light

شاید با بعضی از این ابزارها آشنا بوده و احتمالا هم از آنها استفاده کرده باشید. اما در سئو همیشه ابزارهایی وجود دارند که امتحان کردن آن خالی از لطف نیست.

1. Chrome Lighthouse

ابزار Lighthouse یک ابزار سبک بررسی وب سایت است. این ابزار در حال حاضر به بررسی 10 معیار سئو می پردازد.ابزار سئو Lighthouse را می توان به صورت یک افزونه در گوگل کروم نصب کرد. Lighthouse از نظر ابعادی خیلی بزرگ نیست، اما به بررسی ده معیاری می پردازد که برای گوگل مهم هستند.

این ده معیار عبارتند از:

  • متا تگ Viewport
  • عنوان صفحه
  • متا دیسکریپشن
  • کد وضعیت HTTP
  • متن توصیفی بر روی لینک ها
  • وضعیت پایش و ایندکس صفحه
  • ارزیابی Hreflang
  • ارزیابی rel=canonical
  • ارزیابی فونت وب سایت و متناسب بودن آن با دستگاه های موبایل
  • بررسی دسترسی پلاگین های مرورگر به صفحات سایت

نادیده گرفتن Chrome Lighthouse به عنوان یک ابزار بررسی وب سایت شاید خیلی موضوع مهمی نباشد. اما این ابزار بیانگر نظر گوگل درباره ده معیار از وب سایت شماست. اگر از دید گوگل این ده معیار مهم است، از دید شما نیز بایست دارای اهمیت باشد.

2. TestMySite

این ابزار بررسی سایت به سنجش دو معیار می پردازد:

  • زمان تخمینی بارگذاری سایت در یک شبکه موبایلی 3G
  • میزان از دست دادن کاربران به واسطه کند بودن سایت

این ابزار برای چک کردن سرعت سایت و بررسی سلامت آن، بسیار خوب است. در واقع شروع خوبی برای ارزیابی این پارامترها می باشد. همچنین این ابزار به شما این امکان را می دهد که گزارش کامل سایت را به ایمیلتان بفرستید. البته این مورد نیازمند عضویت شما در یک خبرنامه است.

شما می توانید اطلاعات مشابهی را از ابزار Page Speed Insights دریافت نمایید. با این وجود، ابزار TestMySite راه میانبر خوبی برای گرفتن اطلاعات اولیه از وضعیت سرعت سایت است. اگر نیاز به جزییات بیشتری برای نحوه رفع مشکلات تاثیر گذار بر روی سرعت سایت دارید، اینجاست که باید سری به ابزار Page Speed Insights گوگل بزنید.

3. Page Speed Insights

این ابزار آنلاین به سایت ها نمره ای داده و نکاتی را در جهت بهبود سرعت سایت پیشنهاد می نماید. این ابزار به شما اعلام می کند که کدام اسکریپت یا استایل باعث کند شدن سایتتان شده است، کدام تصاویر بزرگ هستند و همچنین پیشنهادات دیگری نیز برای افزایش سرعت سایت به شما می دهد.

Page Speed Insights تنها راهکارهایی برای حل مشکلات مخفی در بخش فنی سایت ارائه نمی دهد. این ابزار همچنین منبعی برای یادگیری نوع این مشکلات به شمار می رود. در پایین هر مشکل لینکی وجود دارد که شما را به بخش توسعه گوگل هدایت کرده و در آنجا می توانید اطلاعات بیشتری از آن مشکل مشاهده نمایید.

4. Safe Browsing Test

این ابزار به بررسی وجود بدافزار در سایت می پردازد. یکی از چیزهای جالب در این ابزار اینست که زمان آخرین تست گوگل را به شما نمایش می دهد. ما در مورد عوامل اثر گذار بر روی تعداد تست ها اطلاعاتی نداریم. اما چیزی که واضح است اینست که بعضی از سایت ها نسبت به بقیه بیشتر تست می شوند.

احتمالا زمان آخرین تست وابسته به معیارهاییست که با اهمیت سایت در ارتباطند. چیزی که ما حدس می زنیم اینست که تعداد دفعات تست با سرعت بروزرسانی و پایش سایت در ارتباط است.

این ابزار اطلاعات ارزشمندی در مورد وجود بدافزار به ما ارائه داده و به طور تقریبی نشان می دهد که وب سایت ما چقدر مورد پایش ربات های گوگل قرار می گیرد.

5. Google Trends

گوگل ترندز (Google Trends) اطلاعاتی در مورد محبوبیت کلمات کلیدی ارائه داده و همچنین دارای گزینه هایی درباره زمان و مکان کاربران نیز است.

بخش زمان این ابزار به شما این امکان را می دهد تا بفهمید که فصل ها چگونه بر روی تعداد جستجوهای یک کلمه کلیدی اثر گذارند. همچنین می توانید با استفاده از این ابزار متوجه کاهش محبوبیت یک کلمه کلیدی شوید. اگر شیب نمودار Google Trends منفی باشد، نشان می دهد که محبوبیت یک کلمه کلیدی در حال نزول است و کاربران در حال از دست دادن علاقه خود را به آن هستند.

گوگل ترندز در جستجوهای عبارت رقابتی بسیار مهم است. این ابزار می تواند نشان دهد که جستجوی نام برند رقیب شما در طول زمان چه تغییری کرده است.

واضح است که سیر نزولی نام برند رقیب شما خبر خوبی برایتان است. سیر صعودی خبر بدی برای شماست و شیب ثابت نشان می دهد که رقیب شما به خوبی عمل کرده و نیاز است که شما به بررسی نقاط ضعف و قوت آن بپردازید.

6. Google Search Console

اگر تنها از یکی از ابزارهای این لیست استفاده کرده باشید، آن ابزار احتمالا Google Search Console (گوگل سرچ کنسول با نام قدیمی گوگل وبمستر تولز) است. با استفاده از این ابزار می توانید متوجه شوید که اوضاع سایت از چه قرار است.آایا همه چیز به خوبی پیش می رود یا که مشکل بزرگی به وجود آمده است؟

از جمله امکانات این ابزار می توان به بررسی جریمه شدن سایت، تشخیص مشکلات پایش سایت، گزارش لینک های نامعتبر، مشاهده تعداد صفحات ایندکس شده، دانلود بک لینک ها، تست فایل robots.txt یا داده های ساختار یافته اشاره کرد. همه این امکانات مجانی هستند.

7. Google Analytics

همه ما نیاز به اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی سایت هستیم و آنالیز این مورد از چالش بر انگیز ترین بخش های سئو است. اما امتیازات دیگری نیز در جمع آوری داده ها وجود دارد که می توان از این موارد به آنالیز محتوا، تجربه کاربری و موفقیت کمپین ها اشاره کرد. در حقیقت اگر شما از یک ابزار آنالیتیکس در دیجیتال مارکتینگ بهره نبرید، رقابت شما بر سر هر چه که باشد، از قافله عقب خواهید ماند.

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای محبوب و در حال تحول گوگل است که رقیبان بزرگی مانند Clicky، Open Web Analytics، WebTrends و Omniture را در کنار خود می بیند.

8. Google Consumer Surveys

همه ما می دانیم که ساخت یک وب سایت عالی از جهات زیادی وابسته به رضایت کاربران و پاسخ به نیازهایشان است. در حالی که ایجاد نظرسنجی ها می تواند هزینه بر باشد، Google Consumer Surveys این قابلیت را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.

البته نظرسنجی های آن ابزار دارای چهار سوال پیشفرض می باشد که با پرداخت مقداری پول می توان این چهار سوال را حذف کرد. با استفاده از نظرسنجی ها می توانید داده های ارزشمندی از نظر کاربران و تجربه آن ها از سایت کسب کنید. این استراتژی در مواقعی که در حال تست طراحی جدید سایت هستید، بسیار ارزشمند خواهد بود.

9. Google My Business

سئو محلی به یکی از بخش های جدا نشدنی سئو تبدیل شده است و می تواند ترافیک زیادی برای سایت شما به همراه بیاورد. برای کنترل و مدیریت نمایش کسب و کار خود در نقشه گوگل می توانید از این ابزار استفاده کنید.

اطلاعاتی که در اینجا وارد می کنید، در گوگل مپس و بخش نتایج محلی جستجوی گوگل به نمایش در می آیند.

10. Google Alerts

با استفاده از این ابزار می توانید موضوعات و عبارت مورد نظر خود را تعیین کرده و به محض اینکه محتوای جدید در این باره در ایندکس گوگل قرار گرفت، از آن آگاه شوید. یکی از استفاده های رایج این ابزار، مطلع شدن از اشاره به نام برندتان در وب می باشد. همچنین می توانید از جدیدترین خبرهای حول یک موضوع مطلع گردید.

ابزارهای جایگزینی نیز برای Google Alert وجود دارند که در زمره آنها می توان به Moz’s Fresh Web Explorer وMention اشاره کرد.

11. Google Tag Manager

یکی از آزار دهنده ترین مشکلات دیجیتال مارکتینگ انتظار برای درج یک کد در قسمت توسعه سایت است. ابزار Google Tag Manager این کار را برای شما ساده کرده و به شما اجازه میدهد که بسیاری از تگ ها رایج را بدون کمک گرفتن از برنامه نویس های سایت پیاده سازی کنید.

این ابزار بسیار انعطاف پذیر بده و دارای قابلیت های فراوانیست. شما می توانید از این ابزار در سئو سایت استفاده کرده و نتایج خوبی را مشاهده نمایید.

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *